Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-12-26, 20:18   #1
DMA23
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 11
Standard HJÄLP ÄR FÖRVIRAD!!

jag undrar villket som är bäst?
Tranz eller Msts?
nu står jag i valet och kvalet om vad jag ska göra.
jag vill ha bra kör kännsla och miljö?

Snälla Hjälp mig...Tack i förhand

/DMA23
DMA23 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 21:05   #2
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Låt mig säga så här:

MSTS kom först, det har inte kommit några uppdateringar och produkten är nedlagd. Det finns en del tredjeparts verktyg för att skapa rutter och content. Simuleringsmässigt är väl MSTS ok.

Trainz kar det kommit flera uppdateringar, fler är på gång. Det finns inbyggda verktyg för att skapa rutter som är lätta att använda.
Simuleringsmässigt är nog Trainz likvärdigt (var länge sedan jag körde MSTS). Trainz har stöd för last, vilket gör att ett lastat tåg väger mer och beter sig annorlunda än ett tomt tåg. Så man kan komma med ett tom tåg, åka och lasta det och helt plötsligt ha ett helt annat tåg att försöka bemästra.

Så om jag får ge ett råd, köp TRS2004. Dock är mitt råd lite färgat, då jag är trainzanvändare.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 21:09   #3
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Jag tycker du köper båda och avgör själv...

Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE.



Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 21:54   #4
poddi
Member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: helsingborg, , Sweden.
Inlägg: 36
Skicka ett meddelande via ICQ till poddi
Standard

hmmmm, vill någon köpa mitt ms train simulator med runt 5 expanssionspaket så hör av er. Nu kör jag bara trainz då de är så mycket bättre
poddi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-26, 22:24   #5
DMA23
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 11
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev LLJ

Hej.

Låt mig säga så här:

MSTS kom först, det har inte kommit några uppdateringar och produkten är nedlagd. Det finns en del tredjeparts verktyg för att skapa rutter och content. Simuleringsmässigt är väl MSTS ok.

Trainz kar det kommit flera uppdateringar, fler är på gång. Det finns inbyggda verktyg för att skapa rutter som är lätta att använda.
Simuleringsmässigt är nog Trainz likvärdigt (var länge sedan jag körde MSTS). Trainz har stöd för last, vilket gör att ett lastat tåg väger mer och beter sig annorlunda än ett tomt tåg. Så man kan komma med ett tom tåg, åka och lasta det och helt plötsligt ha ett helt annat tåg att försöka bemästra.

Så om jag får ge ett råd, köp TRS2004. Dock är mitt råd lite färgat, då jag är trainzanvändare.

/Lars

Tack för era svar och att ni hjälper mig...
jag tror jag vet vad det blir nu...
TRS som kommer in i mitt hus...
såg oxå att man kan plocka upp passagerare...och det avgör mycket.
TACK SKA NI HA!!!
DMA23 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 06:37   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Frågar man på Trainz forumet om Trainz eller MSTS är bäst, så får man "ett ganska färgat" svar. Och det samma gäller förståss på MSTS forumet!

Bäst är att själv testa och jämföra vilket man tycker om. Kanske hos någon kompis som har dom?

Jag gillar MSTS bäst och som LLJ säger så är tyvärr produkten nedlagd, men det betyder inte att MSTS är död. Det skapas fortfarande mycket till den, både payware och freeware. Jag tror (skriver tror!) att det skapas mer till MSTS än det görs till Trainz!?

Det har kommit två små uppdateringar till MSTS, som uppdaterar det till version 1.1 och 1.2.

När det gäller finesser typ passagerare och last, så har Trainz gått om MSTS. Det är inte så konstigt, eftersom Trainz har kommit i 3 versioner och några stora uppdateringar.

Så att jämföra MSTS med TRS2004 är inte rättvist!

Men det finns annat (som är mer värt!) som gör att många inte vill sluta med MSTS....



http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 12:52   #7
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag kan väl säga så här: vill man köra tåg, så är MSTS bäst, vill man byggaa rutter och landskap så är Trainz enklare...

Dock har MSTS fler olika valmöjligheter när det gäller att just KÖRA tågen, du kan köra allt från Svenskt till Amerikanskt, Alperna, Tyskland, tunnelbana, spårväg...you name it...

Ännu har jag ialla fall ine sett några utländska rutter för Trainz, utan det är mest "hembyggen" (mycket bra sådana...)

Så det är lite som kaffe eller choklad, man väljer det man gillar mest...
  Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 13:21   #8
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej Byggare Bob.

Förstår inte riktigt vad du menar med "Hemmabyggen"?
Det finns många banor byggda på DEM (främst USA pga att det finns mest DEM data att tillgå).

Du är troligen is samma situation som jag, känner inte till vad som finns till "den andra" simulatorn så väl.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 14:29   #9
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Vi får hoppas att den oskyldiga frågan inte ännu en gång leder till vem som har störst, förlåt - vilken som är bäst. Båda är naturligtvis bäst.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 15:08   #10
Dson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: Morgongåva, Uppland, Sweden
Inlägg: 2 767
Skicka ett meddelande via MSN till Dson
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Janne

Vi får hoppas att den oskyldiga frågan inte ännu en gång leder till vem som har störst, förlåt - vilken som är bäst. Båda är naturligtvis bäst.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Helt rätt Janne, finns bara guld här..[)]

Mvh. Daniel Odlander, UBOPGE.



Turn on your headlights
If you don't like what you see - Turn them off!
Dson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 16:07   #11
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Precis Janne.

Det var det jag försökte säga .

Det finns förmodligen en massa godbitar till MSTS som jag inte känner till och vise versa.

/Lars


LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 20:41   #12
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Janne

Vi får hoppas att den oskyldiga frågan inte ännu en gång leder till vem som har störst, förlåt - vilken som är bäst. Båda är naturligtvis bäst.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
[8)][8)][8)][8)][8)]
Vi tackar alldeles särskilt Janne, för det oerhört korrekta och diplomatiska svaret.

Moving Steel on Land and Under Water
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-12-27, 21:53   #13
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag menade inget nedsättande med "hemmabyggen", utan min intention var, att det precis som med MSTS finns mera av hemmasnickrade freeware än kommersiella produkter.
Förlåt om jag var otydlig på den punkten...
...och jag håller med om att jag inte är så bevandrad i TRS 2004, ja (Har TRS 2004, men använder den mindre än MSTS!)
  Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Jag behöver hjälp! Snälla hjälp mig! ghost MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-05-12 19:06
Hjälp önskas av någon finländsk vän MatsH Off-topic 7 2003-01-20 22:52
Hjälp! [Behöver instl. hjälp efter formatering] Yzerman Off-topic 16 2002-10-09 17:09
Hjälp mig finna denna rälsbuss. Trigger MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2002-07-13 00:38



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009