Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-02-09, 12:19   #1
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard Hbis och STW Koppel

Hbis

Hbis har blivit uppdaterad för TS 2009. Tidigare var det olika modeller och texturer. Dessa är nu med skript sammanfogade till en med nytt KUID. Observera att man måste installera STW Koppel för att vagnen skall fungera (det är dock valfritt att lägga till regeln i kartan)

Nyheter Hbis:

- 5 olika texturer som väljs slumpmässigt vid placering av vagnen eller via egenskaperna efter utplacering.
- Nya enaxliga bogies i 3D. Dessa ersätter även automatiskt de gamla 2D från STW för äldre vagnar.
- Innehåll med synlig last och dörrar som öppnas vid lastning.
- Anpassad för STW Koppel.
- Uppdaterad för TS 2009 (texturtyp, material, transparanser och konfigurering).

Hbis TS2009.cdp



STW Koppel

Detta är ett system för att enkelt placera koppel och koppelslangar på vagnar samt via skript koppla dem och även placera slutsignaler på sista vagn i ett tåg. Allt sker helt automatiskt för vagnar som är förberedda för det. Det enda som krävs är att man lägger till STW Koppel Rule till kartan. Vagnar som inte har stöd är opåverkade.

STW Koppel TS2009.cdp

Båda släpps precis som STW Vägskydd som beta. Det är utvecklat under TS 2009 och jag vet inte om det fungerar i tidigare versioner, jag antar att det kan bli problem. Jag kommer med ytterligare info om hur man anpassar sina vagnar för STW Koppel.

Fel som jag känner till:
- Koppel och luftslangar är inte helt i fas med varandra då kopplingsavståndet är olika. Det är svårt att göra något åt det, men jag har lite idéer där.
- Då man placerar ut vagnar eller roterar dem i Surveyor kopplas inte alltid tågen korrekt. I Driver fungerar det dock.
- Vissa texturfel.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 12:57   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Kan meddela att det inte fungerar i TRS2006 + att alla andra vaganar med orginalbogien slutade att funka.
Dock inga problem med det sistnämda, var bara att deleta din Hbis så fungerade dom igen. MVH. Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 13:02   #3
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Fantastiskt vackra vagnar.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 14:06   #4
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Tack för infon Ekan. Jag misstänkte detta då rätt mycket hänt iom TS9.

Tack Janne, det är ju dina texturer som skiner. Trots att jag gröpte ur och gjorde dörrar överlevde texturerna.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 16:00   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsS
Tack för infon Ekan. Jag misstänkte detta då rätt mycket hänt iom TS9.


Mats
Var och pillade i configen och ändrade från 2.9 till 2.4. Fick in vagnarna i TRS2006 och dom rullade på. Men det dök upp röda utropstecken för vagnen och kopplet om Meshen, men det var väntat.
Har inte testat att lasta och lossa, för att se om dörrarna går upp. Men det var inga problem att byta texturer på vagnarna.

Så ni som hoppar mellan TRS2006 och TS2009. Ni kan ändra i configen, så fungerar även vagnen i TRS2006, men då med dessa felmeddelanden i CMP.

EDIT: Tack för fina vagnar MatsS och för fina texturer Janne.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-02-09 klockan 16:01.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-09, 17:29   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan
Var och pillade i configen och ändrade från 2.9 till 2.4. Fick in vagnarna i TRS2006 och dom rullade på. Men det dök upp röda utropstecken för vagnen och kopplet om Meshen, men det var väntat.
Har inte testat att lasta och lossa, för att se om dörrarna går upp. Men det var inga problem att byta texturer på vagnarna.

Så ni som hoppar mellan TRS2006 och TS2009. Ni kan ändra i configen, så fungerar även vagnen i TRS2006, men då med dessa felmeddelanden i CMP.

EDIT: Tack för fina vagnar MatsS och för fina texturer Janne.
Knepigt, testade den varianten jag också, även 2.6, men inte funkade det för mej inte.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-10, 03:31   #7
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Vilka kanonvagnar!

Animerade dörrar, koppel och slumpade texturer. Kan ju knappt bli mer avancerat!


Funkar fint att lasta vid mitt gamla halvfärdiga ProtoLars magasin, lasten tas ifrån synliga kön och dyker upp i vagnarna. Men naturligtvis öppnas dörrarna på fel sida... Är såklart min industris fel, sånt tänkte man ju inte på och vet inte vad som gäller där.


Upptäckte en annan skum sak, när AI-föraren backat in tåget till industrin o stannat. Efter lastning så har lokets färdriktning ändrats så frammåt på DCC-vredet kör loket bakåt... Nån bugg i TS2009 kanske.


Hur som helst så har det ju inget med dessa fina vagnar att göra.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Deskgrunt_20090210_0002.jpg (130.5 KB, 626 visningar)
Filtyp: jpg Deskgrunt_20090210_0003.jpg (134.8 KB, 624 visningar)
Filtyp: jpg Deskgrunt_20090210_0008.jpg (134.4 KB, 622 visningar)
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-02-14, 12:11   #8
MatsS
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Ort: Göteborg
Inlägg: 304
Standard

Tack Deskgrunt. Bra att de fungerar som tänkt i TS9.

Jag är faktiskt inte säker på att sidan väljs rätt. Det finns en funktion för det som kommer från industrin men jag vet inte om jag valt rätt funktion.

Med färdriktningen vet jag inte vad som kan vara fel. Det är uppenbarligen AI-föraren som fattar ett sådant beslut.

Mats
MatsS besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009