Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-08-04, 21:46   #196
AlexSuperHD
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2015
Ort: Gävle
Inlägg: 148
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
Dør lykke stänger dörrarna utan varningsljud. . Start aktiverar ljudet och stop hindrar motorvagnen från att lägga i 4e körläget när dörrarna väl stängts. Det är ingen dörrmanöverpanel, utan en s.k igångsättningspanel. Stop hindrar motorvagnen från att sticka iväg

Jag förstår nog inte vad du menar.. Du skiftar aldrig växel under körning på Y2. Du har ditt kör-bromsreglage med 8 lägen broms varav det 8e aktiverar magnetskensbromsen. Du har även 8 körlägen varav det 8e inte är ett fast läge utan ett s.k kickdown-läge. Det är automatlåda på Y2, så den växlar upp och ner själv beroende på motorvarv och belastning.
Men om det inte är en dörr manöver panel, varför öppnar och stänger man dörrarna med den då?
Start = Ger ett pipigt ljud i fem sekunder
Stop = Stänger dörrarna
Dør Frigivning = Öppnar dörrarna
Tyfon = Ingenting (vad gör ens den här?)
Dør Lukning = Ingenting (borde stänga dörrarna?)
Så har jag fått till det.

Om det är så att det bara är ett kör-bromsreglage. varför finns det ett bromsreglage synligt vid höger om forward/backward reglaget?

Och det där med ATC:n fungerar helt perfekt enligt min åtsikt!

Jag är nybörjare så ta inte illa upp om jag inte kan något som är så enkelt att förstå.


Adde: Tack!
__________________
//Alexander



Här streamar jag ibland mitt rutt bygge

Senast redigerad av AlexSuperHD den 2015-08-04 klockan 21:48.
AlexSuperHD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:07   #197
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Har också märkt det där med att lampan lyser rött även om framljus är valt. Ett annat problem jag upptäckte nu var att magnetbromslampan/knappen börjar lysa efter liten tids körning för att sedan slockna när man stannat och börjat köra igen. Vet inte om det ska vara så men tänkte att detta kanske är något du ville ha reda på. Det är väldigt förvirrande.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:14   #198
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av AlleDahlle Visa inlägg
Har också märkt det där med att lampan lyser rött även om framljus är valt. Ett annat problem jag upptäckte nu var att magnetbromslampan/knappen börjar lysa efter liten tids körning för att sedan slockna när man stannat och börjat köra igen. Vet inte om det ska vara så men tänkte att detta kanske är något du ville ha reda på. Det är väldigt förvirrande.
Rött ljus ligger alltid i bakgrunden, det var så jag var tvungen att göra det. När det är "inget" ljus, så är det alltså rött ljus bakom en avstängd lampa.

Att magnetskensbromsen lyser har nog att göra med att du lägger i läge 8 på bromsen, då aktiveras den. Eller d.v.s 100 procent bromsverkan.
Den ska inte tändas vid körning. Jag håller med dig, förvirrande.. särskilt med tanke på att det inte uppstår hos mig.

Senast redigerad av granders den 2015-08-04 klockan 22:17.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-04, 22:15   #199
Bengtel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: Malmö, Skåne, Sweden.
Inlägg: 174
Skicka ett meddelande via MSN till Bengtel
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av granders Visa inlägg
En ton vid höjande hastighet, vid passage av balisgruppen. Vid sänkande är det tyst.
Annars är det tonstöt på försignalsavstånd när det är sänkande. Vid orienteringstavlan.



Du upplever det helt korrekt. Och det är delvis medvetet, delvis en tragiskt lång historia. Men på samtliga, och jag menar samtliga, Y2 i verkligheten har vårdlös hantering av reglaget resulterat i att det finns steg mellan stegen. Allt för lite realism?
Haha det var bland de bästa förklaringarna
Bengtel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 18:05   #200
Rc1-1007
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2015
Ort: Dalarna
Inlägg: 94
Standard

Det jag tänker på är att hur jag än pressar den kommer den bara upp i 168 Km/H Medans den ska klara 180 :-) Och dörrarna har olika animationer. Den andra bromsen ATC:n använder går ej att använda manuellt. När jag bromsar läge 8 med Andra bromsen så lossar den bara ibland. Och när man öppnar förardörrarna så borde det väl synas på utsidan? Snygg bygge annars! :-)
Rc1-1007 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 20:11   #201
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Jag vill bara klargöra..
Jag har skapt tåget utifrån min egen bästa förmåga och har suttit själv och fått komma på kreativa lösningar och tillvägagångssätt på saker som jag tycker skulle vara roligt att få med. Inget "borde vara" eller "ska vara" på något sätt, men det kommer väl med erfarenheten. Att bara få något som t.ex en dörr att öppnas synkat i hytten och på exteriöra modellen, kan helt plötsligt bli ett helt företag eftersom någon sådan synkronisering inte finns med i spelet. Ni ser... mycket av ni tar för givet är flera timmars, ibland dagars, arbete. Och tro mig, jag har gjort mitt bästa för att inkludera allt som kan tänkas vara intressant för körningen..
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-07, 22:27   #202
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jo, jag är mycket väl medveten om detta. Det är ju trots allt inte lätt att bygga mot den där simulatorn, har jag hört.

