Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-19, 21:53   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Breddad Signal-manual

Det har gått många år sedan som Svenolov uttryckte önskemål om en manual som beskriver signalers utplaceringar. Nu är den här men betydligt breddad.

Vi har varit tre som författat den här manualen; Jgloket, fakta och text, Benkegbg, innehåll och den grafiska formgivningen, och Nils Blid, samordnare, initiativtagare.

I manualen tar vi upp de senaste järnvägstekniska frågorna. Tidigare har det alltid sagt att infarts- och utfartssignalerna skall stå rygg mot rygg. Nu bygger vi in ett säkerhetsavstånd mellan signalerna. Vi gör ett nedslag om medgivandesignaler, som bör finnas på samtliga stationer.

Men ämnet är stort vilket beskrivs i innehållsförteckningen (bild här under). Signalerna har fått sällskap av mycket annat; baliser, linjeplatser, växlars numrering, blocksignaler m m. Allt som en modern Trainz-bana behöver – dock inte elsäkerhet, som kommer att behandlas i särskild manual.

Vi har också tagit med Trafikverkets lista över järnvägstekniska termer jämte förklaringar, samt lagt in densamma i alfabetisk ordning. Totalt över 600 termer, vilket har krävt sitt utrymme.

Nisse



Länk till manualen:

http://www.mediafire.com/file/m2t7nn...olan+Del+1.pdf
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Forum sid 1.jpg (172.2 KB, 116 visningar)
Filtyp: jpg Forum sid 2.jpg (304.5 KB, 116 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 00:14   #2
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag tror att det finns virus i Mediafire-länken. Jag fick virus i min mobil. Stängde av mobilen direkt så den klarade sig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 00:22   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag tror att det finns virus i Mediafire-länken. Jag fick virus i min mobil. Stängde av mobilen direkt så den klarade sig.
Satte sprätt på Malwarebytes - inget negativt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 01:01   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

När jag klickar på länken så ser det ut som följande:
Inavlid.jpg

Klickar jag på download så snurrar jag runt i cyberrymden tills jag landar (kanske) på någon obskyr sida som inte har tillstymmelse till pdf..

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 04:01   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag lånar ut en plats på min OneDrive, tills vidare:

Länk till Signalskolan Del 1

Kan inte lova att länken ligger där för evigt. Men i alla fall tills vi finner en bättre lösning.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-20, 10:40   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Sådär, nu har jag spenderat en stund med att gå igenom dokumentet!
Jag uppskattar försöket att förklara hur man ska bygga med STL:s signalsystem dock så upplever jag att det är svårt att veta ibland vad som är Trainz-beteende och vad som är verklighets-beteende.

Sedan så tycker jag inte om att begreppet Trainzsignaler används eftersom det kan få användare att tro att alla signaler i Trainz beter sig som de som ni beskriver, det är ju bara STL:s som fungerar som de i texten.

Eftersom jag själv inte använder mig av STL:s signalsystem och bara kommer att använda mig av Tavlorna i undantagsfall, så bryr jag mig inte om att kommentera hur de ställs in eller hur de byggs.

Jag tänker gå igenom en del av de saker jag har hittat och som jag reagerar på, som vanligt när jag skriver något (och kritiserar) där Nisse är medverkande så kommer jag väl få huvudet avhugget! Jag hänvisar till sidnumreringen i pdf:n och citerar den text som jag kommenterar.
En del kommentarer är verklighets relaterade medan det säkert i texten är mera relaterat till Trainz.

Sida 4
Citat:
Om man har en stoppsignal (JVS), skall den placeras 15 meter från pålen.
Vad menas med stoppsignal och varifrån kommer måttet 15 meter?
Alla typer av signaler (HS/DS/HD/SL) kan placeras vid Hinderfrihetspunkten. Typen av signal bestämmer vad den har för funktion och hur den påverkar möjligheten till att lägga (samtidiga) rörelsevägar.

