Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-13, 18:00   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Scenarios-Aktiviteter

Varför är det ingen som gör scenarion (aktiviteter) till Trainz. Det finns massor av bra information hur man gör på Aurans hemsida. Det kanske är avsaknaden av en svensk bana som gör att ingen har lust?
Scenarios FUNGERAR i UTC (till skillnad från MSTS) och kommer att bli ännu mer nödvändigt i TSR2004.

LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 18:24   #2
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

försök dig själv på att göra ett scenario så kommer du vääldigt snart komma på varför...

Och det kommer inte bli mer "nödvändigt" i TRS2004.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 20:31   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev lan

Varför är det ingen som gör scenarion (aktiviteter) till Trainz. Det finns massor av bra information hur man gör på Aurans hemsida. Det kanske är avsaknaden av en svensk bana som gör att ingen har lust?
Scenarios FUNGERAR i UTC (till skillnad från MSTS) och kommer att bli ännu mer nödvändigt i TSR2004.

LAn
Ursäkta men vad menar du med det som står i fetstil ovanför!?[|)]
Det är väl inte konstigt att Scenarios inte funkar i MSTS!?
Där har vi ju en aktivitetseditor som är en aning enklare!

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 21:18   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Har hört rykten om ett program som kommer förenkla att skapa scenarios så man slipper skriva kod. Vi får väl se hur det blir.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-13, 22:14   #5
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej VR89olli.

Rätta mig om jag har fel, men är inte MSTS's aktivitets editor ganska begränsad? Åtminstonde vad jag minns när jag försökte en gång i tiden.

Angående svenska scenarios, har flera ideér, väntar mest på att TRS2004 skall komma ut först. Har annars kunskapen för att skriva scenarios i kod.

/Lars
LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 10:17   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LLJ

Hej VR89olli.

Rätta mig om jag har fel, men är inte MSTS's aktivitets editor ganska begränsad? Åtminstonde vad jag minns när jag försökte en gång i tiden.

Angående svenska scenarios, har flera ideér, väntar mest på att TRS2004 skall komma ut först. Har annars kunskapen för att skriva scenarios i kod.

/Lars
Hej!(VR"98"olli)

Den är inte så hemskt begränsad!
Jag tycker att den är riktigt bra editor som hade gjort sig bra i Trainz också då det inte verkar komma aktiviteter till Trainz!
(inte så konstigt kanske med tanke på svårighetsgraden!)[)]

Olaf Lindström, Olis
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 12:19   #7
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Olaf.

En annan anledning till att det inte finns några scenarios kan vara att ingen verkar bygga några svenska banor heller

Förutom Tomas, så vet jag ingen som har gjort klar någon svensk bana och gjort den tillgänglig. Utan någon bana lär det inte bli några scenarios. Om någon/några kunde göra en bana, påhittad eller efter verklig förebild, t.ex som "Shutter's" Razorback, och sedan göra ett antal scenarios till banan, vore en bra lösning.

Kan nämna att jag har ett amerikanskt scenario till %80 klart, håller på och bygger på en annan amerikansk bana som skall ha scenario, Håller på med en svensk fantasi station, som det skall bli ett scenario till. Så det kommer scenarios.
LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 20:30   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Tomas

försök dig själv på att göra ett scenario så kommer du vääldigt snart komma på varför...

Och det kommer inte bli mer "nödvändigt" i TRS2004.

Tomas

Tomas,
jag har faktiskt satt mig in i koden till "Highland Valley Coal". Okey, det är många filer att få ihop, men är man lite bevandrad i C-programmering är gs-filen inte så svårtolkad. Men jag håller med Dig, det behövs ett bra utvecklingsverktyg för scenarios (det är väl som med HTML, det behöver man knappast kunna idag!?). Det bör vara en uppgift för Auran?


LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 21:16   #9
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Och därmed har du själv besvarat din ursprungliga fråga.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 21:37   #10
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

när min sommarbana är klar sisådär tills TRS2004 kommer ut får ni gärna skriva scenarios till den, för vad jag vet så är det den längst komna svenska banan. Och ihopslagen med tom-sa:s tvärbanan blir den riktigt fin

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 22:02   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Tomas

när min sommarbana är klar sisådär tills TRS2004 kommer ut får ni gärna skriva scenarios till den, för vad jag vet så är det den längst komna svenska banan. Och ihopslagen med tom-sa:s tvärbanan blir den riktigt fin

Tomas

Tomas,
mina inlägg här och under 3D-design var inte menade att reta någon. Jag vet att Du gör ett jättejobb i STW och på forumet och jag ser verkligen fram mot Din sommarbana och Tom-sa's tvärbana! Jag håller (i mån av tid) på med Säröbanan, men jag måste göra det mesta själv, spår, riktiga växlar, semaforer, byggnader, terrängformning mm, för att inte tala om rullande materiel. Det är en långsam och smärtsam process - man skall sköta ett jobb vid sidan om också, men banan blir väl färdig nån gång??? Jag är väl för petig, men Säröbanan har alltid varit en dröm för mig att bygga. När den blir färdig har väl utvecklingen av processorer till datorer och grafik och scriptscrivning utvecklats så att det blir en ren barnlek att skriva scenarios?

LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-14, 22:59   #12
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

Med TRS2004 kommer det ju bli mycket enklare att sätta upp scenarios, bara man sätter ut industrier på sin layout så har du ett scenario. Men vill man skriva ett "hårdkodat" scenario går ju det bra oxå

TRS2004 kommer bli mycket intressant och roligt!

Jag vet att det går långsamt att bygga banor.. jag har hållit på med sommarbanan i en herrans massa månader och det är fortfarande en hel del kvar. Så har jag börjat på en prototypisk smalspårig järnväg (som jag inte ska avslöja än) och då behöver man ju bygga alla byggnader som fanns längs järnvägen (så gott det går) för att få den rätta stämningen, samt allt rullande matriel, vilket är ett stort jobb.

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-15, 12:53   #13
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Tomas

samt allt rullande matriel, vilket är ett stort jobb.

Tomas

Håller med, till fullo! Jag och SJonas jobbar tilsammans med en bana, som både har smalspår och Normalspår. För normalspårssträckan finns jju rullande matriel, men till smalspårssträckan finns inte ett enda Lok eller vagn att använda! Vi använder bara STWs spår!

MVH Dson i Sandviken.

Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-15, 15:05   #14
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Då är vi 3 st som håller på me normal och smalspårs banor det kan ju bli intressant att se hur er banor kommer att se ut []
Dson menar du svenska lok och vagnar då du nämner smalspår eller ??

PS.Ursäkta för att ja gjorde tråden OT admin får gärna ta bort mitt inlägg om ni inte vill ha de här.DS

M.V.H Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2003-08-15, 15:53   #15
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Men om jag fortsätter i Nickes spår så skulle jag vilja säga att min bana från Skåne gör stora framsteg...
håller mest på med landskap nu men jag vet inte ifall jag ska dra västkustbanan upp till Göteborg, har dratt den till Båstad o snart till Laholm...men e lite fundersam..

landskap och utsättning av singaler e de jag gör nu...

se gärna på bilden i landskapsforumet...

Ursäkta OT

//Mixerboy

Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Aktiviteter Pursche Virtuella Tågbolag 0 2004-05-20 17:55
Aktiviteter på Suköping Lokaltrafik Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-12-12 22:24
Aktiviteter till KMJ Robert Sand MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2002-10-29 14:27
Stora nyheter om SP3 - Aktiviteter i Trainz! Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 14 2002-04-12 09:07
Finns det aktiviteter i Trainz? Daniel R Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-02-06 11:17



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:41.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009