Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-02-24, 19:39   #1
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard Simulator med svenska tåg? X2000 helst.

Hej!

Jag har en son som älskar tåg och i synnerhet X2000. Jag letar efter någon simulator som har svenska tåg. Har kikat på Railworks och Trainz men fattar inte riktigt... kan man köra X2000 i dom? Eller kan man köpa till det på nåt sätt? Även andra svenska tåg kan funka i nödfall.

Nybörjare på det här då

Tacksam för allt som kan peka oss i rätt riktning.
germundal besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 20:28   #2
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Gamla fina Microsoft Train Simulator är nog bäst i detta fall, Railworks har ingen X2:a och i Trainz saknas korrekt förarhytt. Det är ingen Battlefield 3 -grafik direkt då, men så illa är det ändå inte!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg X2_1.jpg (230.1 KB, 467 visningar)
Filtyp: jpg X2_2.jpg (208.7 KB, 457 visningar)
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 20:39   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

X2000 är på gång till RW. Basse bygger den.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 20:45   #4
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Jag har testat båda spelen/simulatorerna, och det finns en hel del svenskt till båda två, men främst till trainz.

Trainz har mest. Vet att X2000 finns att ladda ner här från forumet helt gratis, en gammal model dock, men ändå. Trainz är lätt att använda och lätt att förstå. Däremot tycker jag personligen mer om railworks, även om jag tyckte att det var svårare att komma in i och att förstå, tycker att menyerna är lite röriga jämfört med trainz. Jag tycker att railworks är snyggare och roligare att köra. Det finns dock ingen X2000 just nu men jag vet att basse håller/höll på att bygga ett: http://www.e-buzz.se/forum/showpost....postcount=1011

Vad jag vet finns det inte jätte mycket till railworks.
Några av de saker som finns:
Y1
T43
T44
RC-Lok (Går att köpa för 150kr tror jag)
SJ:s blåa vagnar

Det var de saker jag kan komma på så här på rak arm, men mycket håller på att byggas. T.ex:
Y2/kustpilen
Min personliga favorit, X31/Öresundståg
X2000
Regina
X40
X60

Och lite till.
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 20:49   #5
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Gamla fina Microsoft Train Simulator är nog bäst i detta fall, Railworks har ingen X2:a och i Trainz saknas korrekt förarhytt. Det är ingen Battlefield 3 -grafik direkt då, men så illa är det ändå inte!
Men det går väl inte att hitta lagligt?
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 21:03   #6
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Klart det gör!

På brittiska Amazon går den tex för 6-7 pund (ca 70 kr) just nu!
http://www.amazon.co.uk/Microsoft-Tr...1732163&sr=8-2
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-24, 21:29   #7
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Som sagt så finns X2000 till Trainz men inte med rätt förarhytt.. Men den går att byta ut mot någon som är snarlik om man vill. (finns hundra tals olika hytter till alla typer av lok som man kan byta mellan).

Inte nog med att X2000 finns till trainz så har vi Trainzare turen att ha skapare med ENORM framfart som har gjort stora arbeten för att hålla den svenska trainz comunityn vid liv. Och jag kan utan tvekan säga att vi har flest svenska modeller.
Jag har RW och MSTS Och Trainz. Alla är mycket bra simulatorer men på olika sätt! jag skulle råda dig till att kolla in screenshot trådarna lite innan du bestämmer dig och kanske ställa fler frågor om varje simulator.

Kan tillägga att trainz har inte heller grafik som mäter sig med dagens "standard" som Battlefield 3 eller Crysis 3. Men den håller helt klart måtten för det som vi håller på med! Dessutom så är den snäll emot din GPU och CPU.

Och nu lite bilder på X2000 till trainz som liksom 99% av resten av allt svensk content till trainz är helt gratis!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg trainz 2013-02-24 20-03-26-73.bmp.jpg (172.1 KB, 450 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-02-24 20-03-35-86.bmp.jpg (167.0 KB, 448 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-02-24 20-05-14-84.bmp.jpg (192.5 KB, 450 visningar)
Filtyp: jpg trainz 2013-02-24 20-06-28-17.bmp.jpg (171.0 KB, 449 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-02-25, 01:10   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Väldigt svårt att rekommendera en tågsimulator, men så här tycker jag...


