Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-15, 12:21   #31
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Debatten är mycket intressant men fokuserar för mycket om för lite om de problem som finns om banor. Och dom finns och är dessvärre svåra:

Många förespråkar byggandet av kaliber jättestor i kollektiv samverkan. Tanken är god men kommer en sådan bana någonsin ut i helhet. Och vem kan ta ner den och installera alla filerna.

För tre kvarts år sedan gick jag ut med svensk cabbana, komplett i alla avseenden. Den tog mig f ö ett och tre kvars års flitigt byggande och inbringade en (1) stycken kommentar. Banan var fem mil lång, 360 mb stor och innehöll 160 cdp-filer – det är drygt 30 cdp-filer per mil. 30 cdp/mil är nog en bra tumregel kan jag tänka mig.

Bara ett par dagar efter att den lagts ut var den bortglömd – drunknad i TRS-djungeln (hur det nu går till).

Storleken är ett problem, det andra problemet är den obefintliga marknadsföringen.

De problem som Benkegbg och Spyfrog utförligt redogjort för bör vi dessutom vara uppmärksamma på.

Storleken kan man delvis rå på med hjälp av svångremsmetoden och ett moderniserat distributionssätt.

Gör med andra ord inte för stor bana, fem mil är långt bara det. Banan kan uppdateras under förutsättning att en fullt körbar bana ligger som grund. Jag skall vidare inom kort (hoppas jag) lägga ut en uppgradering av svensk cabbana. För klara av att skicka ut och lägga in 150-180 cdp-filer ämnar jag packa ihop dem i 6 cdp-filer som sedan packas in i en zipfil.

Tanken om den kollektiva banan är spännande under förutsättning att den inte är för stor. Banan kan ju successivt uppdateras. För en ansvarig gäller att foga ihop olika viljor och planera hela tiden för ett pågående bygge. Time out-er och semestrar skall överbryggas. Demokratin skall hållas vid liv.

För en tid sedan föreslog jag Svenolov att föra ihop våra svenska manualer under gemensamt tak. Tanken var en förbättrad marknadsföring. Svaret var att STL har andra planer. Att de handlade om en nedläggning kom som en fullständig överraskning. Sånt är inte bra.

Så vitt jag förstår är den enda möjligheten till marknadsföring genom vårt Forum. Man skulle exempelvis kunna dela upp Trainz/Allmänt i viktiga underrubriker såsom svenskt signalsäkerhetssystem, Svenska manualer, Svenska banor etc med förbud mot inlägg så att uppdateringar möjliggörs. Kommentarer m m i vanlig ordning på annan plats.

Ett särskilt problembarn är vår Download-del. Den består i dag av 51 sidor som innehåller 989 ämnen, d v s godis. Hur få Download överskådlig?

Långt inlägg – förhoppningsvis mitt enda.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 20:21   #32
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Jag har läst hela tråden. Jag undrar hur det blir med Ekans rutt? Kommer Ekan släppa den?
Ekans rutt är ju särklass toppenfin enligt Screenshots. Jag la märke till att Ekan har inte skrivit inlägg i denna tråd.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 21:26   #33
rapid94
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Malmö, Sweden
Inlägg: 245
Skicka ett meddelande via MSN till rapid94
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag har inget emot att någon gör något med DONJ som grund men vi kanske iaf skall hålla oss lite till geografin och lite inom historien?
DONJ går mellan Linghed och Norrsundet via Ockelbo. Norrsundet ligger rakt norr om Gävle och något öster om Ostkustbanan (som vid 1970 sedan länge var elektrifierad).
Igenom Ockelbo så löper stambanan, elektrifierad på 1930 talet. Ockelbo ligger nordväst om Gävle och mellan Gävle och Ockelbo löper gamla Ockelbo-Gävle järnväg - elektrifierad sedan länge vid 1970.
Från Linghed så går det ingen järnväg alls förutom DONJ eftersom Linghed är en liten by. Närmaste järnväg från Lingheds sätt är GDG men dit är det flera mil (tanken fanns från början på en anslutning från Linghed till GDG).

I Gävle finns en stor bangård. Där finns också reparationsverkstäder mm. 1970 så hade väl ännu inte Jvm flyttat dit ännu dock. Skall man köra tåg från Gävle så rekommenderar jag byggande av Ostkustbanan från Gävle - Söderhamn eller Gävle - Uppsala. Båda sträckorna är cirka 10 mil. Gävle - Söderhamn passerar förbi Norrsundet.

1970 så lades DONJ ner. Ända in till slutet så gick det iaf ett par tåg per dag - godståg dvs. Persontågen las ner redan på 1950 talet...

