Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-15, 14:23   #1
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Question Behöver all hjälp jag kan få... Guider, Tips & Trix. 3D Studio Max 2013

Hejsan! Jag är ganska ny här, och spelat Rail Simulator ett tag. Men något jag saknar till den är en regina-motorvagn, och jag vill gärna bygga den själv. Eftersom det är första gången jag bygger så behöver jag all hjälp jag kan få av experterna på det här forumet. I synnerhet dem som kan 3D Studio Max! Det är ett program jag har nyss införskaffat mig (Student-versionen av den) och försöker vänja mig vid.

Till att börja med så vill jag få in bengans ritningar i programmet, så jag kan modellera enligt den skala den ritningen har. Jag vill alltså ha exakt noggrannhet och leverera ett högt kvalitafivt första försök! En ritning på fronten vore superbra att ha med också.

Jag har tänkt börja med den 2-delade versionen.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2013-02-15 klockan 15:49. Anledning: Ändring på titeln.
ADDE besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 14:55   #2
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Den bästa hjälpen du kan få är att skynda långsamt. Lägg Regina åt sidan ett gott tag och skaffa dig kunskaper om enkla objekt till att börja med. Ett hus (som RW oxå behöver ju...) ger dig väldigt mycket grundkunskaper hur du ska hantera verktygen från början till slut. Att bygga ett motorfordon så behöver du dessa grundkunskaper plus det som ytterligare behövs för att få grejjer att rulla också. tråkigt kanske, men det är stor risk att du tröttnar om du ger dig på för stort projekt som förstabygge.

Du ska inte modellera i någen speciell ritnings skala, du ska modellera i meter, punkt slut. Är det 24,3 meter mellan bufferterna, så är det 24,3 meter du modellerar.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 15:36   #3
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jahapp... kanske man ska ändra i trådtiteln då...


Vilka hus är det som efterfrågas? Stationshus? Lite staitonsdetaljer... Undra om man ska börja göra stationsdisplayer, som visar ett tågs destination. En statisk variant av det.

Hur ställer man in så man vet att det är just i meter man ska rita i?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-15, 16:05   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

jag brukar vända lite granna på resonemanget vad jag ska ha på byggbordet för stunden... Jag har konstaterat att det blir inge bra (läs roligt) om man försöker bygga nått son man inte har bra underlag på. för fordon så är bra ritningar och bilder a och o, för byggnader är det såklart mer förlåtande, men texturunderlag behöver man ju alltid. Så, jag brukar titta i underlags-förrådet vad som kan vara trevligast att bygga på.

man kan ju faktiskt greppa kameran och foto up ett trevligt objekt man snubblat på, samt passa på och mäta upp det objektyet när man ändå är där... Sen är det ju "bara" att bygga...

Nåja. i den här tråden framkom ju även trevliga önskemål:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=33794

det har för min del resulterat i 5 olika byggnader i verkstaden, kul arbete. Även om man ska komma ihåg tycker jag att du bygger det du själv tycker är kul att bygga, men visst kan man ju påverkas av vad som är önskat också. Med det förnämliga underlag som jag fick från olika håll i den här tråden, så blev det verkligen roligt samtidigt som nått som är önskat kommer fram.

Du ställer in i "working units" att det är meter du ska jobba med. det första du gör när du skapat din designfil, så du inte bygger i fel skala, det blir lite krångligt då.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2013-02-15 klockan 16:07.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 18:04   #5
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag tror nog jag låter bli med 3D-byggande och även importen av LAns ATC till Railworks. Jag håller mig till det som är enklast, och det är ruttbyggen! Jag skulle bli djupt tacksam om någon kunde bygga en regina (x51-X54, både två- och tredelade versionerna.) till Railworks, det är iaf. min önskemål.

Ev. kan jag snart börja jobba med lite reskins av vagnar som finns, bl.a. KMWs A7- och B7-vagnar...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009