Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-06-21, 22:31   #1
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard Trainz Classics

Kan någon förklara för mig vad som är nytt i Trainz Classics egentligen???

Vad jag lyckats hitta så är inget nytt när det gäller grafikmotorn (alltså samma som i TRS2004 vilken redan då var gammal) och det är samma gamla signal ickesystem och ickeAI.
Däremot så har man tydligen tagit bort en massa inbyggt material vilket väl kan vara både för och nackdel... Fördel om man inte behöver det men rejäl nackdel om den nerladdade rutten använt tidigare inbyggt material som nu inte finns och inte hittat sig till DLS heller...

Kollar man screenshots så ser det ju onekligen ut som TRS2004 fast med lite andra färger i menyn...

Så om man redan har TRS2004 eller 2006 finns det väl ingen större anledning till att köpa Trainz Classics?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 23:25   #2
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Strängt taget har det inte varit nödvändigt att köpa 2006 2004 eller UTC heller. Första Trainz var väl bra som den var?

Ett bra tågspel är annars Train Dispatcher. Kräver inte färggrafik, Windows eller andra nymodigheter och funkar bra på min 286a.
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-21, 23:47   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Men vad är nytt då?

Det kan väl inte vara så illa att jag har rätt? Hade gärna blivit bevisad om motsatsen...
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 01:28   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Kan någon förklara för mig vad som är nytt i Trainz Classics egentligen???

Vad jag lyckats hitta så är inget nytt när det gäller grafikmotorn (alltså samma som i TRS2004 vilken redan då var gammal) och det är samma gamla signal ickesystem och ickeAI.
Däremot så har man tydligen tagit bort en massa inbyggt material vilket väl kan vara både för och nackdel... Fördel om man inte behöver det men rejäl nackdel om den nerladdade rutten använt tidigare inbyggt material som nu inte finns och inte hittat sig till DLS heller...

Kollar man screenshots så ser det ju onekligen ut som TRS2004 fast med lite andra färger i menyn...

Så om man redan har TRS2004 eller 2006 finns det väl ingen större anledning till att köpa Trainz Classics?
Hej Patrik!
Det är en bra fråga. Jag har tyvärr inte heller fått nå't riktigt grepp om vad det innebär.

Enligt Trainz News från den 1 maj så ska följande "features" finnas med:
  • Flexible Cab Signalling system
  • Headlight dimmer system
  • Flashing ditch-lights
  • Train controlled sounds, lights and boom gates at build-in road crossings
  • Automatic Train Protection options
  • New sound functions for better representation of electric traction
  • New Freeways feature supporting and including one way and multi-lane roads
  • Remodelled roadway traffic featuring working head lights
  • Computerised in-cab displays
  • Improved Heads-Up-Display options
  • Improved session-design options

Annars har det som sagt varit tunt med info och screenshots. Om jag har fattat det rätt så kommer det att släppas en hel serie med "Trainz Classics", och alla kommer att vara "Stand Alone"-program med fokus på en viss bana.

Har precis slängt ut TRS06 till förmån för TRS04, så jag kommer nog att avvakta ett tag innan jag lägger en eventuell beställning på Classics.

Inte mycket till svar på dina frågor tyvärr.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2007-06-22 klockan 01:30.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 02:26   #5
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Tack för svaret Mats, där var ju lite nyttig info!
Fast skall man fortsätta vara elak så är väl det mesta i den listan "gammalt" och går redan att göra.

Dessa två är ju dock intressanta:
  • Automatic Train Protection options.
    - Undras om det är de script som redan finns av 3:e part eller nåt nytt Auran knåpat ihop.

  • New Freeways feature supporting and including one way and multi-lane roads.
    - Det har ju eftersökt sen innan och antar att stadsbyggare gillar.

Annars var ju listan inte något som gör att man dregglar direkt så även jag lär väl invänta ett tag... Det finns ju minst en konkurerande simulator på gång med.

Att skippa TRS06 och installera 04 istället tycker jag verkar som en lysande idé! Trainz var absolut bäst med TRS04 SP4 och huvudsaken är ju att man trivs o har roligt!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 09:36   #6
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Det är alltid kul med synpunkter på Trainz och jag tycker väl att det ligger mycket i båda eras synpunkter.

