Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-09-28, 14:16   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dåligt N3V - jag vill bestämma själv!!

Hej!

Nu har även jag, sedan några veckor, uppgraderat till T:ANE - SP3 och har upptäckt en väldigt irriterande detalj. Tyvärr är det också så att förändringen är gjord medvetet av N3V, vilket bara ökar irritationsgraden!

Så, vad har då hänt?
Jo, när man klickar på en länk i propertyrutan så kan det komma upp en ruta med en lista på objekt att välja mellan.
Nedan en bild på signalvalen som finns att göra i mitt signalsystem, bilden är från SP2.

SP2 val.jpg

Efter uppdateringen till SP3 ser det ut så här:

SP3 val.jpg

Ni har väl redan sett skillnaden?
Den nedre bilden är sorterad men inte den övre!
Vän av ordning kanske tycker, "Det är väl bra, då slipper jag göra jobbet!". Problemet är inte att det är sorterat, utan problemet är att jag som programmerare INTE KAN ÄNDRA DET! Detta är totalt vansinnigt.
Tidigare fanns det möjligheten att välja, grundinställningen var en osorterad lista.

Jag måste ha möjligheten att bestämma hur jag vill presentera datan för användarna.
Är det en liten lista så kanske det inte har någon större roll. Men i större listor, där jag kan placera objekt som används ofta först i listan, så att man slipper scrolla, eller placera val som är liknande bredvid varandra, blir avsaknaden av möjligheten påtaglig, som synes på bilderna ovan.

Nu är detta inte hela problemet!
Begrunda följande två bilder som är från STL:s hastighetstavla, vid val av hastighet:

Hast 1.jpgHast 2.jpg

Jag är förvånad över att ingen har påtalat detta tidigare!
Det är ju horribelt att inte sorteringen fungerar på ett korrekt vis! Hur det fungerade i SP2 vet jag inte, eftersom det inte var aktuellt att sortera listorna på annat vis än hur de skapades.
Sorteringen ska vara: 5,10,15,20,osv,100,105,110 osv.

Även bokstavssorteringen är felaktig, nu har jag ingen bild på det, utan skriver istället.
Tänk dig att du har en lista som börjar så här: Anna, Ann, An, A, B, C.
Den ska sorteras: A, An, Ann, Anna, B, C men sorteras som den inskrivna listan! Totalt fel, irriterande!

Jag vill och hoppas att de som tycker att detta är fel påtalar, buggrapporterar, även fast det är "by design", till N3V så att detta skit försvinner.

I mina script så har jag ändrat från grundinställningarna till tvingat osorterat, med förhoppningen om att det återgår som förut eller att möjligheterna återkommer att bestämma själv!

Sedan den eviga följetongen, varför i hela helvete kan man inte skriva in svenska tecken i det blåa trainz, det går ju i CM! I dataspelsvärlden är detta en skandal, tycker jag!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009