Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-08-31, 21:38   #1
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard Trainz eller Railworks - vilken har bäst fria add-ons?

Jag funderar lite på ett simulerings-återfall efter ca ett decenniums frånvaro. För några år sedan provade jag Trainz demo men 90-talsgrafiken avskräckte från köp. Nu ser det ut som om Trainz har gjort ett stort kliv från 2009 till 2010, så jag väljer mellan den och Railworks.

Till vilken av dem finns bäst (jo jag vet, det är subjektivt) och/eller flest fria add-ons? Jag tänker främst på svenska rutter och lok/vagnar men schweiziskt vore också kul.
Flashheart besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 21:59   #2
tågfreak 96
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: halland Sverige
Inlägg: 319
Wink

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg
Jag funderar lite på ett simulerings-återfall efter ca ett decenniums frånvaro. För några år sedan provade jag Trainz demo men 90-talsgrafiken avskräckte från köp. Nu ser det ut som om Trainz har gjort ett stort kliv från 2009 till 2010, så jag väljer mellan den och Railworks.

Till vilken av dem finns bäst (jo jag vet, det är subjektivt) och/eller flest fria add-ons? Jag tänker främst på svenska rutter och lok/vagnar men schweiziskt vore också kul.
jag skulle säga trainz för där finns massor med svenska saker det gör et inte till railworks plus till trainz så är det mästa gratis
__________________
tågfreak 96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-08-31, 22:35   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Välkommen tillbaka!

Railworks är fortfarande så ny så att det ännu inte finns så många svenska saker. Det finns dock full uppsättning av signaler, skyltar och annat spårnära, och en väldigt fin svensk rutt (Bergslagsbanan, fantasi).

Trainz finns det väldigt mycket saker till, och det blir fina rutter, men jag tycker att nackdelen är att det är on om riktiga verklighetsrutter, och tågen har inga riktiga hytter & ljud. Du har inte tittat på MSTS?

Den är gammal, från 2001, men för att vara så gammal är det väldigt bra! Många fria förbättringar har kommit med åren, och det är fortfarande en bra sim (som är min personliga favorit).

Till MSTS finns många svenska tåg, och de allra flesta har egen hytt och till och med ljud. Det finns väldigt många rutter, dock inte så många svenska. Totte här på forumet håller på med Oslo - Göteborg (Första delen, på norska sidan, finns redan), och det finns flera mycket fina svenska fantasirutter. Och om man tittar på utländska banor, så finns det otroligt mycket!

Du var ju intresserad av schweiziska saker, och då kan jag tippsa om den nyligen släppta Süd Ost Bahn, från Luzern till Bribberburg. För att inte tala om italienskt. Nästan alla italienska stambanor, från Turin till Reggio di Calabria, finns fint återskapade i fantastisk detalj!

Om du är intresserad av att KÖRA tåg från förarhytten, så tycker jag att du ska välja MSTS. Om du vill bygga banor, så går det självklart i MSTS också. Men de modernare simmarna är enklare att bygga i och har bättre grafik.

Om du kollar runt lite på forumet kan du se screenshots från de olika simmarna, så kan du själv bestämma dig. Kolla youtube också, finns mycket att kolla på där. En sak till också: MSTS går att få väldigt billigt, med lite tur under 99 kr!

Puh, det blev lite. Hoppas det var till hjälp, och fråga gärna om du vill ha hjälp med något mera!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 00:25   #4
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

MSTS har jag faktiskt liggande någonstans, troligen djupt nere i en flyttkartong, men 9 år är en evighet i grafiksammanhang, speciellt när det gäller ljussättning och reflektioner. 2D-hytter känns också lite 'off' numera.

Citat:
Ursprungligen postat av bönan Visa inlägg
Trainz finns det väldigt mycket saker till, och det blir fina rutter, men jag tycker att nackdelen är att det är on om riktiga verklighetsrutter, och tågen har inga riktiga hytter & ljud.
Det där med hytterna låter inte bra. Det ser OK ut på youtube-videos, men det är kanske något man ser tydligare när man själv kör med full upplösning?

Jo, svenskt verkar det ju finnas mer till Trainz än till RW. Jag googlade runt lite för att hitta Railworks-grejor runt om i världen, men hittade inga större filarkiv. Jag ser förresten många läckra screenshots på Trainz-rutter men kan inte hitta så många rutter i Download-forumet. Är alla screenies från ett fåtal rutter eller är de från pågående byggen?
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-01, 08:56   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg
MSTS har jag faktiskt liggande någonstans, troligen djupt nere i en flyttkartong, men 9 år är en evighet i grafiksammanhang, speciellt när det gäller ljussättning och reflektioner. 2D-hytter känns också lite 'off' numera.
Det är riktigt trevligt med fotorealistiska hytter, tycker jag. MSTS är den mest realistiska kör-simulatorn, enligt mig med. (Finns spårljud, realistiska hytter som gör mycket för realismen, mycket matrial m.m.)

Men vill du bygga rutter så måste jag också säga att MSTS är lite svårare att bygga i. (Håller på och lär mig) Det svåra är enligt mig att hitta rätt spårbit som passar.

Den simulator som är enklare att bygga i är RW samt TRS/TS.

Köp gärna alla tre, då kan du välja själv vilken du tycker är bäst.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-03, 23:27   #6
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

MSTS ligger som sagt i en flyttkartong. Ska göra en djupdykning för att se om jag kan hitta den. Någon som har provat att få igång det på 64-bits OS? Jag kör Vista 64.
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 00:07   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Har inte en aning om det faktiskt. Kan dock rapportera att MSTS fungerar lite småknackigt på både Vista och Win7. Hade Vista på datorn förut, men efter att jag UPPgraderade mig till XP så funkar det mycket bättre & stabilare. Det är ju trotts allt gammalt och inte gjort för Vista.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 02:10   #8
Flashheart
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2010
Inlägg: 4
Standard

Ok, då avskriver jag MSTS och hoppas att Openrails ska göra MSTS-materialet körbart på 64-bit.
Flashheart besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 14:24   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg
Ok, då avskriver jag MSTS och hoppas att Openrails ska göra MSTS-materialet körbart på 64-bit.
Du kan ju prova först, att köra MSTS i Admin.-läge brukar hjälpa.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 20:19   #10
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Flashheart Visa inlägg
Jag googlade runt lite för att hitta Railworks-grejor runt om i världen, men hittade inga större filarkiv.
Finns på samma filarkiv som MSTS materialet men har inte tagit samma fart som MSTS och Trainz ännu.
De har ju några års försprång så att säga och vi är ganska få här som gör saker till RailWorks.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-09-04, 21:04   #11
maxlk96
Medlem
 
Reg.datum: May 2009
Ort: stockholm,gustavsberg
Inlägg: 190
Skicka ett meddelande via MSN till maxlk96 Skicka ett meddelande via Skype™ till maxlk96
Thumbs up

Trainz
__________________
Hälsningar Max

Jag Använde Trainz (Numera pluggar jag musik och får lite tid över för att Trainz'a )
maxlk96 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009