Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-08-02, 14:36   #1
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Mystikens spårplan

Sällan eller aldrig har en spårplan lagts ut i den här tråden - men nu är det dags.

Spårplanen från 1907 beskriver Dals Rostock, tidigare Gunnarsnäs. Stationen är den första på linjen Mellerud - Kornsjö, alltså DJ eller delsträckan Göteborg - Oslo..

Planen har Korvtiger letat rätt på åt mig. Han har också analyserat den. Båda två är vi förvånade och faktiskt mystifierade. Titta på planen själva.

1907 var Rostock inte mer än en by med några småindustrier. Där fanns ett stort brunnshotell och sanatorium, vintertid också vintersport. Det fanns ett resande underlag; brunnsbadare och skidåkare, patienter som gick in i sanatoriet på två ben och dessvärre ut i träfrack. Som underlag till godstrafik inte mycket.

Mysterium nr. 1: Hur motiverade DJ satsningen på den här bangården som inte ens tillät tågmöten.

Mysterium nr. 2: Vilka tankar låg bakom stationperrongens minst sagt märkliga placering. För att ta in ett tågsätt dit måste man leda tåg från huvudtågspåret, förbi en spårspärr, växla in på spår 1 och sedan backa tillbaka till perrongen. Samma väg ut. Lite senare lade man en mer motiverad perrong.

Mysterium 3: Ursprungligen låg en anhalt en kilometer söder om spårplanens station. Mellan spår och väg en superbrant backe - resenärerna tvingades att rutscha ner. Branten finns med i DEM-kartan som jag bygger efter. Förmodligen var det väl så att man inte kom överens om vem som skulle betala en trappa.

Jag har aldrig haft en en så utförlig spårplan i min hand. I den finns alla spårradier, avstånd, kabelkanaler (sträcklinjer), vägar, angränsande hus - allt vad man kan tänka sig. Inte nog med det; vägen i planens nedre del, liksom den som korsar bangården, finns i dag. Kartan har en mycket tydlig linjal, som syns delvis längst ner till vänster.

Korvtiger menar att det ursprungligen funnits envingade semaforer på ömse sidor om bangården. Den södra - utmärkt på planens vänstra sida - bör tämligen snabbt ersatts av en tvåvingad. Så fick det bli.

Planen möjliggör en exakt rekonstruktion - sånt är mumsmums för undertecknad.

Hur stämmer nu min rekonstruktion med spårplanan? Bilderna här under berättar. I spårplanens undre del vänster sida finns en bondgård, på högra sidan en s k backstuga. Dom finns med. Motorvagnen har bogserats in till perrongen av hästar och oxar.

När det gäller ljussignalerna är det stora idén bakom bygget av DJ-DVVJ att man skall kunna välja vilket signalsystem man vill ha. Det äldre och det moderna signalsystemen fungerar bra ihop.

Ligger bilderna i rätt ordning visar första bilden stationen sett från söder. Observera hur äldre och modernt signalsystem samsas. Ljussignalen visar "kör, nästa signal visar kör", semaforen klart för huvudtågspåret.

I nästa bild förflyttar vi oss till norra infarten. Spår 1 och 2 (räknat från stationen) går samman och slutar efter en kort sträcka med en "vagnstopp", d v s stoppbock. Nertill spårplanens lilla torp.

Den tredje bilden visar främst kabelkanalerna som jag styrt mot ett vevställverk vid stationen. Fel enligt planen. Ställverket skall ligga vid perrongens södra sida, dock finns det inga passande ställverk i Trainz - kort och gott nödlösning. Här syns också tydligt spårspärr "dr asp1".

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dals Rostock.jpg (232.5 KB, 96 visningar)
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (186.3 KB, 92 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (219.0 KB, 91 visningar)
Filtyp: jpg Bild 3.jpg (186.7 KB, 91 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009