Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > SST - Simulator för spårburen trafik > SST - Simulator för spårburen trafik

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-06-04, 15:03   #46
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Usch, krävs väl en superdator för det där, den verkar ta mycket processorkraft...
  Svara med citat
Gammal 2004-06-04, 17:47   #47
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Byggare Bob

Usch, krävs väl en superdator för det där, den verkar ta mycket processorkraft...
Där hängde jag inte riktigt med. Varför misstänker du det? [8D]


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-04, 22:50   #48
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Jag skulle påstå att denna simulatorn verkar vara mindre datorkrävande men vad vet jag, då jag ej testat![8D]

En fråga jag har är den om banan alltid är anpassad till en viss årstid som det är i Trainz eller om det går att byta ungefär som det går i msts? Vore kul att kunna köra lite sommar![8D]

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 01:33   #49
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Väldigt snyggt!
hoppas på en relase.
har du fler bilder nu?

M.V.H Tobias
år 2004!
------------------------
snart blir min tågsida klar, adress kommer senare
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-05, 10:35   #50
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Tyvärr inga nya bilder än, men det kommer, det kommer.

Banans geometriska uppbyggnad (cirkulärkurvor, övergångskurvor, raksträckor, rälsförhöjning, lutning samt vertikalkurvor) är skild från de material som används (texturer). Det är med andra ord möjligt att med samma grunddata sätta olika material för de olika delarna i naturen, för att på så sätt köra under olika årstider. Det man gör då är att man så att säga byter materialbibliotek.

/Jimmy
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-06, 17:39   #51
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

Jag kan knappt sluta drägla framför skärmen[][8D]
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 09:25   #52
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Hej!

Verkar hur häftigt som helst. Kul när man själv kan påverka mycket i spelet, och göra egna signalsystem och inställningar.
Kommer det att finnas realistiska ljud från tåget och miljön?
Vore trevligt om man själv kunde lägga in egna ljud i spelet och ändra själv, till de ljud man vill ha.

Mvh Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 09:43   #53
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Jimmy har varit snäll och skickat oss några nya bilder

[img]bilder/SST1.jpg[/img]
[img]]bilder/SST3.jpg[/img]
[img]]bilder/SST4.jpg[/img]
[img]]bilder/34.jpg[/img]
[img]]bilder/69.jpg[/img]
[img]]bilder/23.jpg[/img]

Som det ser ut nu kommer det inte bli någon release 30 juni utan vi får hålla oss till tåls lite till.

Enligt Jimmy så kan det kanske vid första titten se att det inte hänt så mycket grafiskt sett men kom då ihåg att den grafiska biten är normalt det som ordnas till sist av allt. Det viktiga är att få till funktioner i simulatorn att fungera på rätt sätt och enligt Jimmy har det hänt en hel del "under ytan" på simulatorn.

Vi väntar alla med spänning!

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 09:47   #54
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

Oahh...[V][xx(] Jag som längtat så länge men det ser ju *** Grymt ut nu så jag får väll fortsätta att sitta och drägla framför skärmen[]
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 09:48   #55
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

Jag tycker att det här projektet ser dubbelt så snyggt ut som TRS2004[8D][]
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 10:24   #56
fregge
Member
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: , , .
Inlägg: 83
Standard

Fy fasen så snyggt!! slår ju Trainz och MSTS tio gånger om!!
Det här blir något att satsa på. Vore kul om det kan bli som med MSTS, att man gör nya lok och banor och delar ut här.
Hoppas att det släpps om några dagar då.
Eftersom att det sägs att det ska vara ganska komplicerat så vore det bra med några manualer eller liknande, så man kan få ut så mycket som möjligt av spelet.
Mer screenshots!!!

Fredrik
fregge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 16:48   #57
jimmyroq
Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , .
Inlägg: 46
Standard

Har fått en del förfrågningar angående ljud och hur tåg rör sig genom växlar etcetera. Som Fredrik skrev så kommer det inte bli något släpp den 30 juni som först var planen, vi får se om det kanske kan bli något till mitten av juli, dock inte med riktigt den funktionalitet som från början utlovats.

En missuppfattning som råder är att det är frågan om ett spel. Det är det inte. SST är en tågsimulator som ska kunna användas på olika sätt, där ren underhållning/spel inte utesluts. Från början har huvudsyftet dock varit att skapa en simulator för olika typer av tågrelaterad forskning, men även andra typer av tillämpningsområden ska kunna ha nytta av simulatorn. Utbildning av lokförare är en möjlighet. Ett rent tågspel en annan.

Detta innebär att SST som plattform måste vara väldigt fri att anpassa, vilket också har varit vårt mål. Sånt som inte går att göra "direkt från kartong" ska åtminstone vara lätt att fixa till om man har lite programmeringskunskaper. Programvaran kommer ju släppas som öppen källkod, vilket innebär att alla kan bidra till utvecklingen och även anpassa plattformen efter det man är ute efter.

Så, efter denna lånag utläggning - svar på frågorna:

Ja, man kommer självklart kunna specificera egna ljud.

Ja, vi strävar efter att få en realistisk modell av hur tåget uppför sig på banan, framför allt därför att en tillämpning är VTI:s körsimulator med rörelseplattform.
jimmyroq besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 17:06   #58
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Jag måste bara instämma med alla andra: skitsnyggt!
Våra gamla trotjänare Microsoft Train Simulator samt Trainz Railroad Simulator 2004 har absolut ingenting att sätta emot vad gäller grafiken.

Misstänker att det också kommer behövas en skaplig dator för att kunna använda denna simulator?

Hur kommer det att se ut längs med linjen? Kommer det finns mötande trafik som i verkligheten? Kommer det finnas någon hytt eller är det från detta perspektiv man kommer köra?



Med vänliga hälsningar Pson


Pson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 17:12   #59
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

En gissning från min sida.

Med tanke på att det är öppen kod så är det fullt möjligt att göra en hytt, det är jag helt säker på. Ett av målen dock är att använda simulatorn till lokförare och då är det nog bara ett enklare interface likt bilderna visar (bilderna utan ATC) då Banverket bygger upp en simulator i en gammal RC-hytt eller liknande för att få till realistiska känsla när man kör och då blir ju en virtuell hytt ganska onödig...

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-06-24, 17:22   #60
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Måste instämma: Det ser ju helläckert ut! []

Det skall bli kul att prova den och se hur den är att köra.


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Press release - Trainz Railroad Simulator 2004 Fredrik Trainz - Allmänt om Trainz 31 2003-05-23 10:51
OL_Skyltpaket Nr1 - KLart för release! Olaf Lindström 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 9 2003-03-24 08:53
VHJ närmar sig release Banbyggarna Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 56 2002-10-05 06:08
Mafia mkt nära release Kvarne Off-topic 19 2002-09-06 11:01



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009