Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-07-04, 13:59   #61
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Låter som det är miles per hour (mph) och inte kilometer i timmen som redovisas!
25 mph = ca 40 km/h och 55 mph = ca 90 km/h.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 17:35   #62
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Det kan bero på signaler? Jag har använt mig av "invisible signal" för att få hastighetstavlorna att fungera. Det var meningen att just den här biten av Bensland skulle vara enkelspårig och tåg skulle få körtillstånd från stationerna, utan signaler. Växlarna skulle läggas om av personal på tågen. Därför använde jag osynliga signaler. Nackdelen med dessa är att man inte kan kontrollera om de fungerar! Finns det någon typ av "osynlig signal" som visar ljussken i surveyor så man ser att det fungerar?

När jag släppte banan var jag kanske lite för snabb och skulle ha testat det hela grundligt.

Jag kanske skulle ha gjort hela sträckan med riktiga signaler? Ni får se över alltsammans i surveyor-läge om det går att ändra på signaler och hastighetstavlor. Tar tacksamt emot tips och råd om ni finner något som jag kan åtgärda och lägga ut en nyreviderad version senare. Tack.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-04, 23:24   #63
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Båda hastigheterna som visas är km/tim. Ändrar man till miles blir det helt andra värden. Ska titta i editeringen hur signalbilden ser ut.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-05, 19:52   #64
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Har testkört sträckan och hastigheten fungerade för min AI-förare.

När jag skapade tvärbanan funderade jag ett tag på om den skulle bli elektrifierad. Men jag ville ha åtminstone en bana i Bensland som helt och hållet är beroende av ånglok eller diesellok.
Nu ska jag prova på att sätta in semaforer istället för signaler. Det kan bli snyggt. Jag har aldrig gjort en bana med semaforer så det blir en utmaning.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-07-07, 10:32   #65
NEBO
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Järfälla
Inlägg: 106
Standard

Rälsbussen fungerar inte för mig. Däremot fungerar det när AI-föraren kör en Y1-a. Jag är nöjd som det är. Banan är mycket välgjord.
__________________
nebo
NEBO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 19:06   #66
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Har fört över Bensland till Trainz 2019 och allt fungerar - men det är en sak som strular, trots allt.
Har letat men inte funnit <unknown asset>
Har försökt radera i Content Managern, men det går inte.
Tror inte att saken har någon betydelse för allt i övrigt verkar fungerar i landet.
Någon som vet råd?
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg MissingKUID.jpg (83.3 KB, 136 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 20:03   #67
coffiehans
Medlem
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Falun
Inlägg: 255
Standard Bensland

Hej Bengt
Jag undrar om du kan föra över Bensland så man kan köra den i 2009
eller om någon annan kan göra det med ditt tillstånd naturligtvis
Jag har 2019 men fungerar dåligt för mig möjligtvis har jag för dålig dator

MVH
H-E Hedström
coffiehans besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-03, 20:47   #68
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Sorry Coffiehans, och andra som också frågat om det går.

Banan var startad en gång för många år sedan i Trainz 2009 och har sedan byggts upp till Trainz 2019. Om jag har någon tidigare version kvar så är den inte "fullständig" och det känns inte bra att lägga ut den, då den är så outvecklad.

Banan blev med åren byggd och "avslutad" i Trainz 2019.
Nu är det så att N3V, liksom många andra programmakare vill att man ska köpa nytt hela tiden. Det går liksom inte att gå bakåt till tidigare versioner. Inte med Bensland i alla fall. Har försökt, men det verkar som att själva kartan, baseboarden, är scriptade på ett annat sätt och gamla versioner kan inte läsa datan. Rätta mig om jag har fel.

Just nu bygger jag en ny version av Bensland, som nu får ett helt nytt landskap och finns på en ö, Bens Island. Men jag bygger fortfarande i Trainz 2019.

