Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-08-16, 21:08   #46
Rc611
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Tyresö,Stockholm
Inlägg: 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av svenolov Visa inlägg
Nu ser jag anledningen till dina problem. Du har många objekt som inte är sparade (öppna för redigering). Det är alla objekt som är markerade med fet hammare/skiftnyckel.
Åtgärd. Välj fliken Open for Edit. Tryck Ctrl+A för att välja alla objekt. Tryck Ctrl+M för att bekräfta (commit).

EDIT: Gör dessutom som följer.
1. Radera Osynlig Master 3.10.
2. Installera om grundskripten Svenskt Signalsystem.
3. Upprepa ovanstående Åtgärd.
Hej! Nu funkar det! Tack för all hjälp!
Men signalerna är ju scenery objekt?
Hur vet signalerna då vart dom befinner sej och hur fixar man så att dom visar ex grönt istället för att alla lampor lyser?

Senast redigerad av Rc611 den 2011-08-16 klockan 21:09.
Rc611 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:25   #47
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
...
EDIT igen: Kom på en nackdel med STW:s vägskydd, som jag har retat mig lite på. Det är själva namngivningen, bara 3 bokstäver t.ex. abc. Vid flera övergångar på samma station, då går det inte att använda samma trafikplatssignatur. Så om det nya systemet har större täckning som t.ex. abc 001, abc 002 o.s.v. så finns det ingen tvekan, vad jag kommer att använda istället.
Du har rätt när det gäller namngivningen, det är ett av problemet med STW's vägskydd, men det kan jag inte göra något åt. Följden av detta namgivnigssystem kommer att resultera i att det kommer att finnas en station som har förkortningen svs, där alla vägskydd befinner sig. Men det är inget problem om man är medveten om det. Det nya vägskyddet är inte uppbyggt på samma sätt som STW's, så alla problem som du beskriver är undanröjda.

Att lägga "data" i namnfältet har jag varit motståndare till sen trainz födelse, men det är väldigt praktiskt om man vill spara data tillsammans med banan/rutten. Det som sparas i propertyrutan för ett objekt sparas ju bara enbart i sessionen. Detta är en följetong bland oss programmerare som Auran/N3V inte har lyssnat till. Vi vill ha möjlighet att spara/knyta vissa data i propertyrutan till själva banan istället för sessionen.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:28   #48
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Då har jag en, näe 2 frågor, angående det nya vägskyddet.

1) Kommer namngivningen vara på samma sätt, som med signalerna.
Så att man kan använda flera väggskydd, med samma trafikplatssignatur. 3 tecken mellanslag nr?

2)Hur långt borta, ligger det nya väggskyddet. Kan det tänkas komma inom kort, så att man avvaktar med STW:s vid byggande eller ligger det långt fram i planeringen, så att man kanske ska bygga med SWT:s så länge?

EDIT: Du han komma, med svaret på fråga 1 för mig (tror jag). Innan jag han skicka detta.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2011-08-16 klockan 21:32.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:31   #49
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rc611 Visa inlägg
Hej! Nu funkar det! Tack för all hjälp!
Men signalerna är ju scenery objekt?
Hur vet signalerna då vart dom befinner sej och hur fixar man så att dom visar ex grönt istället för att alla lampor lyser?
Du har tydligen missat en hel del på vägen till den punkt du kommit till nu. Om du har laddat hem korvtigers semaforer och hans förträffliga eminenta guider, så kan du läsa där hur man kopplar ihop en master signal med en scenery signal. Samma gäller även för moderna signaler.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-16 klockan 21:36.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 21:53   #50
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

STW vägskydd fungerar överraskande bra – om man inte sätter en signal i skärning . För äldre banor behövs knappast ingen förändring - om man inte kör AI. Ett bra sätt framåt är att följa Korvtigers recept – ett vägskydd för äldre banor, ett för moderna.
Nödvändiga förändringar skall göras, onödiga inte.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 22:16   #51
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Hej och tack för din gåva till oss Trainzare svenolov, inte att förglömma korvtigers och JohanV fina signaler i kombination med dina script.

