Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-10-29, 01:17   #1
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Lastbilar

Nu var det dags för det andra försöket att bygga modeller till trainz. Det blev lastbilar ur scanias klassiska LS11x serie.

Först ut är en version som timmerbil tillsammans med två släp för transport av två respektive tre buntar 3 mesters massa ved.

De lastade versionerna är lite polygonhungriga då jag var dumm nog att göra stockarna i lasten som enskilda cylindrar.

Jag bifogar även textur filerna i gimps eget format om någon vill måla om bilen. Då får ni nämligen separata lager med grundfärg, vädring och detaljer och kan i princip bara göra flood fill för att byta färg på bilen. Om ni målar om så får ni gärna lägga upp dem i tråden.

Jag återkommer nog med lite flera lastbilar framöver. Först några andra påbyggnader på den här scanian men sedan kanske även lite andra bilar.

EDIT: Nu har objecten förhoppningsvis rätt namn.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bear_ludd_20091028_0000.jpg (77.2 KB, 1066 visningar)
Filtyp: jpg bear_ludd_20091028_0001.jpg (85.2 KB, 1065 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip ls111-logging-texture-templates.zip (119.5 KB, 179 visningar)
Filtyp: cdp Logging SCANIA ls111 and trailers.cdp (1.31 MB, 210 visningar)

Senast redigerad av bear den 2009-10-29 klockan 10:55.
bear besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 08:04   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Härligt.

En riktig svensk lastbil, som stämmer in bra för min epok.

Man tackar och bugar. Passar samtidigt på, att tacka för baklastarna.

EDIT: Har installerat och tjuvkikat lite på grejerna. Finner en punkt, som gör att det kommer bli väldigt jobbigt att hitta dina objekt i Trainz senare, om du skulle göra en massa saker.

Allt heter bear_ludd i listan i Trainz och CMP. Kommer att bli väldigt jobbigt att hitta prylarna, om du gör ett 100-tals objekt åt oss.

Har varit inne i configen och ändrat på dessa objekt (Se bild).
Har kopierat av det som står i description och klistrat in under username istället.
Då får varje objekt sitt eget namn istället och blir lättare, att hitta i listan.
Om man bara är ute efter dina saker, så kan man ju använda tratten uppe till vänster och klicka i author och skriva in bear_ludd där. Så får man fram allt ditt material, på det sättet istället och med namn på alla objekten.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled.jpg (130.6 KB, 1051 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-10-29 klockan 09:10.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 10:57   #3
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tack för påpekandet. Jag missförtod nog vad fältet username skulle innehålla. Dessutom såg det rätt ut här då man tydligen kan sätta lokala namn i CMP.

Ser timmerbilarna bättre ut nu? Jag har lagt upp en ny CDP fil med username satt i configfilerna. Ser det bra ut så skall jag gå tillbaka och göra samma sak med baklastarna.
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 11:55   #4
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bear Visa inlägg
Tack för påpekandet. Jag missförtod nog vad fältet username skulle innehålla. Dessutom såg det rätt ut här då man tydligen kan sätta lokala namn i CMP.

Ser timmerbilarna bättre ut nu? Jag har lagt upp en ny CDP fil med username satt i configfilerna. Ser det bra ut så skall jag gå tillbaka och göra samma sak med baklastarna.
Ser bättre ut.
Har avinstallerat dom gamla och installerat dom nya.

En sak till bara. Beror helt på, hur petig du själv vill vara.
Det är på namnet.

Logging Trailer 3 axel Uncoupled

Om du slänger om i namnet, så att det blir

3 axle Logging Trailer Uncoupled

Så kommer dom efter varandra, som med den fyraxliga varianten.

Men det kan vi annars, lätt fixa själva.

EDIT: Jag bifogar även textur filerna i gimps eget format om någon vill måla om bilen. Då får ni nämligen separata lager med grundfärg, vädring och detaljer och kan i princip bara göra flood fill för att byta färg på bilen. Om ni målar om så får ni gärna lägga upp dem i tråden.

Gjorde en provmålning på tga-bilden. Har inte kollat på texturerna i zip-filen. För jag har nästan ingenting installerat på hårddisken nu, då jag väntar på en ny.
Men jag tycker, att det ser lovande ut. Kan nog bli en del olika varianter, utav denna modell. Om du nu inte har något emot det hela.
Låter det hela ligga och vila, tills jag har fått min nya hårddisk. Så att jag kan installera allt mitt material till Trainz på den. Så slipper jag krockar med kuidnumrena, då jag i nuläget inte har någon större koll på dom.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled.jpg (85.6 KB, 1041 visningar)
Filtyp: jpg bengolle_20091029_0000.jpg (70.4 KB, 1026 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-10-29 klockan 13:30.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-29, 14:23   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

En jättefin Scania LB111, Bear!
Jag höll ju på med LB110, men den ligger nere nu. Jag håller på med lite ommålning (se bild), men kan inte öppna XCF-filen. Skulle du kunna ladda upp den i nåt annat format, så vore jag tacksam!

