Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-27, 00:35   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Soundbar

Köpte mig en Samsung HW-Q96R soundbar https://www.samsung.com/se/audio-dev...ck-hw-q96r-xe/ för några dar sen. Det är förra årets modell och den kosta 15000 då. Nu kosta den 10000 ny, men hitta en fyndvara i fint skick för 7500. Läste först tester om den och dom prisa den högt. Omdömena var lite si och så, men efter senaste uppdateringen verka dom flesta vara nöjda med den. Senaste uppdateringen gav bl.a. eArc till den.

Jag har limpan till en Samsung Q60R 75-tum tv, som jag kopplat datorn, en bluray-spelare och en Playstation 4 Pro till med HDMI-kablar. Koppla in den och den funka som den skulle. Såg dock att den inte hade senaste uppdateringen och det finns två sätt att uppdatera, antingen genom SmartThings med mobilen eller att ladda ner en fil och stoppa in den i ett USB-minne. Då jag inte fick SmartThings att fungera, så blev det med USB-minne.

Nu blev det jobbigt. Strömkablarna (limpa, sub, bakre högt.) ska dras ur och kopplas in igen i en viss ordning. Sen ska minnet in i limpan och då går uppdateringen igång. När den är klart är det en ny prossidur för subben och dom bakre högtalarna. Fick iallafall OK på uppdateringen och när jag kollade vilken version jag hade, så visa limpan senaste version.

Då jag varit mycket nyfiken på Dolby Atmos, så ställde jag in DD+ på tv´n och körde igång en Atmos-film på Netflix. Jodå, det blev ett väldigt bra ljud, men att få regn och åska att låta som det kom från taket...hmm den känslan fick inte jag. Har dragit upp ljudet på dom uppåtriktade högtalarna, men det blir inte mycket bättre. Ingen wow-känsla alls.

Fjärren har inte så mycket knappar, så många knappar delar funktioner. Detta är ju både bra och dåligt. Blir jobbigt och krångligt, när man ska ställa in vissa saker. Provade att koppla min bluray till limpans båda HDMI-ingångar, men fick ingen bild eller ljud till tv. Provade sen med PS4an och den fungerade på båda. Ville ha blurayen till limpan, då min tv har Arc och man bara får DD och DTS ljud genom den.

Provade sen med PC och PS4 till limpan och med båda igång fungerar det bra och man kan växla ingång mellan dom. Men stänger jag av PS4an, så försvinner signalen till PC. Kan inte få PC att fungera utan att ha PS4 igång. Konstigt och jäkligt störande.

Har läst på avforums https://www.avforums.com/threads/sam...ments.2231672/ och det har varit masssor av problem med denna limpa. Dock har dom flesta åtgärdats genom uppdateringar.

Nu vet jag inte om jag ska lämna igen den eller inte? Och vad ska man köpa istället? Nån som har tips på en bra ljudlimpa?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-01-01, 00:13   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Lämnade tillbaka limpan. Koppla in mitt Logitech Z906 system jag hade sen tidigare. Måste säga att det är riktigt ok, för vad det kostar (runt 2500kr). Och det ger mig DD och DTS när jag kollar film!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:51.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009