Jag har dock några problem och frågor, vet inte om jag gör helt fel och missuppfattat något. Jag har följt guiden för namngivning av signalerna (dem moderna har jag börjat med) och mitt problem är att ibland går inte sista msi innan ublsi upp i kör samtidigt som ublsi också visar stopp, på andra ställen visar msi kör men inte ublsi, den går upp i kör först efter att jag passerat sista msi.

I trafikplatserna är fri genomfart lagd men ändå fungerar det inte. Några saker jag inte förstått mig på är signal markers, behövs dom för att få ovanstående att fungera? Om ja, var skall dom placeras och hur?

Hur känsligt är scriptet om man byter namn på en signal eller ändrar en 5-skens till 3-skens mitt i allt? Kan man nollställa sciptet så det läser in allt igen?

Felaktiga signalbilder, kan ha en 5-skenare, 400 meter längre bort är en signal i stopp och jag får ändå en fast grön? Likaså kan jag få en grön blink i en hsi trots att det efter den hsi endast finns två hdvsi varav den sista är i stopp och det stämmer ju inte. Blinkade försignalering i en hsi kan inte förekomma mot annat än en annan hsi i stopp.

Tar scriptet hänsyn till avstånd om en hsi längre fram är i stopp? Eller har det med signaltypen att göra (infsi, msi, ublsi osv)? Annars är det ju i grova drag så att oavsett var signalen sitter (linjen eller station) gäller nedanstående för en hsi innan en annan hsi i stopp:

> 800m - en grön blink
800-450 m - två fasta gröna
< 450 m - tre fasta gröna

Finns det mellanliggande hdvsi före hsi i stopp går det också att använda en grön blink.

Ingen kritik, jag vill bara veta om jag använder sakerna på fel sätt eller ej. Nu när tomten varit tidig i år vill man ju få till signaleringen så bra som möjligt på banan.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 22:21   #52
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Då har jag en, näe 2 frågor, angående det nya vägskyddet.

1) Kommer namngivningen vara på samma sätt, som med signalerna.
Så att man kan använda flera väggskydd, med samma trafikplatssignatur. 3 tecken mellanslag nr?

2)Hur långt borta, ligger det nya väggskyddet. Kan det tänkas komma inom kort, så att man avvaktar med STW:s vid byggande eller ligger det långt fram i planeringen, så att man kanske ska bygga med SWT:s så länge?

EDIT: Du han komma, med svaret på fråga 1 för mig (tror jag). Innan jag han skicka detta.
Jo jag svarade nog på fråga ett delvis i föregående post.

1. Ja, namngivningen för v-signalen följer samma regler som för övriga signaler och dom sätts upp på samma sätt. I och med att man har placerat ut två st v-signaler, rygg mot rygg, så har man helt plötsligt ett vägskydd. Rena trolleriet.

2. Det ligger inte alltför långt bort, faktum är att signalerna och funktionen finns redan. Det är vissa detaljer som jag behöver hjälp med som vanligt, sceneryobjekten.

Allt som jag lovat för framtiden ligger i princip färdigt, men jag väljer att gå varligt framåt med varje del så att man hinner utvärdera eventuella problem. Sen behöver jag också folk som kan testa dessa bitar, men på den punkten finns det inte många som vill ställa upp. Om jag inte får hjälp med det så tar det naturligtvis längre tid (jag brukar multiplicera uppskattad tid med pi, i det fallet). Det tar mycket tid att testa saker, och inte blir det bra heller om man gör det själv. Jag vet ju hur koden fungerar så jag har svårt att "göra fel". Så det är inte lätt för mig att hitta alla fel.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-16 klockan 22:28.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-16, 23:51   #53
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
Hej och tack för din gåva till oss Trainzare svenolov, inte att förglömma korvtigers och JohanV fina signaler i kombination med dina script.

Jag har dock några problem och frågor, vet inte om jag gör helt fel och missuppfattat något. Jag har följt guiden för namngivning av signalerna (dem moderna har jag börjat med) och mitt problem är att ibland går inte sista msi innan ublsi upp i kör samtidigt som ublsi också visar stopp, på andra ställen visar msi kör men inte ublsi, den går upp i kör först efter att jag passerat sista msi.