Själv kör jag ju 2006 och kommer aldrig att vilja gå tillbaka till 2004 eftersom allt känns mycket bättre i 2006. Om fördelen bara består i att 2004 lättare accepeterar felaktigt material så tycker i alla fall inte jag att det är en fördel.

Enda problemet jag tidigare har haft har varit med Download Helper men den fungerar nu som en dröm och hittar blixtsnabbt alla tillbehör till de mest komplicerade nedladdningar. Min nya kraftfulla maskin ger också full rättvisa och prestanda med 60 FPS och inga laddhack ens på värstingbanorna så det skall bli kul att återuppta byggandet till hösten.

Sen är det väl kul och bra med lite konkurrens också. Kuju. Jojo, har man bara tid och lust att vänta ett par år till så...

Ja, jag har redan beställt Trainz Classics...

Ha det bra!
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 11:20   #7
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Det är alltid kul med synpunkter på Trainz och jag tycker väl att det ligger mycket i båda eras synpunkter.

Själv kör jag ju 2006 och kommer aldrig att vilja gå tillbaka till 2004 eftersom allt känns mycket bättre i 2006. Om fördelen bara består i att 2004 lättare accepeterar felaktigt material så tycker i alla fall inte jag att det är en fördel.

Enda problemet jag tidigare har haft har varit med Download Helper men den fungerar nu som en dröm och hittar blixtsnabbt alla tillbehör till de mest komplicerade nedladdningar. Min nya kraftfulla maskin ger också full rättvisa och prestanda med 60 FPS och inga laddhack ens på värstingbanorna så det skall bli kul att återuppta byggandet till hösten.

Sen är det väl kul och bra med lite konkurrens också. Kuju. Jojo, har man bara tid och lust att vänta ett par år till så...

Ja, jag har redan beställt Trainz Classics...

Ha det bra!
Håkan
Fördelar finns med både 04 och 06. Själv ersatte jag TRS04 samma dag som jag fick 06 och har sedan dess kört TRS06. CMP är ett mycket användbart program som jag inte haft några problem med alls, vare sig kontakt med DLS eller något annat. Dessutom är lokens lysen så mycket bättre i TRS06. Hantering av felaktigt material tycker jag nog att TRS06 klarar bäst efter SP1, eftersom man nu kan välja att slippa alla dessa varningar.

Att jag nu gått tillbaka till 04 finns det ett par anledningar till.
Jag har låtit Trainz vara under en längre tid, och nu när jag fick lust att börja igen så tänkte jag prova 04 bara för att se hur det kändes.
Och om jag ska vara ärlig så kändes det som att komma hem igen.

Kan dessutom lägga till att jag ville använda LLJ's växlingsvall, vilken tyvärr inte fungerar i TRS06.

Även om man kan skapa egna sökfilter för Surveyor i 06 så tycker jag att filtren i 04 fungerar smidigare, kanske därför att jag byggt så mycket i 04 tidigare. Ett annat skäl är att jag inte tror att problemet med utländska bokstäver (å,ä,ö,ü m.fl.) någonsin kommer att få en lösning i TRS06, och det finns många trevliga objekt jag vill använda som tyvärr använder dessa bokstäver i framförallt texturer och som då blir texturlösa.

Trevlig midsommar ....
.... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2007-06-22 klockan 12:13.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 16:44   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Känner igen mig precis i det MatsH skriver.
Just att man lyckades "ta sönder" stödet för många skripts och utländska tecken i TRS2006 samt att det tog ett år innan de värsta buggarna fixades med SP1 fick kanske mig att tycka extra illa om produkten... Att det sen inte kom ut någon CCG eller förklaring på vilka förändringar som gjorts var inte så lyckat heller. Alla fick gissa sig till varför sakerna inte funkade längre.

När SP1 äntligen kom så gav jag det en chans till och installerade, men efter ett par veckor åkte det ut igen. Fortfarande var där saker som borde fixas och man trodde väl att Auran skulle ge ut ännu en patch för att tillgodose sina kunder som betalat över 500 spänn för produkten. Men icke, någon mer patch lär det inte bli utan nu vill man istället sälja en ny version utan att nämna vad som är fixat ens...

