Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-19, 19:50   #61
Andreas13
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Lidköping, Sweden
Inlägg: 908
Standard

Skriv till han som skapade RWDecal och fråga han vad som kan vara fel.
__________________
Några av mina pågående projekt till Train Simulator 2014:
Y31
X40
Kinnekullebanan
----------------------------------------------------------------
Gå gärna in på mina hemsidor.
http://andreashoff.se
www.andreashofftag.net
http://andreas13railworks.webs.com
Andreas13 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 18:43   #62
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Så här ser den ut som fungerade för mig.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg RWDecal tool.jpg (271.2 KB, 131 visningar)
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-20, 20:53   #63
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Om du börjar bygga Micke så går det säkert att fixa med dekalerna senare. Jag kan skapa fler dekaler men att göra dekaler för hela rutten tar rejält mycket tid och då vill man ju vara säker på att du faktiskt kommer bygga rutten till slut.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 00:36   #64
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Tro det eller ej så börjar faktiskt ett Stockholm Östra på att ta form. Jag gjorde som Hgv sa och började bygga med de dekaler jag har, så får man lösa fortsättningen senare.

Uppskattar alla möjliga typer av bilder från stationsområdet. Skicka de bilder du kan bidra med till mickesfoto[snabelAA]gmail . com. Skriv gärna ett inlägg i tråden om du har skickat bilder för jag kollar inte mailen så ofta.

Det är svårt att få det 100% likt verkligheten eftersom mycket objekt saknas i spelet, men jag bygger så gott det går. Östra är en rätt invecklad station att bygga med spår som har olika höjder osv, men det börjar som sagt ta form.



__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 01:38   #65
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Trevligt!

Jag skickar lite fler dekaler via PM så du inte tappar farten.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 15:08   #66
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Tack så mycket, dekalerna funkar, även om jag är kass på att pussla

Men jag har en fråga angående höjddata. Hur vet man att den stämmer? För det känns inte som att höjderna stämmer på många ställen där dekalerna ligger. Hur funkar det egentligen med DEM-data?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 16:32   #67
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Mitt svar om höjddata är följande enlig bilder. Tips, flyg till ett ställe där du vill höja marken och sen kan du ladda upp.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Demdata2.jpg (197.3 KB, 90 visningar)
Filtyp: jpg Demdata.jpg (107.8 KB, 91 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip N59E018.hgt.zip (695.9 KB, 1 visningar)

Senast redigerad av Totte den 2013-05-22 klockan 16:35.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 16:37   #68
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Mjo, men det känns liksom inte riktigt som att jag får rätt data..

Jaja, håller fortfarande på med Stockholm Östra: Jag kommer att bygga om bangården, för att den är alldeles för rörig IRL för att jag ska kunna få det exakt, så jag bygger liknande bara. Har byggt t.o.m utfarten av Sthlm Ö nu (eller lagt spår iaf. Bangården är dock inte klar. Något knasade med spåren så att dubbelspåren fick olika höjder på vissa ställen, har försökt rätta till så gott det gick.

Ska bli skönt att få bygga sig bort från röran vid Stockholm Östra. Det är verkligen bara en röra där. Ska också bli skönt att komma förbi Djursholms Ösby och få fortsätta på Näsbyparkslinjen. Den är rätt lättbyggd

Kommer att börja bygga till Ösby, sedan till Näsbypark. Sedan kommer jag nog köra till Roslags Näsby och sedan mot Österskär. Sist blir Kårsta.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 16:49   #69
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

För mig är höjddata väldigt bra, de passar perfekt. Det är bara följa rätt position och lägga spåren. Jag använder Google Earth.
Jag använder danska jätteflaggor som rätt position efter ha skrivit ner positionssiffror på papper från Google Earth.

Senast redigerad av Totte den 2013-05-22 klockan 16:54.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 17:29   #70
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Höjddatan är inte så vansinnigt exakt, eller rättare sagt inte tillräckligt högupplöst. Man får anpassa höjderna till spåren och det är en del jobb med att få det bra. På bangårdar är det bäst att se till att hela bangården är plan för att undvika en massa trubbel vid växlar och spår med olika höjd.

Ett tips med dekalerna är att trycka på "J" när du har justerat höjder, då anpassar sig dekalen efter den nya höjden också.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 18:52   #71
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Höjddatan är inte så vansinnigt exakt, eller rättare sagt inte tillräckligt högupplöst. Man får anpassa höjderna till spåren och det är en del jobb med att få det bra. På bangårdar är det bäst att se till att hela bangården är plan för att undvika en massa trubbel vid växlar och spår med olika höjd.

Ett tips med dekalerna är att trycka på "J" när du har justerat höjder, då anpassar sig dekalen efter den nya höjden också.
Ja, jag kommer göra bangården med plana spår och sen får terrängen anpassa sig efter den. Jag har ju ett hum av hur det faktiskt ser ut vid östra och bygger efter det. Men som sagt kommer spåren på bangården inte ligga exakt som i verlkligheten, men det är inget man tänker på.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 19:24   #72
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Vad är det som är så rörigt på Östra att det inte går att göra i RW? Tycker det ser rätt enkelt ut på Google Earth.
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 19:53   #73
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hgv Visa inlägg
Vad är det som är så rörigt på Östra att det inte går att göra i RW? Tycker det ser rätt enkelt ut på Google Earth.
Jag har redan från början svårt för att bygga bangårdar, och av Östras får jag huvudvärk. Dekalerna är ju inte så högupplösta i spelet så jag ser liksom inte hur spåren går riktigt.. Bangårdar är min stora svaghet tyvärr
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:22   #74
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kul att du kommit igång!

Huset vid spår 1 ska ligga en bit ifrån spåren, är t.o.m. en väg i mellan. Och själva stationshuset skall vara längre och rektangulärt (har jag för mig?). Spårplanen är rätt invecklad på Östra, men kolla här: http://trackmap.net/se/5st

Denna gamla bild visar bangården och längt bort börjar perrongerna (där spåren svänger svagt åt vänster!): http://pix.njk.no/124//124611-Gammal511.jpg

Har försökt googla fram lite bilder, men hittar inga bra. Däremot finns det en väldigt bra film på youtube från Östra: http://www.youtube.com/watch?v=s3n1Ce-WNDg
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-22, 22:58   #75
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Kul att du kommit igång!

Huset vid spår 1 ska ligga en bit ifrån spåren, är t.o.m. en väg i mellan. Och själva stationshuset skall vara längre och rektangulärt (har jag för mig?). Spårplanen är rätt invecklad på Östra, men kolla här: http://trackmap.net/se/5st

Denna gamla bild visar bangården och längt bort börjar perrongerna (där spåren svänger svagt åt vänster!): http://pix.njk.no/124//124611-Gammal511.jpg

Har försökt googla fram lite bilder, men hittar inga bra. Däremot finns det en väldigt bra film på youtube från Östra: http://www.youtube.com/watch?v=s3n1Ce-WNDg
Om du menar KTH(?) på andra sidan vägen från Östra, så ligger det huset där, men har inte lagt väg osv där än Husen jag har använt kommer förmodligen bytas ut till mer passande när jag hittar det

Ska ta en titt på spårplan osv. Usch, får huvudvärk bara jag tänker på det
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009