I trafikplatserna är fri genomfart lagd men ändå fungerar det inte. Några saker jag inte förstått mig på är signal markers, behövs dom för att få ovanstående att fungera? Om ja, var skall dom placeras och hur?

Hur känsligt är scriptet om man byter namn på en signal eller ändrar en 5-skens till 3-skens mitt i allt? Kan man nollställa sciptet så det läser in allt igen?

Felaktiga signalbilder, kan ha en 5-skenare, 400 meter längre bort är en signal i stopp och jag får ändå en fast grön? Likaså kan jag få en grön blink i en hsi trots att det efter den hsi endast finns två hdvsi varav den sista är i stopp och det stämmer ju inte. Blinkade försignalering i en hsi kan inte förekomma mot annat än en annan hsi i stopp.

Tar scriptet hänsyn till avstånd om en hsi längre fram är i stopp? Eller har det med signaltypen att göra (infsi, msi, ublsi osv)? Annars är det ju i grova drag så att oavsett var signalen sitter (linjen eller station) gäller nedanstående för en hsi innan en annan hsi i stopp:

> 800m - en grön blink
800-450 m - två fasta gröna
< 450 m - tre fasta gröna

Finns det mellanliggande hdvsi före hsi i stopp går det också att använda en grön blink.

Ingen kritik, jag vill bara veta om jag använder sakerna på fel sätt eller ej. Nu när tomten varit tidig i år vill man ju få till signaleringen så bra som möjligt på banan.
Konstruktiva frågor Rojje. Jag ska svara kort på alla, men en del av dina frågor kräver nog ett längre svar.

1. När du använder blocksignaler så fungerar dom precis som du beskriver, när man inte gör något mer med dom. Egentligen skulle dom alltid visa stopp, men dom tillåter ett tåg att köra in på blocksträckan med reducerad hastighet om blocket är fritt från hinder. Och kom ihåg att en msi före en ublsi alltid är förreglad mot ublsi. För att få en blocksträcka att fungera riktigt så måste den klareras. Tågväg och riktning måste vara ställd för sträckan. Det sköter TKL och en del körkommandon om, som kommer i kommande versioner. Så avvakta med blocksignaler tills nästa version kommer.

2. Signalmarkers är något speciellt, framför allt i den äldre principen då det på den tiden signalerades sparsamt. Jag tror att korvtiger kan svara på den här frågan, bättre än jag.

3. Du kan byta typen på signal när du vill, men om du har definierat signalfunktioner i funktionstabellen så kanske dom inte är giltiga för den nya typen. Generellt sett är det inte alls känsligt att byta typ. Det är bara att spara så ska det vara ok.

4. Automatiska signalbilder är inte alltid överensstämmande med verkligheten, då det skulle kräva ett enormt program för att klara alla varianter på typer och placeringar. Om man inte gör någon inställning så fungerar signalen ändå, fast kanske inte alltid med rätt signalbild som i verkligheten. Men du har alla möjligheter att få rätt signalbild genom att tala om för signalen vad som gäller för en viss tågväg till en viss signal eller signalmarker.

5. Signalerna tar inte hänsyn till avstånd, generellt. Den enda signalbild som gör det är kör 40, kort tågväg (5-skens signal). Om kör 40 är inställd för en viss tågväg, och avståndet till stopp (en signal i stopp) är mindre än 450 meter så visas tre gröna sken i stället för två sken. För övrigt så anger du själv vilka signalbilder som ska gälla, beroende på hur det ser ut på platsen.

Om du inte är nöjd med den signalbild som automatiken ger, så finns det ändå stora möjligheter att tala om för signalen vilken bild den ska visa.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-17 klockan 00:16.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-17, 16:46   #54
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
...//
I trafikplatserna är fri genomfart lagd men ändå fungerar det inte. Några saker jag inte förstått mig på är signal markers, behövs dom för att få ovanstående att fungera? Om ja, var skall dom placeras och hur?
//...
Signalmarkers, SM ska du inte använda om du kan undvika det. I den moderna signaleringsprincipen så används de i princip aldrig. I den äldre signaleringsprincipen så förekommer de ofta och dess huvudsakliga uppgift är att referera tågvägar till i signalfunktionstabellen då man inte har någon signal(master) att referera till. All info om detta finns i min guide.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-17, 21:39   #55
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Tack för svaren svenolov och korvtiger. Skall dels läsa på i manualerna lite mer och dels ge mig till tåls tills den uppdaterade tågklareraren påbörjar sin tjänstgöring så att han/hon kan släppa ut tågen på linjen.

