Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-04-28, 23:19   #16
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag provade att sätta ut några signaler och trodde att det skulle vara frid och fröjd men icke...

- Femskenaren som blocksignal fungerade inte som den skulle, men jag verkar ha löst det (nytt script bifogat!).
- Femskenaren vägrar att byta mellan "två gröna" och "tre gröna" och vice versa. Signalen fortsätter alltså att visa "tre gröna" om nästa signal går om från att ha varit i stopp.
- Jag lyckas inte få "tre gröna" mot stoppbock. Den visar "två gröna" istället.

Funderar på om man skulle göra en separat version som bara visar "tre gröna" för de platser där man vill ha det?

Tvåskenssignaleringen har jag inte hunnit utprova närmare så jag hoppas att den funkar som den ska.
Bifogade filer
Filtyp: rar 2-sken och 3 gröna script v2.rar (9.2 KB, 8 visningar)
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 16:22   #17
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Em fråga, ska allt det här in på Assets\newS\sweden\RailNetwork\signals?

eller ahr dui lagt dem i en egen mapp nånstans?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 16:25   #18
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

De ligger bland newS signaler. Det är ju inga ändringar av befintliga signaler utan bara ytterligare varianter att använda i specifika situationer.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 16:30   #19
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jo, det var det jag frågade. det framgick inte vart jag skulle lägga dina filer nånstans.

Är det okej om jag inkluderar dina signaler i nästa release av SE Ultimate pack? Kommer byta namn på dem i paketet så alla svenska signalobjekt olika skapare har gjort genom åren får en sammanhängande struktur, men det påverkar inte signalernas funktion eller placering i en rutt.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 16:45   #20
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Du menar att du tänker byta visningsnamn men inte namnet i xml-filen? Det skadar väl inte, men ärligt talat ser jag inte poängen med att byta namn på saker som har funkat i åratal. (Jag skulle hellre se att du la den tiden på att fundera på varför min signal inte vill byta mellan två och tre gröna när den ska! )

Än så länge är ju signalerna jag har gjort i hög grad otestade, så just nu tror jag inte det är läge att ha med dem i något färdigt paket. Däremot uppskattar jag om ruttbyggare vill ladda ner här och testa.

Jag har även en del nya varianter på g, gjorde just en H5 som visar "kör 40" om nästa visar "stopp", för signalsträckor på 450-800 m.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 16:52   #21
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Du menar att du tänker byta visningsnamn men inte namnet i xml-filen? Det skadar väl inte, men ärligt talat ser jag inte poängen med att byta namn på saker som har funkat i åratal. (Jag skulle hellre se att du la den tiden på att fundera på varför min signal inte vill byta mellan två och tre gröna när den ska! )

Än så länge är ju signalerna jag har gjort i hög grad otestade, så just nu tror jag inte det är läge att ha med dem i något färdigt paket. Däremot uppskattar jag om ruttbyggare vill ladda ner här och testa.

Jag har även en del nya varianter på g, gjorde just en H5 som visar "kör 40" om nästa visar "stopp", för signalsträckor på 450-800 m.
stämmer precis, jag byter visningsnamn men inte .xml-namn.

Du kanske tycker det är poänglöst, men jag, som vill effektivisera ruttbygge så långt som möjlgit och "städa upp" tycker det är en bra idé. Jag ser det som en win-win att det blir lättare att hitta i listan (man slipper scrolla många gånger för att scrolla förbi alla dessa SE wGtoos) för en helt ny ruttbyggare.

städa städa städa...

Lägger upp dem här. ladda gärna ner första versionen av sev2 signal pack som jag har här: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=37557

EDIT: Dina h2-signaler heter "SE Signal H2c" resp. "SE Signal H2c 10L" där c står för Citybanan/Citytunneln

h5-signalerna heter H5s där s står för "short".
Bifogade filer
Filtyp: rar hgv signals med nya namn.rar (7.4 KB, 3 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2020-04-29 klockan 16:57.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 17:35   #22
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Jag skulle helst se att du inte lägger ut de nya signalerna i något paket innan de är testade, så vi inte riskerar att ha en massa olika versioner av signalscripten ute.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 18:15   #23
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag har inte rört scripterna!

Men jag hör vad du säger. de läggs inte i ett paket förrän du anser att de är klara!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-29, 18:36   #24
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Ja OK, jag ser nu vad du har gjort (bara ändrat visningsnamnet). Men faktum kvarstår ju att om det ska släppas nån sorts enhetligt paket med signaler så måste scripten hänga med. Utan script inga signaler.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 11:16   #25
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag laddade hem senaste experimentet. H5-Block 450-800 får jag en fast sken och två blinkande sken.
H5-entry 450-800 får jag två fasta sken och tredje släckt, alltså inte 3 gröna.
H5-entry kort rutt får jag se samma sak som H5-entry 405-800.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 14:05   #26
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Hej Totte!

