Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-28, 08:21   #61
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Den inredningen slår det mesta!!! Imponerande jobb, Korvtiger, när man betänker allt annat du har att stå i!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 19:54   #62
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard


Co4a, Vackert så att man blir tårögd!

Notera den fantastiska interiören, däribland gallret innanför fönstret som ska hindra att bagage som ska ligga på hyllorna innanför ska skada glaset.

Okey, vad har då hänt sedan sist? Interiören färdigsnickrad, detaljer runt dörrarnas fönster fixade, liksom insidan på desamma, dörrar inuti har kommit på plats, skugga till hela korgen fixad, fönster har satts i, nu är det bara animering, utsättning av emptys för passagerare och bagage samt slutlig finish på texturen, (märkning, nitar, lite fejkskuggor kanske...+ två slitenhetsgrader till på Janne's teak)

Vad tycks förresten om färgen och genomskinligheten på fönstren? Vet inte om jag är nöjd eller inte. Är alltför bekant med fenomenet "självblindhet".
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-01, 20:47   #63
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ser väldigt bra ut, herr tiger.

Dock hade det nog sett en aningens bättre ut med en lite mörkare ton på färgen, för som det ser ut nu så det det lite ut som parkettgolv, fast det kanske bara är jag ?

Och nu återvänder jag till mitt hemliga projekt, samt att lyssna på Mustasch.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 13:02   #64
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Jaa, nog blir man lite tårögd allt, fast det är ju glädjetårar .

Tycker att du har fått till fönstren kanon.
Mönstret på texturen är skitsnyggt, men måste nog hålla med Marcus, om att det går lite i parkettstuket när det gäller färg och ljusheten.

Lite brunare, och lite mörkare skulle nog inte göra vagnen sämmre.
Fast det kanske dom andra varianterna redan är?

Tog mej friheten att måla lite på din bild.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 1.jpg (115.5 KB, 274 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 16:18   #65
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Möjligt att den är ljus, men det är för att orginaltexturen från Janne var precis så ljus och för att matcha hans D-lok så har den den ljusheten. Sedan kommer ju två till nyanser av Jannes teak, en mörk och en sliten, se bla. ekans bilder i screenshots-tråden.

Sedan, ekan, du har ju gjort en del repainter på Janne's textur på D-loket, är det någon av dem som du vill se på mina teakvagnar?
Kommer att använda texturegroups som möjliggör valfritt antal texturer per vagn, men minst 3 blir det, Janne's 3.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 16:57   #66
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Fantastisk vagn!
Jag noterar en sak, tonen på fönstren är perfekt på den ljusa vagnen men blir lite "bleket" efter Ekans "mörkning". Sen tror jag Tomas orginal stämmer väldigt bra med leveransutförande, men efter skit, damm, olja, snus och ålder kunde väl dessa vagnar se ut lite hur som helst - men det är ju det vi har texturegroups till!? Teak "grånar" fort i väder och vind!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2010-08-02 klockan 16:59.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 17:12   #67
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Fantastisk vagn!
Jag noterar en sak, tonen på fönstren är perfekt på den ljusa vagnen men blir lite "bleket" efter Ekans "mörkning". Sen tror jag Tomas orginal stämmer väldigt bra med leveransutförande, men efter skit, damm, olja, snus och ålder kunde väl dessa vagnar se ut lite hur som helst - men det är ju det vi har texturegroups till!? Teak "grånar" fort i väder och vind!
Ja just ja, texturegroupes blir det ju till den här skönheten också, tänkte inte på de'.

Fönstren på "min" bild råkade jag ljusa ner en aning av misstag, så bli inte lurad av det.

Korvis: Jag mailar över några av texturerna på D-loket som jag har gjort, så får du kika på dom och "tycka till".
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-02, 20:28   #68
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard


Co4a 2005, byggd på Arlöfs Mekaniska verkstad och waggonfabrik 1911 som Ao4 2005, omlitterad och ombyggd 1945-1946 till Co4a. Märkt som mellan 1945/6-1953.