Men nu har du ju kommit till en version, och släpper den. Vi som har laddat ner tåget och testar den ger ju dig feedback i form av beröm, synpunkter och kritik. Vad var rätt, vad var fel. Alla har vi olika perspektiv på hur din modell ska vara. Och nu har du byggt utifrån din perspektiv. och jag ger dig feedback på hur det skulle vara utifrån min perspektiv osv.

Sedan är det helt upp till dig hur du tar kritiken och vad du gör här näst. Jag kan tänka mig att du tar en paus från modellen för att göra klart Stångådalsbanan och fortsätta med Itinon, eller? och det förstår ju jag!

Keep on going!

(Och glöm inte engelska manualer för våra internationella vänner... speciellt när det kommer till Copyright.)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 00:09   #203
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Det har kommit till min kännedom att ingrepp har skett på filerna, det vill säga försök att redigera låsta filer utan min tillåtelse. Jag vill återigen klargöra att ingrepp i filerna är ett brott mot svensk lagstiftning. Lagen om upphovsrätt till konstnärliga och litterära verk.

Jag undanber, vänligt men bestämt, att ni gör intrång på filerna utan min tillåtelse. Jag tycker det är väldigt tråkigt, eftersom jag lagt ner väldigt mycket av min fritid för att dessutom släppa modellen gratis..

Motivationen att fortsätta bygga är just nu bottenlåg, och jag överväger starkt att lägga samtliga projekt på is. Tillsvidare kommer jag låsa nedladdningslänken till Y2.

Jag är ledsen.
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 01:23   #204
kevpa
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2015
Ort: åtvidaberg
Inlägg: 34
Angry Varför..

Hej! Jag förstår om du blir upprörd av detta! Det skulle jag med bli om jag jobbade med något länge sen bara "förstör" något det.

Dessutom varför vill man förstöra andras saker?

Ett ord till alla som gör detta. SLUTA, det är inte snällt. Granders har jobbat hårt med denna fina modell. Ni förstör för andra som inte har kunnat ladda ner filen än. Tänk på att ni förstör mycket för andra.


Tack för mig //kevpa

Senast redigerad av kevpa den 2015-08-11 klockan 01:28. Anledning: Fel stavning
kevpa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 04:17   #205
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Dubbelpost!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2015-08-11 klockan 04:19.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 04:18   #206
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det var som...

Jag säger det igen. Skapa engelska manualer så folk som inte talar svenska fattar att de ska ge fan i din modell.

Someone has edited Granders Y2 against his wishes. According to Copyright law, please refrain from editing the files of this model immediately!

Thank you!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 05:48   #207
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Jag tror personligen inte att en manual på engelska hjälper att skydda från något sånt här. Oavsett vart i världen man bor så är ju regel nummer ett att respektera andras verk och tyvärr finns det ju såna här idioter som ska förstöra för andra. Och nu vet vi ju inte om det är en person i ett annat land eller i Sverige som har gjort det. Hursomhelst så är det riktigt idiotiskt av den personen att gå in i någon annans verk och ändra efter eget tycke, definitivt respektlöst tycker jag.
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 10:08   #208
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Jag beklagar verkligen! Jag hann inte ladda hem det fina tåget för jag är inte vid min stationära datorn.
Om det skulle drabba mig samma sak med mina rutter så tar jag bort rutterna från Dropbox. Hur vet man om tjuvarna tar filerna?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 12:51   #209
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag är mest nyfiken på vad det är för sorts intrång som gjorts. Har personen/personerna kopierat modell-filen och använt till något annat? Eller är det någon som gjort en ommålning? Eller rör det sig om något helt annat?

Självklart är ju inget av de acceptabelt, men är man nyfiken av sig så börjar genast fundera på vad det var som gjorde att det blev så illa att du behövde stänga ner länken.
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-08-11, 23:16   #210
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag kan förstå din reaktion. Det är förjäkligt milt uttryckt att folk inte kan respektera andra arbete och önskningar. Tycker inte det ska behövas skrivas i en manual, utan det är vanligt folkvett, att så gör man bara inte. Och om man nu vill göra det, så ber man för fasen om lov först!

Sen tycker jag det är lite taskigt mot dom som ännu inte hunnit få testa ditt fina tåg, att stänga nedladdningen. Idioten har ju redan laddat ner den, men en massa andra (seriösa tågsim utövare) går miste om den.

Jag längtar själv som bara den efter Stångådalsbanan och det har faktiskt varit nästan ända skälet att jag inte lagt ner TS2015 än. Så jäkla trött på dom engelska, amerikanska och tyska rutterna nu.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009