Att de tog bort stödet för utländska tecken är ju extra märkligt eftersom Auran hela tiden vill marknadsföra spelet som internationellt med olika språkversioner osv. Speciellt med tanke på att så många skapare av objekt räknat med att stödet fanns där i 2004 och aldrig kunnat drömma om att det bara skulle tas bort.

Visst finns det några bra saker också i 2006. Det jag möjligen skulle sakna vid tillbakagång till 2004 är väl att vissa skripts bara är gjorda för 2006.

Håmacon: du får gärna säga vad du tycker om Trainz Classics sen. Är nyfiken på vad som egentligen är nytt som sagt.

Kuju skall väl inte dröja flera år hoppas jag, de har ju redan visat upp en del. Däremot återstår det ju att se hur bra det spelet är och om skapare av svenska objekt är pigga på att konvertera/göra nytt. Men du har rätt i att något alternativ till Trainz finns inte än.

Sen beror det nog mycket på hur man använder Trainz med vilken version som man tycker är bäst. För skapare av egna objekt som Mats så förstår jag att 2004 känns mer som hemma.

Jag har pysslat med MJ i vinter men det har legat lågt sista månaderna. Nu kände jag plötsligt lust för att göra lite i Trainz istället. Hade tänkt mig göra en slags "skärmsläckare" med ett stationsområde där skriptade tåg kör förbi/växlar och kameran skiftar mellan fasta positioner. Då kunde man låta flera portaler mata fram en mängd av STWs fina lok/vagnar och sitta o titta på. Men vet inte om jag orkar installera allt igen och vilken version man skall välja...

Glad Midsommar!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-06-22, 21:14   #9
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Hej Patrik!

Jag har faktiskt varit lite nyfiken på hur det gått med ditt MJ-bygge.

Självklart skall jag berätta om det är några fördelar med TC när jag väl fått pröva det. Tror väl egentligen inte på någon storartad förändring men hoppas att bli av med lite gamla saker som aldrig används utan bara tar plats och försvårar att hitta de användbara godbitarna.

Jag har ju aldrig kommit så långt att jag lärt mig gmax eller olika script, men som ruttbyggare känner jag mig väldigt tillfreds med Surveyor och har sista tiden hittat och laddat ner mycket läckra saker som gör att hösten nog kan bli en spännande tid.

Vi hörs,
Håkan
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-21, 18:54   #10
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Jag har precis hunnit titta lita lite på TC, men vet inte riktigt vad jag tycker ännu. Landskapet till Harlemrutten fick mig inte direkt att ramla av stolen av hänförelse. Inte mycket att skriva hem till mamma om. Gäsp...

Lite trevliga detaljer som att i vissa hyttmiljöer dyker det upp på displayen vilken station som nalkas, vilket man ordnar genom att sätta ut en trackmark med önskat namn, bilarna ser lite bättre ut, lokbelysningen är avbländbar och ljuskäglan på marken ser också mycket bättre ut.

Riktigt positivt kändes det att det rensats ordentligt i contentsamligen så att det går att hitta vad man söker. Å andra sidan får man ju fylla på samlingen mycket för att kunna bygga något vettigt så hur det slutligen ser ut kan man väl bara gissa.

Jag fick på vissa partier av banan tresiffriga FPS-tal vilket kändes bra.

Känner att jag inte riktigt kan ge en uttömmande rescension ännu, har lite dubbla känslor...

/Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2007-07-19 01-09-09-90.jpg (171.7 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2007-07-19 01-13-30-62.jpg (181.7 KB, 134 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2007-07-19 01-16-38-40.jpg (164.1 KB, 131 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2007-07-19 01-44-39-92.jpg (185.8 KB, 129 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2007-07-19 01-45-51-45.jpg (187.0 KB, 128 visningar)
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 00:07   #11
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Intressant Håmacon, du får hålla oss uppdaterade!

Hur är det, kan du föra över saker ifrån TRS2006 som var inbyggda via CMP eller är de låsta för export? Kan ju annars bli problem om ens gamla bana använt inbyggt material som nu inte finns i Trainz Classics.

