Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-12-10, 16:47   #1
cabby
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 33
Question Angående tutorials

Är i husbyggarbranshen nu och behöver lite mera kött på benen, har letat här på forumet och hittat en massa bra tutorials,bl a den under Övrigt/tutorials, där man beskriver lättfattat hur ett hus sätts upp, men jag skulle vilja ha lite mer ledtrådar, kanske nån tråd jag missat här, eller nån länk där man mer går igenom husbyggen, och helst då en sida som har med textures för respektive byggen.........eller nåt liknande . Vad jag riktigt är ute efter ver jag inte själv än, men nåt som ligger mig varmt om hjärtat är då naturligtvis röda stugor och hus (Norrbottensgårdar...........typ ) Helst skall programmet gmax användas.


De tutorials som Auran respektive World of Trainz har är ju då mer inriktat (förståerligt) på tåg/vagnar, vad jag då letar efter är ju nåt liknande, men för som sagt för hus.

P.S Under Övrigt/tutorials finns det döda länkar, och saknar fortsättning av lägga texture på taket av huset som byggs där

Tack för mig.
__________________
Mvh
Cabby

Senast redigerad av cabby den 2005-12-10 klockan 16:50.
cabby besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 18:10   #2
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Om engelska är ok så finns det en väldigt bra tutorial i många steg här:
http://www.tafweb-trainz.co.uk/tutorial_bank_1.html

Där går han igenom allt inklusive nattbelysning, config, osv.

Ian har även en del tutorials här: http://www.ianztrainz.com.au/tutorial.htm

Andra ställen:
http://www.passion3d.com/_new/trainz/tutoriaux.htm
http://www.sectionshed.com/english/tutorial.html
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-10, 18:13   #3
cabby
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 33
Standard

Engelska är inga problem, tack så mycket för hjälpen
__________________
Mvh
Cabby
cabby besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 09:29   #4
Håmacon
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2005
Ort: Tösse, , Sweden.
Inlägg: 453
Smile

Till Patrik:

Den första tutorialen du rekommenderade var verkligen bra och lätt att förstå för en som inte tidigare sysslat med sånt, men gärna vill lära sig. Kommer väl till pass i framtiden.

I en annan tråd skrev du om en bruksanvisning du har på gång om olika Path Rules mm. Jag ser verkligen fram mot den i sinom tid, den kunskap du gärna delar med dig av är helt oväderlig för en annan.

Jag förstår dilemmat med att få till en bra anvisning, det är oftast svårare att förklara pedagogiskt vad man skapat, än själva skapandet i sig. För några år sedan gjorde jag en elektromekanisk uppfinning för bilar.

Jag tillverkade den också i ett antal exemplar och det blev senare aktuellt att söka patent på den. Det var betydligt svårare att göra en ritning och beskrivning på uppfinningen som patentbolagsnissarna kunde förstå, än att göra allt det andra. Jag fick mitt patent så småningom men det var en lång väg dit...

Hoppas du får till det lite senare! Jag känner ofta själv hur ork och inspiration ibland tryter och det bästa då är nog att släppa allt, tills det blir mer lockande igen. Om inte annat så blir resultatet säkert bättre då.

Håkan
Håmacon besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 15:10   #5
cabby
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 33
Standard

Har sökt och sökt.......men hittade inget, så jag fortsätter på denna tråd.

Hur konverterar jag en gmax fil så den går att öppna och se med photoshop, för att sedan kunna publiceras på en hemsida, säkert jätte enkelt för många, men inte för mig
__________________
Mvh
Cabby
cabby besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 17:46   #6
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Du kan inte konvertera en gmax fil utan får ta ett screenshot med "print screen" knappen.
Sedan trycker du bara klistra in i paint shop pro,paint eller något annat bildprogram.
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 17:49   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Du kanske tänker på andra byggen som man sett rendererade i programmet och sedan redigerat i exempelvis photoshop? De använder då betalversionen av GMAX(3d studio max) och denna kan man renderera upp det man bygger direkt i programmet...
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-12-11, 19:12   #8
cabby
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 33
Standard

Förstod nästan det, tack för svar
__________________
Mvh
Cabby
cabby besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009