Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-03-05, 09:34   #196
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Hei

Jeg bare lurer på om sth 40 på øysteinstul , hjuksebø og nordagutu er sth i virkeligheten eller om det bare er på vbsr og eventuelt hvorfor ?
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-11, 09:54   #197
claesneb
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Norway.
Inlägg: 28
Red face Kurvradier

Ruten er fantastisk fin, og du har gjort en kjempejobb. Du ber om positiv kritikk, og jeg har noe som gjelder de fleste ruter, også de man betaler for.

Radius på kurver er ofte latterlig små. Om man kjører på speed limit, ville man i virkeligheten ofte oppleve 5-6 G sideveis, noe som ville ta livet av passasjerer etter en stund, knuse mye gods og egentlig føre til umiddelbar avsporing. De eneste rutene som jeg har opplevd som realistiske når det gjelder dette, er Wuppertal og Danmark2000.

Tottes arbeid fra Kornsjø til Göteborg ser også veldig bra ut, men delen fra Oslo til Kornsjø er preget av mye urealistisk krappe kurver, spesiellt mellom Halden og Kornsjø. Den delen er også krympet ned til en skala på omtrent 3:4 i forhold til virkeligheten.

Er dere som bygger ruter preget av modelljernbaner, der man på grunn av plassmangel må ha slike urealistiske radier? I cyberspace er jo plassen ubegrenset, så hvorfor ikke gjøre dette realistisk? Det ville gi en mye bedre opplevelse av virkelighet.

Temaet har vært tatt opp før, og Magnus y1 kom fram med følgende formel: Rmin = (11,8*V2)/250. Om man her setter inn 90 km/t som hastighet (V), blir nødvendig minste radie ca 390 m. I virkelighetens verden har man også en større radie ved inngangen til kurver og i S-kurver har man en bit med mindre radie eller rettspor mellom de to motsatte kurvene.

Det er selvfølgelig for sent å gjøre noe med dette nå i eksisterende ruter, men vær så snill å planlegg dette i videre arbeid. Resultatet blir mye bedre. :-)
__________________
Claes
claesneb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-12, 01:49   #198
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Hei Igjen.
Da har jeg kommet litt vidre mot Stavanger. Her er vi ved Nodeland ca. 375km fra Oslo.
Bifogade bilder
     
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 09:32   #199
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av jkriste2 Visa inlägg
Hei Igjen.
Da har jeg kommet litt vidre mot Stavanger. Her er vi ved Nodeland ca. 375km fra Oslo.
Flott Jan , er like glad hver gang du legger inn bilder fra fremdriften i rutebyggingen Lykke til videre
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 11:29   #200
nohab
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Norge
Inlägg: 120
Standard

Enig med det Claesneb sier om kurveradiuser. Ruten er utrolig fin, og gir et godt typisk norsk inntrykk og er kjempeflott å kjøre norsk materiell på. Men kurveradiuser ned til 248m ville føre til avsporing i virkeligheten, tror en av de minste kurvene vi har i Norge er 300m (400m?), (Hamar) og i den kurven er vel hastigheten satt til 60 eller 70 om jeg ikke husker feil. Så desverre er dette en rute jeg personlig ikke bruker pga. kurvene. Kurveradiuser på 250m kan vel kanskje finnes på skiftetomter.

Så det er en oppfordring til alle rutebyggere om å tenke på akkurat dette i fremtiden. Men uansett, stå på med rutebyggingen!
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/
nohab besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 12:04   #201
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

I Sverige ska alla jvgsfordon klara en minsta radie av 150 m, vet inte hur det är i norge. Det används dock bara inne på stationer.

Bara undrar lite allmänt om rutten, kommer hastigheten fortsätta att vara 80-90 km/h mellan Kristiansand och Stavanger?
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 16:05   #202
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nohab Visa inlägg
Enig med det Claesneb sier om kurveradiuser. Ruten er utrolig fin, og gir et godt typisk norsk inntrykk og er kjempeflott å kjøre norsk materiell på. Men kurveradiuser ned til 248m ville føre til avsporing i virkeligheten, tror en av de minste kurvene vi har i Norge er 300m (400m?), (Hamar) og i den kurven er vel hastigheten satt til 60 eller 70 om jeg ikke husker feil. Så desverre er dette en rute jeg personlig ikke bruker pga. kurvene. Kurveradiuser på 250m kan vel kanskje finnes på skiftetomter.

