Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-02-18, 14:59   #16
dealizh
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 156
Standard

det skulle vara mycket trevligt att få dom att fungera
finns ju mindre man kan bli frustrerad på haha

tack på förhand
dealizh besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-18, 17:10   #17
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av dealizh
det skulle vara mycket trevligt att få dom att fungera
finns ju mindre man kan bli frustrerad på haha

tack på förhand
Bara att läsa innantill, vad Deskgrunt har skrivit.

Här kommer då Shimmns-vagnen och lastplatserna för stålrullar som jag lovade för ett bra tag sen.
Tänkte egentligen göra mer med lastplatserna men det får nog vara så här sålänge.

Shimmns 708 SSAB
Shimmns 708 SSAB är reskinnad av Bengt Ljunggren och original-modellen är gjord av Gertjan van Harskamp (vi har tillåtelse att släppa denna).

Jag har bara skrivit config med LARS2 och packat cdp'n.

OBS: ni behöver bogey kuid:49267:50005 och steelcoil produkten kuid2:121711:60802:1 ifrån DLS

EDIT: Ursäkta, det var jag som inte läste ordentligt på förra sidan. Såg inte att du hade ställt frågor längre ner i tråden.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2008-02-18 klockan 17:15.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 07:44   #18
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Kommer knappt ihåg själv hur det var men hittade en gammal webbsida jag hade uppe innan, klistrar in texten här:

  • Två lastplatser för stålrullar med ProtoLARS och synlig kö.
  • Har även kran med namnbar skylt och roterande varningslampa.
  • Gula skinande markeringar på lastkajens sida visar var vagnarna måste stanna för att ProtoLARS skall lasta.
  • Man kan även lägga till extra spår för växling om man vill genom att använda någon rail only eller dock rail variant.
  • Shimmns 708 SSAB är reskinnad av Bengt Ljunggren och original-modellen är gjord av Gertjan van Harskamp (vi har tillåtelse att släppa denna). Jag har bara skrivit config med LARS2 och packat cdpn.


  • Några tips om ProtoLARS:
  • ProtoLARS fungerar ju lite annorlunda än de vanliga industrierna i TRS. PL-spår är tänkta att användas mer som i verkligheten där loken lämnar vagnarna för lastning och sedan gör andra uppdrag under tiden som lastning pågår. Här följer lite tips för att få PL att fungera bra:
  • Placera spåret så att tåget kör in i motsatt ända till där markörerna finns. Då stannar tåget så att vagnarna finns inom lastplatsen.
  • Välj hjälpknappen för object i surveyor och klicka PL-spåret för att ställa in producering, lastning osv.
  • Stanna tåget så att en vagn finns emellan de båda markörerna. Efter den tid som valts i inställningarna så påbörjas lastning.
  • Det är viktigt att tåget står stilla annars avbryts lastning direkt!
  • Vid användning av AI-förare så välj antingen kommandot Drive to vid backning in i lastplatsen eller lägg en Trackmark o välj Drive to Trackmark om tåget skall köra igenom och stanna med loket efter PL-spåret.
  • Använd kommandona Uncouplez eller Uncouplez from för att koppla av loket och senare Couple at Trackmark för att koppla vagnarna igen (sätt en trackmark på lämplig plats). Dessa regler finns att ladda hem på DLS och rekommenderas varmt!
  • Före en Uncouple så använd Wait for 5 sec. för att se till att vagnarna inte rullar!
  • Använd INTE Wait for i mer än 5 sec annars lastar aldrig ProtoLARS-skriptet! Det behöver tydligen exklusiv kontroll över vagnarna och avbryter om något annat skript/kommando lägger sig i. Vill du att loket bara skall vänta under lastning så låt det koppla av och köra till ett sidospår och där använda Wait for. Blir ju samtidigt lite mera intressant
  • Ni kan läsa mer om ProtoLARS hos TPR


Sen har jag för mig att nån animering slutade funka i TRS2006, men själva lastningen skall fungera.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2008-02-20, 13:32   #19
dealizh
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2007
Inlägg: 156
Talking

DESKGRUNT!!!

vet inte om man ska kalla dig ängel eller något men dina tips dom hjälpte,

visst var lite trixande att sätta ut trackmarker och få det på rätt plats men det fungerade till sist.
nu kan jag börja låta håret växa ut igen haha

fick värdefull info på TPR oxå.

angående animering som inte fungerar så verkar det som om kranen inte vill röra på sig men den kanske ska vara helt stilla?

visst jag har hållit på att bygga i trainz ett bra tag nu och för det mesta listat ut allt sj men även den bästa kan behöva hjälp


tack för all hjälp verkligen värdefullt

mvh / dealizh

Senast redigerad av dealizh den 2008-02-20 klockan 13:33.
dealizh besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-10, 23:12   #20
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Borttaget

... såg aldrig att det var i Download!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2014-06-11 klockan 00:29. Anledning: fel forum
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-06-11, 00:25   #21
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Jorå, låter helt klart intressant! (ber dessutom om ursäkt för att jag postar här.. )
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009