En dags arbete avklarat, återstår att animera dörrar, samt märkning av rambalkarna. Också ska ju passagerarna och bagaget dit.. Och handag på insidan av dörrarna... (Man får inte titta på bilden för länge, då upptäcker man bara hur långt det är kvar tills det är klart. )
Sedan ska ni få se lite flera texturer.
Co4a kommer att få minst 4 texturer, Janne's 3 (ljus, mörk, sliten) och sedan en till som kommer att bli så lik N: o 2001 som möjligt så som den ser ut idag på NBVJ. http://www.flickr.com/photos/michael...on/2015892283/

Notera gardinerna i fönstren, skuggorna på teaken på gaveldörren i bälgen och STL-koppel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-06, 20:01   #69
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard


Co4a 2005

Har varit livligt på de senaste provturerna då snickarna fått dörrarna att öppnas via moderna "lattice"-gångjärn.

Märkning och attachment färdigt, nu ska bara en attachment som hamnat på sniskan rätas upp så att en arm inte sticker ut (blir inte mycket testjobb för Bengan på denna vagn, inte ) Sedan måste jag ta ett snack med Lan om bagage när han kommer tillbaka från sin semester i slutet av augusti.

Nu ska jag greja om texturen så att jag får den att passa till den mörka teaktexturen av Janne.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 09:47   #70
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard


Co4a 2073

Nu får ni textur nummer två, den mörka. Vackert eller hur?
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-07, 19:59   #71
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Eftersom ni skriker så efter fler bilder så kommer nu den sista av standardtexturerna:


Co4a 2107

Den skarpögde kanske ser att märkningen är inte samma som på de förra vagnarna, rambalkarna är omärkta och teckensnittet är inte samma på det som är märkt.
Till er: Duktigt tittat! Iakttagelserna är helt korrekta, detta är en senare variant av märkning, med SJ's futura-typsnitt som man började använda 1938 på nybyggda vagnar. Äldre vagnar med den andra typen av märkning fick behålla den märkningen fram till 50-talet. Dock så vet jag inte vilken av dessa märkningar som är riktig, som jag sagt tidigare så är Co4a:n en ombyggd vagn som byggdes om 45-46. Frågan är då om de ska märkas som en gammal vagn efter revision, eller som en nybyggd vagn. Tippar åt det sista, men om man tittar på den enda kvarvarande Co4a:n hos NBVJ, så är den märkt med den gamla märkningen, men med vagnsnummret i bägge hörnen på långsidan, vilket bara förekom fram till 1941. Alltså borde den vara felmärkt, om man inte struntat i 5 år gamla anvisningar om märkning och istället följt de som var 14 år gamla.
Men eftersom alla vagnar var märkta på lite olika sätt beroende på märkarens humör och förmåga att följa de skrivna anvisningarna för märkning så har jag lämnat märkningen på rambalkarna och reserverar mig för att de två andra vagnarna kan vara felmärkta.
Har dock bildbevis på att Co4a: orna var märkta med futura-typsnittet:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=30002
(Notera att det är precis samma individ som jag byggt!, Nr 2107) Bilden tagen innan 1952, vilket gör det troligt att alla Co4a: or märktes med futura efter leverans.

Vagnen är nu märkt som en nybyggd vagn skulle märkas mellan 1941 och 1953. (men man märkte ju inte om alla vagnar just 1953, det kunde ju ta ett par år mellan revisionerna) så 1945/6-1953(+). Dock så ser den ju inte nufernissad ut, så den lär ju inte vara nylevererad, alltså tidigast i slutet av 40-talet, några år efter 1946.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 10:13   #72
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard


Co4a 2001

Här är nu den sista av Co4a: orna, nämligen nummer 2001 som den såg ut i våras på NBVJ. I mina ögon helt felmärkt, men eftersom jag tycker att SJ-metkroken och de äldre siffrorna är mycket snyggare än futura-typsnittet som ses ovan på nr 2107, så ska jag inte klaga.

Nu ska jag börja med Ao4 eftersom det var den vagnen man byggde Co4a ifrån, vilket innebär att korgarna ser likadana ut endast med undantag för fönsterindelning.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 11:54   #73
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

En fröjd för ögat.
F*rbannat snyggt jobbat .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 11:59   #74
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
En fröjd för ögat.
F*rbannat snyggt jobbat .
Kan bara instämma.

Man har suttit och följt tråden och bara suttit och dreglat efter vagnarna, så att man nästan måste sätta på sig en haklapp varje gång.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-13, 11:59   #75
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Kan bara hålla med Ekan!
Otroligt starkt jobbat!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:12.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009