Min uppfattning är att om man skall köra DONJ så bör man inte flytta fram tiden före 1950 tal och guldåldern var utan tvekan innan andra världskriget. Från 1950 talet så upphörde persontrafiken till förmån för buss och lastbilarna gjorde att DONJ allt mer blev en matarjärnväg som bara körde stora systemtåg...
Rent historiskt håller jag med dig, men i detta fallet tror jag det är bättre att inte göra det allt för realistiskt utan även låta fantasin spela en roll. Min tanke med 70-tal var främst att:

- Vi skulle kunna anväda DONJ.
- Samtidigt som 70-talet är en period där jag har fått uppfattningen att vi man täcker en stor skalla fordon med allt från äldre ellok (och även ångtåg?) till dom då toppmoderna Rc loken. Samtidigt som mycket äldre rullade matrial användes.
- Fjärrblockering var på ständig fram marsch, samtidigt som det fanns kvar små charmiga banor med Tåganmälan.
- Ett samhälle föreställande 70-tal skulle ganska enkelt kunna ändras till 2000-tal om man så vill.

Personligen tycker jag ditt förslag med Ostkustbanan såfall mellan Gävle - Söderhamn, som då ansluter till Norrsundet på DONJ. Som en lämplig sträcka att börja bygga någon form av. Vad tycker ni andra?


Det känns som vi får försöka enas om något så detta projekt inte bara blir diskutioner som sedan rinner ut i sanden.
rapid94 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-15, 21:57   #34
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Debatten är mycket intressant men fokuserar för mycket om för lite om de problem som finns om banor. Och dom finns och är dessvärre svåra:

Många förespråkar byggandet av kaliber jättestor i kollektiv samverkan. Tanken är god men kommer en sådan bana någonsin ut i helhet. Och vem kan ta ner den och installera alla filerna.

För tre kvarts år sedan gick jag ut med svensk cabbana, komplett i alla avseenden. Den tog mig f ö ett och tre kvars års flitigt byggande och inbringade en (1) stycken kommentar. Banan var fem mil lång, 360 mb stor och innehöll 160 cdp-filer – det är drygt 30 cdp-filer per mil. 30 cdp/mil är nog en bra tumregel kan jag tänka mig.

Bara ett par dagar efter att den lagts ut var den bortglömd – drunknad i TRS-djungeln (hur det nu går till).

Storleken är ett problem, det andra problemet är den obefintliga marknadsföringen.

De problem som Benkegbg och Spyfrog utförligt redogjort för bör vi dessutom vara uppmärksamma på.

Storleken kan man delvis rå på med hjälp av svångremsmetoden och ett moderniserat distributionssätt.

Gör med andra ord inte för stor bana, fem mil är långt bara det. Banan kan uppdateras under förutsättning att en fullt körbar bana ligger som grund. Jag skall vidare inom kort (hoppas jag) lägga ut en uppgradering av svensk cabbana. För klara av att skicka ut och lägga in 150-180 cdp-filer ämnar jag packa ihop dem i 6 cdp-filer som sedan packas in i en zipfil.

Tanken om den kollektiva banan är spännande under förutsättning att den inte är för stor. Banan kan ju successivt uppdateras. För en ansvarig gäller att foga ihop olika viljor och planera hela tiden för ett pågående bygge. Time out-er och semestrar skall överbryggas. Demokratin skall hållas vid liv.

För en tid sedan föreslog jag Svenolov att föra ihop våra svenska manualer under gemensamt tak. Tanken var en förbättrad marknadsföring. Svaret var att STL har andra planer. Att de handlade om en nedläggning kom som en fullständig överraskning. Sånt är inte bra.

Så vitt jag förstår är den enda möjligheten till marknadsföring genom vårt Forum. Man skulle exempelvis kunna dela upp Trainz/Allmänt i viktiga underrubriker såsom svenskt signalsäkerhetssystem, Svenska manualer, Svenska banor etc med förbud mot inlägg så att uppdateringar möjliggörs. Kommentarer m m i vanlig ordning på annan plats.

Ett särskilt problembarn är vår Download-del. Den består i dag av 51 sidor som innehåller 989 ämnen, d v s godis. Hur få Download överskådlig?

Långt inlägg – förhoppningsvis mitt enda.

Nisse
Problemet med 160 olika nerladdningar är att ingen orkar göra så många nerladdningar. Speciellt inte om de är spridda på olika sajter också - fanns alla 160 nerladdningar här?

