Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-01, 13:37   #1
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard Hej och mitt första försök till rutt i TS2013

Hej

Jag har precis börjat mitt första ruttprojekt i TS2013 och har valt BKJ, den gamla järnvägen mellan Bånghammar och Kloten.

Jag valde den för att den är intressant men också för att jag har fritidshus i trakterna och kan dokumentera. En av dom främsta anledningarna till att jag tyckte det var ett lämpligt start projekt är att banan är relativt okomplicerad: endast 20 km, ingen elektrifiering, tre stationer, relativt enkla bangårdar, ingen komplicerad bebyggelse.

Banan existerade 1877 - 1934 och jag har inte riktigt bestämt vilken tidsperiod jag skall försöka återspegla, det beror lite på vilken dokumentation jag kan komma över. Skall också så småningom lära mig 3D-modellering och göra originaltrogna stationsbyggnader osv. Om jag lyckas med det här projektet har jag tänkt att fortsätta med FLJ, Frövi - Ludvika banan.

Jag försöker lära mig teknikerna steg för steg och hittills har jag mest läst massa tutorials och tittat på YouTube-videor, jobbat med att importera terräng, använda Google Earth's banor och markers, etc. Sista tiden har jag mest kämpat med att lära mig lägga bangårdspår och har fått till Bånghammar efter en gammal bangårdsritning.

Nu till ett par frågor jag har:
1) Jag behöver en enkel vändskiva som i original är ca 5m i diameter och med bara två anslutningar (användes bara för att vända loken). Är det någon som har sett något användbart?
2) Jag är ju en bra bit ifrån att börja sätta ut signaler men vid den här tiden så användes ju semaforsignalering. Vad jag förstått så finns det inget svenskt semaforsystem men däremot tyskt och engelskt. Banan byggdes ju av ett engelskt bolag så UK-systemet kanske är bäst. Några synpunkter?


Jag har inte kommit så långt än men här är ett par bilder över Bånghammar (banvaktsstugan och stationshuset är bara markeringar för var de riktiga husen skall stå)

2013-09-01_BKJ_Screenshot_2.jpg
2013-09-01_BKJ_Screenshot_1.jpg
Stenne besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 14:31   #2
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Låter som en trevlig liten bana. Lycka till!

Angående vändskiva så spelar det ingen roll hur många "fästen" det finns på skivan utan det beror på hur många spår du ansluter till den. Ansluter du bara ett spår mitt emot så kommer skivan att vända sig direkt till det spåret. Det finns en något mindre vändskiva i simulatorn som standard som bör vara 5-10m. Den kanske fungerar sålänge iaf.?
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-09-01, 14:37   #3
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Basse Visa inlägg
Låter som en trevlig liten bana. Lycka till!

Angående vändskiva så spelar det ingen roll hur många "fästen" det finns på skivan utan det beror på hur många spår du ansluter till den. Ansluter du bara ett spår mitt emot så kommer skivan att vända sig direkt till det spåret. Det finns en något mindre vändskiva i simulatorn som standard som bör vara 5-10m. Den kanske fungerar sålänge iaf.?
OK, tack. Jag får testa den.
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-09, 20:57   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hur går det? Hänt nått nytt på rutten?

Kul med verkliga rutter som inte finns längre. Själv sugen att försöka mig på gamla e-tuna banan..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-11, 12:36   #5
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Hur går det? Hänt nått nytt på rutten?

Kul med verkliga rutter som inte finns längre. Själv sugen att försöka mig på gamla e-tuna banan..
Ja, det är två steg framåt och ett bakåt med flera "tänk om jag hade vetat/tänkt på det här tidigare" mest hela tiden. Men, jag ser det som en läroprocess också och det är faktiskt roligt nästan hela tiden.

Jag har/hade lagt hela banan Bånghammar till Kloten för några veckor sedan men kämpade hela tiden då med hur jag skulle lägga gradienterna. Banan går ju verkligen i berg- och dalbaneterräng. Jag var inte heller då nöjd med spåret jag valt (IOW Track) som jag fick svårt att smälta in i terrängen.

Jag kom sedan över en beskrivning av banbygget från 1877 och där sades att gradienterna inte översteg 1:40 (25 permil) på någon del av banan! Ooops!! I mitt spår från Google Earth (GE) så hade jag betydligt kraftigare gradienter. Hur göra? Några dagar av huvudkliande och funderingar följde.

Jag bestämde mig för att riva upp banan, ändra spår (Allaboard, AA03 Yard), göra en egen Track Rule och ta ett nytt tag i gradient-frågan.

Banan är ju uppriven idag men sträckningen går till allra största del på vägar så vad jag gjorde var att köra sträckan med bil med en GPS-tracker (Outdoor Navigation http://www.gpstuner.com/) i mobilen som spelade in rutten med höjdkurvan. Den kunde exporteras som .kml så jag kunde jämföra den med GE-spåret för samma sträckning. Det visade sig att höjdkurvorna stämde bra på flera ställen mindre bra på andra. Det var framför allt på sträckor inne i skogsterräng som GE-profilen visade på för stora höjdvärden. Det ser ut som att GE snarare läser av trädhöjden än marknivån på många ställen. Några meter fel i höjd på korta sträckningar gör ju väldigt stor skillnad i gradienten.

Förra helgen så körde jag sträckan igen och filmade en "cab-view" inifrån bilen för att se var man gjort genomsprängningar/-grävningar, större bankar/utfyllnader och var banan går i obearbetad terräng.

Så med den här samlade informationen så håller jag nu på och lägger spår med som jag hoppas mera autentiska gradienter. Nästa steg blir att jobba med spårnära terräng utifrån mina filmer.

Efter att ha letat runt på nätet efter objekt så inser jag att om jag skall bygga svenska historiska rutter så måste jag göra egna objekt. Så när jag tröttnar på ruttbygget så tar jag mig an 3DCrafter några timmar. Jag har lite tidigare erfarenhet av gmax så efter att ha följt diskussionerna här och på andra forum om SketchUp, Blender, konverteringar etc. har jag bestämt mig för att lära mig 3DCrafter Pro och jobba i det rakt igenom.

Jag hittade en arbetsgång för ruttbygge som jag tycker verkar vettig och som jag försöker följa.
http://forums.uktrainsim.com/viewtop...?f=365&t=98997

Vill också tipsa om ett bra on-line verktyg om man jobbar med GPS och GE data
http://www.gpsvisualizer.com/

Jag återkommer när jag har lite bilder att visa.
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:50.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009