1. Railworks både älskar och hatar jag. Jag gillar den fina grafiken och körkänslan, men hatar att Steam måste vara inblandat och att den uppdateras automatiskt. Uppdateringarna är bakåtkompatibla, dvs det går att köra tåg från äldre versioner på nyare versioner. Finns inte så mycket svenskt till den, men det är en del på G, bl.a. X2000...

2. Microsoft Train Simulator (MSTS) är gammal och grafiken likaså. Men den har mycket svenskt matrial och den tågsim som ger minst problem. Laddar man ner en rutt, så finns allt med till den. Till Railworks och Trainz måste man hämta alla objekt separat (kanske från flera olika sidor) och lägga in dom separat. Dock är MSTS ingen lek när det gäller att bygga egna rutter. Man får ha stort tålamod och det tar sin tid innan man får till det!

3. Trainz har mycket svenskt. Den har uppdaterats många gånger, vilket ger många versioner och inte alltid går det att köra tåg från äldre versioner på nyare versioner. Trainz har samlat många tåg, rutter och objekt på ett ställe som heter Downloadstation och det stället har fungerat lite si och så. Vissa tycker det fungerar bra, men jag gav upp Trainz mycket p.g.a. Downloadstation-krånglet. Trainz är (liksom Railworks) hyggligt lätt att egna bygga rutter i.


Så som jag sa från början är det svårt att rekommendera en tågsim, då alla har sina plus och minus. Dock gillar jag Railworks bäst och då i senaste versionen som heter Train Simulator 2013 (äldre Railworks uppdateras gratis till TS2013 genom Steam).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-03-06, 12:12   #9
pererer
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2013
Inlägg: 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Väldigt svårt att rekommendera en tågsimulator, men så här tycker jag...
Börjar bli riktigt sugen på att prova på det här med simulatorer efter att tidigare bara haft ett allmänt tågintresse. Tack för samanfattningen.
pererer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 00:27   #10
Anders-L
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2013
Ort: Stockholm
Inlägg: 2
Standard RC-Lok

Hej! har bara en liten fråga, vet du om man kan använda RC-loket till Train Sim 2014 också?
Anders-L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-01-05, 00:47   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Anders-L Visa inlägg
Hej! har bara en liten fråga, vet du om man kan använda RC-loket till Train Sim 2014 också?
Ja, det kan du göra.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 17:01   #12
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Tusen tack till alla som svarat!

Det gav bra info men fortfarande känns det som en djungel. Framförallt det här med olika versioner av spel och tillbehör och att de ska passa ihop.

Jag har nu på datorn (Windows 8):
Railworks 3 Train Simulator 2012
Trainz Simulator 12

Har laddat ner en del saker från http://www.banbyggarna.se men det verkar vara gamla grejer, får mest felmeddelanden när jag försöker installera. Sen har de ingen guide för hur man installerar så det gör det inte lättare.

T.ex. har jag laddat ned SJ X2000 Grålle till Trainz. När jag installerat står det "Missing dependancies" och "Trainz-build numbers below 2.7 are no longer supported".

När jag installerar Svenska Järnvägsövergångar & Signaler till Railworks verkar det gå bra men jag hittar dem inte i Editorn sen. Sen vill ju heller inte bygga egna banor utan bara köra på färdiga fast mer "svenska".

Det verkar vara så att man ska ha gamla versioner av spelen? Men då behöver man väl köpa en gammal dator också, som har Windows XP eller något. Nya datorer verkar inte kunna köra de gamla spelen.

Hoppas någon orkar bidra med lite mer info om hur jag kommer igång med detta

Mvh
Dennis
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 17:06   #13
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Bilderna som rely postade på X2000 i Trainz ser t.ex. helt guuuld ut men jag fattar bara inte:

1. Vilken version av Trainz ska jag ha för att det ska funka
2. Var hittar jag X2000 sen
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 18:09   #14
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Det finns ett SUPERFINT x2000 till Railworks nu, dock är det inte 100% färdigt, men det är knappt nått man tänker på. Är framförallt hytten, ljudet och fysiken som inte är färdig.

Du kan ladda ner den gratis i Kungsfisk signatur i denna tråd: http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=34895
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-05-18, 18:51   #15
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Till Railworks har vi också Jönköpingsbanan mellan Jönköping och Habo. Än så länge det enda helsvenska släppta banan hitills.

Sedan finns det några äldre svenskinspirerande fantasibanor T.ex Bergslagsbanan.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009