Så här fungerar signalerna:
  • H5 - används när nästa huvudsignal står på minst 800 m avstånd. Visar "vänta stopp" (grön + en grön blink) när nästa signal står i stopp.
  • H5 450-800 m - används när nästa huvudsignal står på 450-800 m avstånd. Visar "kör 40" (två gröna) när nästa signal står i stopp.
  • H5 kort väg - används när nästa huvudsignal står på kortare avstånd än 450 m. Visar "kör 40 - kort väg" (tre gröna) när nästa huvudsignal eller stopplykta står i stopp.

När en huvudsignal visar "kör 40" eller "kör 40 - kort väg" (två eller tre gröna) så visar föregående signal "vänta kör 40".

I verkligheten görs det skillnad på huvudsignal och huvudljussignal. Huvudsignaler inkluderar huvuddvärgsignaler, medan huvudljussignaler är de vanliga "stora" signalerna. I verkligheten gäller ett försignalbesked kommande huvudljussignal. En försignal kan alltså visa "vänta stopp" om nästa huvudljussignal står i stopp, även om det finns en eller flera huvuddvärgsignaler med körbesked före huvudljussignalen. Detta har vi (hittills?) inte lyckats simulera i TS så för oss fungerar huvudljussignaler och huvuddvärgsignaler likadant, dvs om det finns dvärgar med körbesked mellan huvudljussignaler så kommer försignalen visa "vänta kör" även om nästa huvudsljussignal visar stopp. Rörigt?

Observera att de senaste signalerna finns i Jönköpingsbanan från 2020 samt i min uppdaterade Kiruna-Narvik:
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....5&postcount=25
http://www.e-buzz.se/forum/showpost....3&postcount=13
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 14:54   #27
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej!

Tänkte lägga mig i lite!

Två fasta gröna sken respektive tre fasta gröna sken i en huvudljussignal får i bägge fallen signaleras mot stopplykta i stopp, det bestäms av avståndet till signalen. Avstånden nedan gäller även mot huvuddvärgsignal i stopp.
Två fasta gröna sken - minst 450 m
Tre fasta gröna sken - minst 250 m
(får inte signalera mot signal som visar "kör 80")

Det är inte tillåtet att signalera med "kör 80" eller "kör 80" med försignalbesked mot stopplykta i stopp eller huvuddvärgsignal i stopp eller mot en huvuddvärgsignal som har ett restriktivare besked än "kör 80". Om huvuddvärgsignalen visar "kör 80, varsamhet" är det tillåtet att försignalera i en huvudljussignal med "vänta kör 40" eller "vänta stopp".

Det får inte finnas växlar eller huvuddvärgsignaler mellan en fristående försignal och den huvudljussignal som den försignalerar.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2023-02-27 klockan 15:14.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 15:21   #28
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Tack för förtydligandet!

Som sagt så görs det ingen skillnad mellan huvudljus- och huvuddvärgssignaler i TS. Möjligen är det något som kan lösas med nya script (Adde? ).
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-27, 16:15   #29
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Den nuvarande alphan som jag har i github så är följande möjligt att göra:
En H5-signal i TS kan konfigureras så att den visar antingen 2 fasta gröna eller 3 fasta gröna. Det kan göras individuellt för varje tågväg signalen övervakar.
-Om du bockar i "Limited to yellow" så kommer signalen alltid att visa Kör40 för denna tågväg.
-Om du bockar i "Approach control" så kommer signalen visa Kör40 om nästa signal visar stopp. I annat fall visas Kör80 + ev. försignalbesked.

På H5-signalerna kan båda dessa kombineras med att skriva in siffran "3" i A-fältet för att få denna signal att visa 3 fasta gröna sken "Kör 40, kort avstånd"

Signalen gör inte per automatik någon skillnad på om nästa signal är en huvudljussignal eller en huvuddvärgsignal och tar inte heller någon hänsyn till avståndet, eftersom alla signaler följer samma script och skickar bara iväg några olika typer av meddelanden bakåt längs med spåret som föregående signal tolkar. Det är alltså upp till ruttbyggaren att se till att bocka i "Approach control" på en huvudljussignal för en tågväg om nästa signal råkar vara en huvuddvärgsignal, alternativt bocka i "Limited aspect" om nästa signal är en stopplykta vid en stoppbock.

Däremot har jag inte lagt in så att en signal ska visa Kör40 om nästa signal ska visa det. Jag kan ta två vägar i detta fall, antingen att huvuddvärgar skickar dvärgspecifika signalmeddelanden så att en huvudsignal uppfattar att de har med en huvuddvärg med att göra. Alternativt lägger in en siffra så att huvudsignalen visar "Kör40" om nästa signal visar "Kör40".
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-12, 15:54   #30
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Thn-rutten kraschar igen med RW64-bit.

Jag körde med RW-Info och den hittade fel. Kan det vara den som krånglar?

Kopierade texten från RW-Info:
14:15:22.817 [ForkJoinPool-1-worker-7] WARN ch.tkl.rw.routes.BlueprintCache - Cannot find blueprint AbsoluteBlueprintID(newS/sweden/RailNetwork\signals\signals\SE-F3 Signal.xml)

Jag ser 2 röda likadan mappar signals. Är det rätt eller fel så?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009