Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-01-28, 17:35   #1
Rc1-1007
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2015
Ort: Dalarna
Inlägg: 94
Standard Ändra strålkastare på lok. Viktigt

Jag håller som sagt på att bygga Green Cargos Rd2-lok och har hittills kommit ganska långt. För att loket ska bli klart vill jag gärna ha svar på dessa frågor:

Just nu dupliceras texturfilen Lok1 så att loket blir symetriskt, dvs röda A-ändesstreck i bägge ändar. På Rc4 är den på sidan, men här är den i fronten vilket betyder att det blir otroligt fult om man bara har ett streck på ena frontsidan i bägge ändar. Hur ändrar man så att man kan ha en texturfil för respektive sida?

Strålkastarna är också ett problem. Just nu tar den en fil för både de övre och undre strålkastarna. Jag vill ha en för de undre och en för de övre, eftersom att de är olika på Rd2. Hur gör jag?

Vill också notera att en hytt är under tillverkning genom reskin av den gamla, så att den blir inte exakt realistisk, men iallafall ganska lik.

Mvh
Erik
Rc1-1007 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-01-29, 20:06   #2
granders
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2012
Inlägg: 723
Standard

Vad gäller redigering av färdiga modeller är det ett mycket känsligt ämne. Vi skapare har olika metoder och tillvägagångssätt för att få olika saker att fungera optimalt i simulationen. Man tillämpar texturer efter egna knep och i strålkastarnas fall är det optimalt att de använder samma.
Det finns nämligen ingen anledning att använda separata texturer för det ändamålet.
Utan ett otillåtet intrång ser jag ingen möjlighet att dela upp så att strålkastare 1 och 2 får behålla sin textur, medans 3 och 4 får en ny. (Nu vet jag inte om loket i fråga har fyra strålkastare, det var bara ett exempel). Det kräver manipulering i former som inte uppskattas hos skapare.

Du får nog helt enkelt nöja dig med de befintliga texturerna och redigera så gott det går. Alternativet är att bygga en egen modell från grunden, däremellan är alla mellanting i princip otillåtna.

Mvh
granders besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:35.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009