EDIT(kl15.32) Jag har laddat ner Gimp, verkar vara ett fantastiskt program! Du behöver inte göra om XCF-filen för min skull. Jag fortsätter Måla.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg scania_graa.jpg (45.4 KB, 1017 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2009-10-29 klockan 15:39.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 01:16   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Öppna lastbilar

Då var det dags igen, 16 varianter på scania ls111 med öppet flak. Samma sak som tidigare gäller för ommålningar och jag bifogar motsvarande mall. Om ni tittar på foton så finns det fler färgcheman på dessa bilar än det som jag har använt.

Observera att det är samma texturfil till alla 16, dock används vissa delar bara till vissa bilar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ls111-open.jpg (61.8 KB, 965 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Open SCANIA ls111.cdp (2.68 MB, 157 visningar)
Filtyp: zip ls111-open.zip (120.7 KB, 128 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 08:36   #7
X2an
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2009
Ort: Stockholms län
Inlägg: 498
Standard

underbart! Du bygger och andra målar om så jagg hänger inte med med nerladdningarna. Fast njuter gör jag av grejorna. Det är kul att få så mycket saker till trainz.
__________________
X2an!
X2an besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-10-31, 09:45   #8
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Man tackar.
Får se om man hinner med i svängarna , kanske man kan hjälpa till och måla om ett gäng .
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekankal_20091031_0000.jpg (159.7 KB, 945 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 00:21   #9
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Så nu kommer de sista scania bilarna på ett tag.

Två ASG bilar byggda efter foto på http://www.norvinge.se/nostalgi.htm och två frilansbyggen. Alla tre är i grunden samma bil men med olika varianter på takskylten.

Jag hoppas att templates ser okej ut men jag litar inte riktigt på mig själv just nu. Lyckades slarva bort 3d modellerna till kapellbilarna, som tur var efter att jag hadde exporterat dem.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg canvasscania.jpg (35.7 KB, 900 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Canvas SCANIA ls111.cdp (743.4 KB, 161 visningar)
Filtyp: zip ls111 longhaul templates.zip (906.4 KB, 117 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-01, 04:46   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Tackar Björn.

Alla dessa lastbilar. Har varit efterlängtade utav mig. Har haft tankarna att försöka själv att bygga dom, men i brist på kunskap, så har det runnit ut i sanden.

Hoppas på ännu en variant utav Scanian och det som en dragbil. Har sett några gamla släp, som jag tror skulle kunna passa alldeles utmärkt till henne.

EDIT:Klart att man kommer på fler varianter vart efter som. En brandbil/stegbil står högt på listan.
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2009-11-01 klockan 04:50.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-03, 20:29   #11
rac_hammer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: göteborg
Inlägg: 1 372
Skicka ett meddelande via MSN till rac_hammer
Standard

finns det någon möjlighet att du kan göra nån snygg brand bil och lastbil med kran?
rac_hammer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-20, 17:29   #12
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Volvo F88

Då var det dags för nästa lastbil, eller kanske grupp av lastbilar. De mindre bilarna i Volvos F8 serie F85,F86,F87. Jag tror att samma modell skall fungera för alla dessa. Först ut är en kapellbil av större modell.

Som vanligt så bifogar jag en zipfil med texturerna i gimps format för de som är intereserade av att göra egna texturer. Om ni som målar om och lägger upp här önskar specifika påbyggnader eller skyltar och liknande. Säg till så skall jag försöka återkomma med .im filer om det inte ser allt för komplext ut. Eller också kan ni få ta del av 3d modellen och bygga själva.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg thumbnail.jpg (7.8 KB, 768 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp VOLVO F86.cdp (70.6 KB, 136 visningar)
Filtyp: zip f86.zip (64.7 KB, 110 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-21, 20:55   #13
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard F86 som liftdumper

Nästa version av bilarna

Volvo F8x som kontainerbil eller liftdumper som de också kallas. I filen ingår även lösa kontainrar för uppställning hos kund både lastade och olastade. Som vanligt bifogar jag en zipfil med mallar för texturering.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (44.8 KB, 723 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp Volvo F86 Liftdumper.cdp (177.2 KB, 147 visningar)
Filtyp: zip F86.zip (50.7 KB, 110 visningar)
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 16:26   #14
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Ett sent bidrag till timmerbilsfloran, men flitiga "Bröderna Bävers" åkeri vill också vara med i Trainz.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ekankal_20091229_0009.jpg (216.4 KB, 627 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: cdp scania timmerbilar.cdp (343.8 KB, 181 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-31, 10:37   #15
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekankal Visa inlägg
Ett sent bidrag till timmerbilsfloran, men flitiga "Bröderna Bävers" åkeri vill också vara med i Trainz.
Jättesnyggt Ekan, jag är så avundsjuk på din förmåga att göra fina texturer. Helt underbart att se sina modeller i denna vackra skrud.

Fyndigt med Bröderna Bäver också för att komma runt att ena loggan blir spegelvänd då jag inte har UV mappat sidorna separat.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009