Så det er en oppfordring til alle rutebyggere om å tenke på akkurat dette i fremtiden. Men uansett, stå på med rutebyggingen!
I flg wikipedia så er den minste kurveradius på en jernbane i norge 60 m , vel og merke en museumsbane .

http://no.wikipedia.org/wiki/Thamshavnbanen
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 18:20   #203
nohab
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Norge
Inlägg: 120
Standard

Smalspor, det kaller vi ikke for jernbane
Det jeg savner for MSTS er kurveradiuser på 600m... vet ikke om det eksisterer noen sted for msts, finner kun 500 og 700m.
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/
nohab besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 18:39   #204
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Har man Xtracks så finns det alla möjliga radier, är ganska säker på att 600 m också finns med.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 19:21   #205
lukas
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2006
Inlägg: 1 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nohab Visa inlägg
Smalspor, det kaller vi ikke for jernbane
Det jeg savner for MSTS er kurveradiuser på 600m... vet ikke om det eksisterer noen sted for msts, finner kun 500 og 700m.
1 - 0 til deg , tenkte ikke på at det var smalspor

Men jeg mener at på strekningen Bergen - Voss var det enkelte kurver på 250 m i sin tid men skal ikke påstå det..
lukas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 20:27   #206
HAI
Medlem
 
Reg.datum: May 2003
Ort: Trondheim, Norway.
Inlägg: 83
Skicka ett meddelande via MSN till HAI
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nohab Visa inlägg
Smalspor, det kaller vi ikke for jernbane
Kremt!

---

Da jeg bygde Meråkerbanen målte jeg de fleste kurvene på kart. På bakgrunn av dette er noen kurver i hovedspor lagt med r = 250 m. Disse kurvene er skiltet 70 km/h eller mindre.

Lurer på om jeg har sett en oversikt over tillatte hastigheter i Network Statement. Har også sett en del ulike formler, bl.a. noen som tar hensyn til overhøyde. Dersom man setter inn 70 km/h i den formelen som blir nevnt her, får man en minste tillatte radie på 231 m. Dette er naturligvis ikke normalt på norske hovedlinjer, men det forekommer nok. Vossebana kan godt hende, Gjøvikbanen trur jeg vil være et annet hett tips.

Hvorfor Øystein mener at 250 m. er minimum aner jeg ikke. Flåmsbana har minste kurveradius på 150 m, mens Rødberg på Numedalsbanen hadde 120 m i sin tid. Trur det var det krappeste i norsk hovedspor.

Ellers er erfaringen at tog blir fremført raskere i krappe kurver enn man skulle tro. Hadde en tur på Meråkerbanen for en liten måned siden, og lokfører kjørte ganske kvast.

Nevner dette på generelt grunnlag. Har dessverre ikke fått testa VBSR4 enda, så kan ikke si noe om kurvene der. For fremtidige ruter kan kanskje overgangskurver være et stikkord?
__________________
Mvh
HAIr
HAI besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 21:42   #207
nohab
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Norge
Inlägg: 120
Standard

250 meter har jeg fra materiell, hvor det som regel står "minste kurveradius 250m", noe som fremkommer på ganske mye materiell i Norge. Så i det tilfelle håper jeg at det ikke er så fryktelig mange kruver som er under 250 meter i Norge

Nå må vi ikke glemme at kruver er dosert i virkeligheten, og oppleves på en helt annen måte i MSTS, noe som kanskje gjør det nødvendig å bruke større radius i MSTS enn hva som er brukt i virkeligheten.


Fant forøvrig dette på nettsiden til JBV, har bare kikket kjapt igjennm og det står litt av interesse der.

http://www.jernbaneverket.no/Documen...0/T90-0305.pdf

Som jeg tidliger nevnte så snakker jeg om jernbane, ikke museumsbaner og uttrekkspor
__________________
/Øystein - http://3dtog.com/
nohab besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 23:28   #208
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av nohab Visa inlägg
Nå må vi ikke glemme at kruver er dosert i virkeligheten, og oppleves på en helt annen måte i MSTS, noe som kanskje gjør det nødvendig å bruke større radius i MSTS enn hva som er brukt i virkeligheten.
Kan ikke gjøre radiusen større i MSTS av den grunn da sporene ikke vil passe inn i terrenget.
Sporene er lagt etter kart data og terenget er laget av Demex etter satlitt data.
Så derfor må det bli slik eller vil sporen i en kurve havne langt utenfor der de skal.
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-13, 23:45   #209
jkriste2
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: ,Drammen , Norway.
Inlägg: 697
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Bara undrar lite allmänt om rutten, kommer hastigheten fortsätta att vara 80-90 km/h mellan Kristiansand och Stavanger?
Hastighet kommer til å variere mellom 70 og 160km på strekningen.
__________________
MVH Jan Kristensen
Har bygd Drammen-Kongsberg
Har bygd VBSR 1, 2, 3, 4 ruten
Klar til Stavanger og Gardermoen, VBSR 5 med hjep fra Bønan
Klar til Hamar, VBSR 6 av Bønan
Klar til Trondheim VBSR 7
Klar til Bergen VBSR8
jkriste2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-03-15, 14:09   #210
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Var hittar jag NSB_BM74?
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009