Så det är Harlem linjen på bilderna ovan? Då bygger du ju själv bra mycket bättre!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 01:55   #12
Affe
Tidigare TriQz
 
Reg.datum: Nov 2006
Ort: Göteborg, Westra Goataland
Inlägg: 684
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Intressant Håmacon, du får hålla oss uppdaterade!

Hur är det, kan du föra över saker ifrån TRS2006 som var inbyggda via CMP eller är de låsta för export? Kan ju annars bli problem om ens gamla bana använt inbyggt material som nu inte finns i Trainz Classics.

Så det är Harlem linjen på bilderna ovan? Då bygger du ju själv bra mycket bättre!
Jag läste en tråd i Trainz forumet att man faktiskt kan öveföra trs06 stuff till TC men tyvärr har jag glömt var den låg... I vilken forumdel...
__________________

Affe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 03:13   #13
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Hur man än vänder sig har man ändan bak.
Ni som läser och skriver här hör ju till de Trainzanvändare som har ett genuint intresse och troligen hyfsade burkar att köra med. Redan med TRS2004 men framför allt med TRS2006 var det många som tyckte att det var för mycket onödiga saker och för mycket att hålla koll på. En vanlig fråga på Aurans forum är just "hur tar jag bort allt som jag inte är intresserad av", det är oftast användare i USA som kommer med den frågan. När jag var i Ängelholm för ett drygt år sedan och demonstrerade TRS2006 på muséet var det en kille som på fullt allvar trodde att en TRS med bara svenskt material skulle vara en storsäljare. Det faktum att den svenska marknaden är så liten att en Trainz på svenska skulle bli dyrare fattade han nog inte.
TC är just en "Trainz Light" med bara två enkla banor som går att köra även på en äldre/svagare dator, sedan är det ju som Håkan säger att visst blir det bra prestanda med ett litet bibliotek men när man laddat allt det man tror man behöver så kommer troligen prestanda att sjunka igen.
Nu ska jag göra en defrag på denna burk och installera Tc build 3336 och se hur det går. Sedan kommer jag att ta ner lite saker från denna site http://www.svoyager.com/ och ha lite kul om inte hustru kommer med nya krav om städning och fönstertvätt.
Ha en trevlig sommer med eller utan TC
__________________
Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 09:37   #14
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Intressant Håmacon, du får hålla oss uppdaterade!

Hur är det, kan du föra över saker ifrån TRS2006 som var inbyggda via CMP eller är de låsta för export? Kan ju annars bli problem om ens gamla bana använt inbyggt material som nu inte finns i Trainz Classics.

Så det är Harlem linjen på bilderna ovan? Då bygger du ju själv bra mycket bättre!

Hej Patrik!

Det är precis som du säger att det inbyggda materialet är låst, men I manualen beskrivs hur man kommer runt just det problemet.

Jag återkommer gärna med lite synpunkter hur saker och ting fungerar i TC efter att jag fått in allt jag vill överföra dit. Men det kanske tar lite tid eftersom jag bara grejar med Trainz sporadiskt så här på sommaren.

Ha det bra,
Håkan
Bifogade bilder
Filtyp: jpg import 1.jpg (62.0 KB, 103 visningar)
Filtyp: jpg import 2.jpg (87.7 KB, 101 visningar)
__________________
Lev idag! I morgon kan det vara för sent!
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-07-22, 12:46   #15
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Håmacon
Hej Patrik!

Det är precis som du säger att det inbyggda materialet är låst, men I manualen beskrivs hur man kommer runt just det problemet.
Hej igen Håkan.

Ja, så som visas på bilderna funkar säkert fint men har för mig att vissa inbyggda saker även är låsta och kan inte öppnas alls för edit? Men det var kanske mest saker gjorda för den tyska banan som BSI eller vad dom hette gjorde...

Ni som vill köra med Trainz Classics skall nog kolla allt ni vill ha ifrån TRS2006/2004 och sen exportera dem o bränna på DVD eller nåt. Då har man åtminstone lättare att hitta materialet om man senare avinstallerar äldre TRS.

En perfekt lösning vore ju om dessa material som varit inbyggda las upp på en särskild avdelning på DLS men jag förstår att man samtidigt vill rensa bort allt gammalt.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009