Lösningen på problemet finns och heter DLS. Om alla dependencys till en bana ligger på DLS så är det enkelt att hitta dem. Alternativt om de är packeterade i ett fåtal paket som man hittar på samma ställe som själva banan. Ligger de på DLS så spelar det dock ingen roll om det är 160 paket, det löser sig självt.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-10, 22:13   #35
lhn
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2006
Ort: Denmark
Inlägg: 62
Standard Malmö - København

Jag startade bygga banan då TS09 var nytt, men upptäckte snart att det var många saker till banan som inte fanns.
Jeg har försögt mig att skaba i gmax, men det gik inte alls bra
Men jag har blivit sugen igen på banan, och jobbar just nu på med att få den att fungera i TS12.
På DLS uptäckte jag at oknotsen hadde byggd öresundsbron, en vigtig pusselbit til banan.
Men att få alla dom äldra delarna att fungera i TS12 är ganska jobbigt, och tar mycket tid.
Men här är första bild med den rigtiga bron på plads.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Öresundsbron.jpg (227.9 KB, 405 visningar)
lhn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-08-11, 11:51   #36
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Ihn tar upp ett allvarligt problem – nämligen att föra över en bana till ny TRS-version. Det har jag bittra erfarenheter av. Jag har byggt Svensk cabbana (för tillfället har Dropbox lagt ner den) i TRS 2009. Att sedan föra över den till 2010 visade sig vara väldigt svårt. Det blir nog ännu svårarer att lägga in den i TRS 2012.

Ett av de stora problemen – kanske det största – är att det tar ungefär lika lång tid att bygga en bana som det tar för N3v att ta fram en ny version.

Ett annat stort problem verkarvara att N3v skär med en lie i äldre inbyggda objekt. Jag har sparat ett antal inbyggda cdp-filer. När jag försöker lägga i dem så vägrar N3v att ta emot dem. Det finns exempelvis ett antal objekt i Svenska Tåg som har lagts in i Trainz. Dessa är nu obsolete och försök att lägga i dem har misslyckats.
.
Heja på Ihn, det är roligt att bygga banor - trots allt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-01-02, 21:37   #37
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Släpa fram en gammal tråd...

... är väl inte så bra men i och med Korvtigers "release" av WNJ för TANE får man en tankeställare! Att försöka bygga Stambanor och Inlandsbanor strandar ofta på ogenomförbarheten i storlek. Varför gapa över mycket (så man ofta mister ....).

WNJ har enorm potential - en typisk svensk bibana med stora planer att nå stambanan vid Laxå - men som slutade i Norrum.
Om man lugnt bygger en bit i sänder och vi hjälps åt kan vi nog utveckla detta till nåt väldigt bra !?

Tack Korvtiger för att du startat.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 10:19   #38
Erich
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: https://t.me/pump_upp
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till Erich Skicka ett meddelande via AIM till Erich Skicka ett meddelande via MSN till Erich Skicka ett meddelande via Yahoo till Erich Skicka ett meddelande via Skype™ till Erich
Standard

Hej Ihn
Den udgave af Øresundsbroen du viser på billedet, vil de være muligt konvertere den til DTG TS Trainsimulator 2017?
__________________
https://t.me/pump_upp

Senast redigerad av Erich den 2017-07-07 klockan 11:57.
Erich besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-07-07, 11:58   #39
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lhn Visa inlägg
Jag startade bygga banan då TS09 var nytt, men upptäckte snart att det var många saker till banan som inte fanns.
Jeg har försögt mig att skaba i gmax, men det gik inte alls bra
Men jag har blivit sugen igen på banan, och jobbar just nu på med att få den att fungera i TS12.
På DLS uptäckte jag at oknotsen hadde byggd öresundsbron, en vigtig pusselbit til banan.
Men att få alla dom äldra delarna att fungera i TS12 är ganska jobbigt, och tar mycket tid.
Men här är första bild med den rigtiga bron på plads.
Oknotsen har gjort en Demo-Route med Öresundsbron på ett antal Boards, startar vid Lernacken på svenska sidan och går över Öresund till Saltholm (dk Peberholm), resten fram under Amager och till Köbenhavn får man bygga själv !

Men denna Route borde gå bra att utveckla och/ eller merga till en befintlig Route.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2017-07-07 103511.jpg (175.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg 2017-07-07 103641.jpg (131.2 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg 2017-07-07 103858.jpg (225.7 KB, 163 visningar)
Filtyp: jpg 2017-07-07 104158.jpg (141.9 KB, 162 visningar)
Filtyp: jpg 2017-07-07 104402.jpg (168.3 KB, 162 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 14:28   #40
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard

Hur blev det med DONJ?
Finns den banan att ladda ner?
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-29, 21:24   #41
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vad jag vet blev banan aldrig färdig och inga betor har släppts av den heller. Däremot så ledde den ju till en fantastiskt massa byggnader av äldre årgångar vilket undertecknad är mycket tacksam för!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 12:50   #42
Trainsmith
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 165
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Vad jag vet blev banan aldrig färdig och inga betor har släppts av den heller. Däremot så ledde den ju till en fantastiskt massa byggnader av äldre årgångar vilket undertecknad är mycket tacksam för!
Jo, dessa byggnader och liknande är väldigt trevliga och användbara, men synd att inte banan blev färdig för nedladdning.
Trainsmith besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-11-30, 13:21   #43
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det var väl Bjornl och Spyfrog som jobbade med DONJ för 5-6 år sedan, sedan försvann väl storbyggaren Bjornl och projektet självdog, men efterlämnade mängder av byggnader och rullande mtrl.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009