Sida 5/6
Citat:
En station är inte “bara” en station
Citat:
En station är inte vad du tror att en station är. Den omfattar..
Linje och linjeplats har ingenting med station att göra, och borde aldrig nämnas i detta sammanhang.
Citat:
Mellansignalen Msi – vanligtvis en 3-skenssignal, på komplicerade stationer 5-skens – står 100 meter från utfartsväxlarnas hinderpåle. Eventuella stoppsig- naler står 15 meter från hinderpålen. Tåghuvudspå- rets msi bör vara tvåsken.
Alla mellansignaler (även tågspårets) kan bestå av 2-5 skens Hsi eller Huvuddvärg, allt beroende på den önskade funktionen och säkerhetskraven. Avståndet ska vara 200 meter, är det kortare (ned till 100 m) så krävs det 10-övervakning vid samtidig tåväg. Står signalen närmare än så, så finns det ingen samtidighet vid tågvägar men kan finnas vid andra typer av funktioner där kraven är "snällare".
Citat:
Är hastigheten lägre än 80km/tim och avståndet till nästa signal mindre än 450 meter, är det tresken.
Infartssignalen är vanligtvis en 4-skenssignal. Är avståndet till nästa signal kortare än 450 meter skall 5-skenssignal användas.
Utfartsblocksignalen är 4-sken. Om avståndet till nästa signal är mer än 3,5 km används en 2-sken, men då ska nästa signal vara försignalerad.
Avstånden är fel!
Både fyr- och femskens signaler används till att försignalera nästa Huvudljussignal och används därför flitigt som infartsignaler. Även treskenssignaler används för att signalera att nästa signal står i stopp även om hastigheten är över 80km/h.

Man bygger inte om befintliga signaler till den nya standarden och hela landet är belamrat med blocksignaler rygg i rygg.

Sida 6
Citat:
Blocksignalerna skall stå på ett avstånd mellan 1-3 kilometer, beroende på belastningen på linjen. Signa-
len på spåret intill (i motsatt körriktning) skall stå 100 meter från den just passerade signalen.
Står sista blocksignalen, en 5-skenssignal, före en infartssignal närmare än 1400 meter, sätts ingen fri- stående försignal upp. I stället ska en försignalstavla upp 1 km innan.
Blocksignalerna kan stå hur långt ifrån varandra som helst, dock får man inte försignalera längre än 3 km vid fyr-/femskens signal.
Det heter inte "Försignaltavla" utan "Orienteringstavla för huvudsignal" och den ska alltid finnas om fristående försignal saknas innan Mellanblocksignal och Infartsignal. Om den kombinerade signalen pekar mot en Msi/Utfsi/Utfblsi och avståndet överstiger 1500 meter så ska tavlan också finnas.
Citat:
norr eller öster. söder eller
väster.
Finns bara norr och söder på järnvägen.
Citat:
Hsi

Jag antar att det rör STL:s signaler i Trainz!
Ska det vara i verkligheten är det inte många rätt! Fast jag tycker det låter knepigt även om det skulle röra STL_s signaler i Trainz...

Sida 7
Citat:
En Dvsi är alltså till för växling. Står lite överallt på en bangård/station. Dock inte fler signaler än det verkligen finns behov av och aldrig mellan sista mel- lansignal och utfarts(block)signalen.
Numera byggs det stationer med dvärgsignaler som bara har till uppgift att snabba upp tågtrafiken och som TKL inte kan använda.
Finns gått om dvärgsignaler mellan sista mellansignal och utfarts(block)signalen, allt beroende på ställverkstyp och storlek på stationen.

Sida 8
Citat:
Moderna försignaler finns av två typer; dels den vanliga runda skivan (vanligast tre ljus), dels den nya moderna tavlan utan ljus.
Den nya tavlan ersätter i allt större utsträckning den äldre ljussignalen.
NU TÄNKER JAG SKRIKA FÖR NU BLIR JAG FÖRBANNAD!
Hur många gånger måste jag berätta detta för dig Nisse, tänk om du kunde lyssna! Att inte JgLoket säger ifrån begriper jag inte, han är ju ändå utbildad lokförare!

"Orienteringstavla för huvudsignal" är INGEN FÖRSIGNAL och heter inte "Försignaltavla". Hur den ska placeras jag nyss beskrivit och även MÅNGA gånger tidigare.
Om du tittar på bilderna på sidan 8, så kan du inte byta ut den nedre försignalen mot den övre tavlan och få samma funktion. Däremot så kan det sitta en fristående försignal istället för tavlan på den över bilden, den skulle säkert fungera som en repeterförsignal, men det är ingen synlig skillnad.

Alltså: DEN NYA TAVLAN ERSÄTTER INTE I ALLT STÖRRE UTSTRÄCKNING DEN ÄLDRE LJUSSIGNALEN

Dessutom så är de "blåa avstånden" fel/konstiga.

Fortsättning i del två, allt fick inte rum...
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Taggar
manual svenska signaler, signal-manual, svenska signaler

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:45.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009