Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-01-31, 18:44   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Bilar stannar inte. Kör genom bommarna.

Hej!
Har läst någonstans att det finns en bugg i "SVS-road-30m" i det svenska vägskyddsprogrammet. Någon som vet om det går att fixa. Bilarna stannar till en sekund men kör sedan vidare genom systemet.
(Banan är under uppbyggnad så jag måste nog byta till SVS-20m istället, som fungerar)
Använder Trainz 2010 build 49933.

Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bomkörning.jpg (129.7 KB, 212 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-01-31, 22:56   #2
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Helt rätt canadians. Om jag inte minns fel så var det du själv som påpekade det en gång i tiden. SVS vägskydd är bra - men när Svenolov satt in tänderna i STW vägskydd, så blir något bra ännu bättre.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 03:03   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Ja, jag tror jag skrev det själv. Minnet sviker med åren. Väckte frågan igen utifall någon känner till en lösning på problemet.
Ser fram emot en nyare version av vägskyddet. Nackdelen med ovanstående är också att allt måste sparas i sessionen och inte i rutten.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 03:33   #4
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Länge sen man såg den här frågan, men har för mej att det ska finnas en uppdaterad 30-meters vägbit till TRS2010.
Kolla i downloadsavd. i svenolofs post "STW uppdateringar för 2009/2010" (står nästan längst upp på första sidan), där finns det bl.a. en vägskyddsuppdatering, men jag har inte 100 koll på vad det var som ingick i det paketet.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 05:34   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack Ekan för tipset ! Tyvärr - SVS Road 30m fungerar fortfarande inte. Signaler och bommar fungerar som de skall, men bilarna kör efter en sekunds tvekan igenom. Allt annat material fungerar klanderfritt.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 10:02   #6
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Hej.

Du kanske kan använda boat:s ATLS system.
Jag använder det till alla mina korsningar.

Det finns beskrivning på hur det fungerar här.
http://www.boatztrainz.co.uk/tutorials.html

Det är dom 2 som är Längst ner till vänster på sidan. Och kallas för Level Crossing Mode (LCM)

Det är lite jobb med att ställa in det, men det fungerar bra.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 15:20   #7
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Nu hittar jag det inte, men har inte svenolov & Co släppt en ny version av vägskyddet, som nu heter något med STL-x? Jag använder iaf den, men osäker på om trafikstopparna (30m) finns med där (har ännu inte gjort någon plankorsning med trafik).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-01, 15:35   #8
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

STL-X vägskydd är en betaversion, som vad jag vet är under bearbetning. Det har tyvärr varit väldigt tyst om projektet. Skulle vara roligt att få läsa några ord av Svenolov om läget.

Jag använder betaversionen i DVVJ-banan och kan bara konstatera att enkelheten av hanteringen är påtaglig. Skulle tro att man kan installera ett fullständigt STL-vägskydd tre gånger snabbare (minst) än ett STW-vägskydd.

Vägskyddet har funnits i STL-Aktuellt, som dock har dragits in.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 15:24   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det är precis som Nisse säger. Men själva logiken (skript) finns fortfarande inbyggd i den senaste versionen av STL Source 3.1 – Svenskt Signalsystem ...

Själva objekten (signaler, skyltar, vägbitar m.m.), från STL-Aktuellt fungerar fortfarande, men är under uppdatering. Dom ska anpassas till STL-Trackside systemet först innan dom kommer att bli tillgängliga.

Dessutom har jag och Tomas (korvtiger) tittat på hans äldre animerade vägskydd (runda bommar med "stuts", grindar och lyktor m.m.). Dom fungerar också perfekt i samma system.

Varför det har dragit ut på tiden är mitt fel (orsak ). Och det är olyckligt att det inte finns någon riktig manual ännu, som beskriver funktionen. Jag kanske kan få hjälp med en sådan senare.

VIKTIGT !!! STW-Vägskydd (SVS) är INTE kompatibelt med STL-Vägskydd. Det innebär att man INTE kan blanda respektive komponenter i ett och samma vägskydd. Man kan dock använda ett STW-vägskydd i det svenska signalsystemet (STL), om man uppgraderar det. STW uppdateringar.

EDIT: I uppdateringen av STW-vägskydd så är inte vägbiten på 30m åtgärdad. Det är bara signalerna för tågtrafiken som är anpassade till STL signalsystem (bryter ej blocksträckor). Alla längder av vägbitarna till STL-vägskydd (gjorda av korvtiger), fungerar som dom ska.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
STL-X vägskydd är en betaversion, som vad jag vet är under bearbetning. Det har tyvärr varit väldigt tyst om projektet. Skulle vara roligt att få läsa några ord av Svenolov om läget.

Jag använder betaversionen i DVVJ-banan och kan bara konstatera att enkelheten av hanteringen är påtaglig. Skulle tro att man kan installera ett fullständigt STL-vägskydd tre gånger snabbare (minst) än ett STW-vägskydd.

Vägskyddet har funnits i STL-Aktuellt, som dock har dragits in.

Nisse
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2014-02-02 klockan 17:09.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-02, 16:48   #10
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow STL-vägskydd. Beta version.

Jag lägger upp den senaste beta versionen av STL-vägskydd tagen från STL-Aktuellt. Detta till er som inte har fått tagit del av denna version tidigare.
-
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2014-02-02 klockan 17:04.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-03, 00:29   #11
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag bugar och tackar för alltsammans.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009