Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-27, 14:44   #16
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
60-70 talsmiljö? ATC kom väl först i början av 80-talet.....
Ok, kanske det, men jag hoppas du förstår vad jag menar. Det handlar om att ha tillgång till objekt/tillbehör som tillhör en viss tidsepok som man bygger i. Som sagt det ena utesluter inte det andra. Jag tänker inte gå in i en diskussion med dig om vilket system som hör framtiden till.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-28, 08:08   #17
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

1980 togs det i bruk i Sverige(ATC-2), men det började att utvecklas och testas redan på 60talet(ATC-1)
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 10:03   #18
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det stämmer nog det du säger vadokunvot. Jag var med och byggde prototyper och testade nya lösningar i mitten av 70-talet. Jag jobbade då på ASEA, Finnslätten (Västerås), där dom hade en "egen" järnvägssnutt på någon kilometer, eller två. Jag var också med i ett hörn när det gällde utvecklingen av elektroniken (tyristor styrning för motorerna) för RC-loken.
Citat:
Ursprungligen postat av vadokunvot Visa inlägg
1980 togs det i bruk i Sverige(ATC-2), men det började att utvecklas och testas redan på 60talet(ATC-1)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-03-01 klockan 10:52.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-01, 16:21   #19
mibl
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Jönköping
Inlägg: 260
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vadokunvot Visa inlägg
1980 togs det i bruk i Sverige(ATC-2), men det började att utvecklas och testas redan på 60talet(ATC-1)
ATC började utvecklas 1978 och togs i bruk på de första sträckorna 1980 (ATC 1). ATC 2 togs i bruk 1993 och innebär en del förbättringar bl.a. kan flera kommande hastighetsnedsättningar visas. ATC 2 har även fått ett par uppgraderingar: ATC 2.1 för att kunna fungera med radioblock och ATC 2.2 för Öresundsbron. Tågen på Öresundsbron måste dock ha både svensk och dansk ATC-utrustning installerad.

Den som vill veta mer om ATC kan t.ex. läsa Jörgen Städjes artikel på idg.se.

Micke
mibl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009