Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-24, 12:57   #1
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard TANE kraschar i Surveyor ibland

Hej!

Jag har märkt ett konstigt beteende med TANE.
Ibland så kraschar TANE i Surveyor, när man bara väljer någon från lista till höger med objekt, spår, spårnära objekt eller tåg.

När TANE kraschar så bara slocknar det. utan felmeddelande.
Sen när man ska öppna TANE igen och öppna banan i Surveyor så går det inte.
Och ett meddelande kommer upp:
"If you choose "Revert changes", the last manually saved version of the route will be loaded.
If you choose "Use changes" then any changes written to disk after the last manual save will also be loaded."
Jag brukar inte göra någonting. För jag vet inte vad som händer. Jag sägner bara av TANE.

Om man sen går in i Manage Content, så är banan "Open for edit". Jag Submitar banan.
Och då går det att öppna banan. Men med visa problem.
Om man inte sparade så konstigt nog är allt man byggt fortfarande där. utom tåg och Track marker.
Om man söker i Find object, så är både tågen och Track markeras namn där. Men dom finns inte på banan.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 13:57   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Har du uppdaterat till SP3 ??
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 14:32   #3
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

TANE kraschar för mig ibland också, gissningsvis någonstans runt var 500:e gång som jag öppnar en bana. Eftersom krascherna sker så sällan så är det omöjligt att veta om det beror på något specifikt objekt, inneliggande bugg eller taskig minneshantering (röstar på detta). Eftersom krascherna har skett även på tom bana så kan det inte bara vara objekt som är dåliga.

Jag upplevde också att TANE kraschade när jag var inne och valde bland objekten på högerkanten, men jag har bara (vad jag kan minnas) märkt det när STL:s fällbommar fanns valda i listan och då var banan tom på objekt, kanske att spåret fanns utlagt.
De krascher som jag upplever (som inte är självförvållande) sker oftast (alltid!) när banan öppnas eller stängs.

När banan öppnas så blir den "Open for edit", precis som ett objekt(asset) som du vill ändra i, och det gäller bara banan inte objekt som finns på banan (de kan ju vara öppna ändå). Om TANE stängs av på något vis (krasch, strömavbrott, osv) så fortsätter banan att vara öppen och när den ska laddas nästa gång så känner TANE av det och talar om att det kanske finns förändringar som inte är submittade.

Jag skulle aldrig använda mig av "Submit edits" i content manager på en öppen bana om jag inte är hundra procent säker på vad jag gör. Risken finns att man submittar förändringar som man inte vet om att man hade gjort...

När du öppnar banan och valen "Revert..." och "Use..." kommer upp så använder jag alltid "Revert..." eftersom då vet jag att det blir som det var när jag öppnade banan senast. Det innebär dock att eventuella förändringar som är gjorda mellan senaste sparande och till kraschen måste göras om.

Förändringen i hur TANE sparar skedde i SP2 och när jag upptäckte rutan första gången så testade jag en del och tog följande skärmbilder:

Revert changes.jpg
"Revert changes" vald.

Use changes.jpg
"Use changes" vald.

Blir ganska klart vad jag alltid väljer...

Detta är testat och upplevt under SP2, ej forskat i under SP3.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-24, 14:42   #4
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Har du uppdaterat till SP3 ??
Jag använder SP2.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 10:13   #5
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Nu har jag testat lite, och kommit fram till att boven är "Stl-x fällbom".
Jag klickade på den i lista, och TANE har kraschar flera gånger.

Jag vet inte varför TANE kraschar när man väljer eller placerar ut "Stl-x fällbom".
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 10:38   #6
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Wink

Jag hade samma problem tills jag bytte till fällbom vädrad och efter uppdatering till sp3 har jag inga problem.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 13:17   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Skumt, original och den vädrade fällbommen borde ha samma script, så de borde inte skilja sig.

Så "STL-X Fällbom" kraschar alltid spelet när den markeras i listan i SP2?
STL-X vädrad fällbom har inte detta problemet?

Med SP3 kraschar ingen av dessa fällbommar spelet?

Stämmer detta?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 13:32   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Det enda som skiljer fällbommarna åt, vädrad eller inte, är texturerna.

Men det är tydligen många som har haft problem med dom i SP2 (spelet kraschar), konstigt nog har dom funkat för mej hela tiden, ingen aning om varför!!!

Enligt några inlägg här på forumet, så verkar i alla fall problemet vara borta efter uppdatering till SP3.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-26, 14:23   #9
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Har sett att det pratade en del om dem när jag saknade internet under två månader, men orkade inte ta tag i det då. Om det fungerar i SP3 låter det som att felet ligger hos TANE SP2 och då tänker jag inte göra något åt det.

Om någon upplever att de orsakar krascher även i SP3 så är det bra att få en steg-för-steg instruktion som alltid eller nästan alltid leder till en krasch. Då är det enkelt att skicka till N3V och få dem att fixa buggen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 18:24   #10
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Jag tror jag har upptäckt en bugg.
Jag uppdaterade till SP3, och fällbommen kraschar inte TANE längre. Men Jag gjorde ett nytt vägskydd på en rutt sen tidigare i TANE.
Fällbommarna verkar inte funka eller krysstavlorna. (Endast den vita lampan blinkar som vanligt) Vsignalerna funkar som vanligt.

Det finns ett väggskydd som jag satt upp sen tidigare (SP1), som funkar fel fritt på samma rutt.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-07, 21:13   #11
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag har provat både med nybyggda och existerande vägskydd i SP3 och de fungerar alla som tänkt för mig.

Har du kontrollerat att allt är uppsatt korrekt? Är allt kopplat till rätt vägskyddsnamn? Kör du sessionen och inte routen, så att du får med alla sparade val i vägskyddet?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 12:06   #12
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag har provat både med nybyggda och existerande vägskydd i SP3 och de fungerar alla som tänkt för mig.

Har du kontrollerat att allt är uppsatt korrekt? Är allt kopplat till rätt vägskyddsnamn? Kör du sessionen och inte routen, så att du får med alla sparade val i vägskyddet?
Jag placerade ut objekten på nytt. Och då funkade det som vanligt.
Så nu är problemet löst.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-08-08, 14:01   #13
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Bra, kan vara så att de inte fungerade om man sparat i någon ickefungerande version av SP2. Hoppas att det inte ställer till med allt för mycket trassel för folk.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009