Men det går inte just nu att ställa fri genomfart helt och hållet, har för mig att det fungerade på vissa stationer om jag valde obevakad?

Idag är jag piggare och förhoppningsvis kommunicerar mina hjärnceller lite bättre under kvällens testande. Nackdelen med allt fint som släppts den senaste tiden till Trainz är svårigheten att få sömnen att räcka till, oftast är den lilla stunden man "bara" skulle fixa en sak inte så liten när man väl är färdig och tittar på klockan.
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-18, 00:07   #56
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

En liten sak till, om jag väljer att hastigheten för en hdvsi skall vara max 40, varför signalerar den ändå nere till höger, borde vara nere till vänster?
__________________

M.v.h Rojje
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-18, 22:18   #57
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
...
Men det går inte just nu att ställa fri genomfart helt och hållet, har för mig att det fungerade på vissa stationer om jag valde obevakad?
...
Använder du en Autopilot eller ett AI-kommando när "föraren" kör genom den obemannade stationen?

Citat:
Ursprungligen postat av Rojje Visa inlägg
En liten sak till, om jag väljer att hastigheten för en hdvsi skall vara max 40, varför signalerar den ändå nere till höger, borde vara nere till vänster?
Signalbilden väljer du separat i första kolumnen i funktionstabellen. I andra kolumnen väljer du vilken hastighet som ska gälla för den signalbilden. I den tredje kolumnen talar du om vilken tågväg som ska vara lagd (väg till nästa hsi eller SM) för att funktionen ska träda ikraft.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-18 klockan 22:19.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 09:06   #58
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

En förklaring mellan Autopilot och ett AI-kommando skulle kanske behövas.
Tror mig veta svaret, men är inte helt 100% säker.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 13:58   #59
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
En förklaring mellan Autopilot och ett AI-kommando skulle kanske behövas.
Tror mig veta svaret, men är inte helt 100% säker.
Ja Bengan, tydligen så måste det alltid upprepas. Det kommer ju nya medlemmar hela tiden.

Autopilot (kort AP): En AP behöver knappast förklaras, men det är ett kommando som kör automatiskt istället för manuellt. Om en AP är aktiv i Driver så kan man inte köra tåget manuellt. En AP kör bara efter signal/hastighets besked, precis som en manuell förare ska göra. En AP ställer aldrig tågvägar (växlar). Några exempel på AP'er är Autopilot Command (kuid2:71155:60001:x), Autodrive (kuid2:192081:4:x) och min egna AP som kan lite mer (bl.a. växla mellan AP och manuell i Driver - on the fly).

AI-förare (kort AI): En AI är en kombination av en AP och tågklarerare (kort TKL). En AI försöker ställa tågvägen till målet, och om den lyckas med det så kör den (precis som en AP) efter signalbeskeden. Om något annat objekt (kan vara en annan AI eller en TKL) har låst en tågväg (växel/växlar) som AI behöver så tvekar AI och en "låsning" av situationen kan uppstå. Exempel på inbyggda AI-kommandon är Drive/Navigate to/via.

En Autopilot ska aldrig ställa tågvägar själv, det ska TKL göra. Och det ska bara finnas en TKL i en session. Detta är idealet, men man kan i många situationer även använda AI-kommandon, om man är medveten om hur det fungerar.

En parentes. Min TKL, som följer med signalsystemet, kommer också att kunna klarera tågvägar för för dom inbyggda AI-kommandona. Men jag rekommenderar alltid att använda rena AP'er och en TKL per Session. Det finns också alternativ till min TKL, Path Command/Set Path, men dom ska inte kombineras med min TKL.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-08-19 klockan 14:15.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-08-19, 14:10   #60
gubben50
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2005
Ort: Falun
Inlägg: 1 066
Standard

Hej! Har en fråga om signaler,när man sätter ut signaler börjar man från station och framåt

mvh
John
gubben50 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009