Edit: Om någon annan klarar av att konvertera Bensland, så är det helt okay.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2020-03-03 klockan 20:50.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-03-16, 22:24   #69
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Arbetet med den nya ön, Bens Island, fortsätter. Som synes av kartan så är ön som en oval och järnvägen är planerad att följa runt ön. Men med en tvärlinje så hela linjen ser ut som en 8.
En regel säger att man numrerar växlar och signaler enligt principen jämna nummer på upp-spåret och udda på ner-spåret. Då linjen är rund så finns det egentligen inget upp-ned-spår. Men jag löser det genom att säga att det är jämna numer på medsols och udda på motsols.
Hur gör jag då med tvärlinjen? Jag löser det med att göra ett dubbelspår på den sträckan. Då blir det ju ett "upp-ned-spår".
Eller också kan man se "åttan" som två rundspår, som går intill varandra på mitten. Så jag fortsätter med principen medsols-jämn och motsols-udda.
Funderar starkt på att lägga huvudstaden (Rubia City) i Rubialand på norra kusten. Byter/skiftar med Val Harbour. Anledningen? Då blir det mer meningsfullt att använda dubbelspår över bergen, mellan huvudstäderna.
Fortsätter med att skapa landskapet först och tar det spårtekniska sist. Skriver här igen med en ny rapport längre fram.
Och jo, jag har beslutat att bygga i Trainz 2019 och inte i TANE. Det finns trots en del kritik också fördelar i det nya.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ben island stationskarta.jpg (113.7 KB, 104 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-23, 19:22   #70
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Lite om hur jag byggt&bygger. Mycket av följande är sådant som de flesta av oss redan känner till, men en och annan nybörjade kanske kan få tips:

Benland Island har nu fått (nästan) alla baseboarden nu. Från början satte jag bara ut basbord längs med sidorna av spåret. Men det räckte inte. Man såg sidorna på andra basbord och det störde, tyckte jag. Så jag fyllde i hela ön med basbord.

Sedan började själv skulpterandet av höjder. Höjde marken rejält där det ska vara berg. Exempelvis 800 m. Sedan "målade" jag marken runt omkring till 750 m. Lade till ytterligare en kant på 700 m och så vidare. Sedan flackade jag ut, jämnade ut, kanterna så det blev en sluttning.
På en de flesta ställena blev det inte jämnt sluttande, men det var okej. Berg är ju heller inte jämna i kanterna, eller hur.

På två basbord i kanten av hela ön skapade jag "moduler" av landskapsbitar. Dessa moduler kopierade och klistrade jag in på platser i landskapet. Exempelvis en liten by som jag senare ska modellera om så de inte blir likadana över hela ön. Nu är de mest som "en markering" var byn ska ligga innan vägarna dras dit.

På "modulbasbordet" finns också några fält med skog och äng. Dessa kopierade och klistrades in på fler ställen på ön. Går snabbast att skapa en stor skog på det viset.

Stora fält och åkrar skapades på samma sätt. Kopiera flera stora fält som en stor bit och klistra in över ett stort område.

På följande bilder ses lite av det pågående skapandet av ön. Än så återstår mycket att göra innan jag sätter in resurserna på själva järnvägsnätet. Jag vill skapa byarna, vägarna och landskapen längs med rutten först. Sedan kommer jag att se över järnvägen och sätta ut signaler, namnge växlar och sådant.

Mer om detta senare.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Hela ön.jpg (77.8 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg Plotter.jpg (135.2 KB, 81 visningar)
Filtyp: jpg Plottar ut falt.jpg (137.2 KB, 81 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-01, 14:07   #71
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Lite om hur jag byggt&bygger. Mycket av följande är sådant som de flesta av oss redan känner till, men en och annan nybörjade kanske kan få tips:

Benland Island har nu fått (nästan) alla baseboarden nu. Från början satte jag bara ut basbord längs med sidorna av spåret. Men det räckte inte. Man såg sidorna på andra basbord och det störde, tyckte jag. Så jag fyllde i hela ön med basbord.

Sedan började själv skulpterandet av höjder. Höjde marken rejält där det ska vara berg. Exempelvis 800 m. Sedan "målade" jag marken runt omkring till 750 m. Lade till ytterligare en kant på 700 m och så vidare. Sedan flackade jag ut, jämnade ut, kanterna så det blev en sluttning.
På en de flesta ställena blev det inte jämnt sluttande, men det var okej. Berg är ju heller inte jämna i kanterna, eller hur.

På två basbord i kanten av hela ön skapade jag "moduler" av landskapsbitar. Dessa moduler kopierade och klistrade jag in på platser i landskapet. Exempelvis en liten by som jag senare ska modellera om så de inte blir likadana över hela ön. Nu är de mest som "en markering" var byn ska ligga innan vägarna dras dit.

På "modulbasbordet" finns också några fält med skog och äng. Dessa kopierade och klistrades in på fler ställen på ön. Går snabbast att skapa en stor skog på det viset.

Stora fält och åkrar skapades på samma sätt. Kopiera flera stora fält som en stor bit och klistra in över ett stort område.

På följande bilder ses lite av det pågående skapandet av ön. Än så återstår mycket att göra innan jag sätter in resurserna på själva järnvägsnätet. Jag vill skapa byarna, vägarna och landskapen längs med rutten först. Sedan kommer jag att se över järnvägen och sätta ut signaler, namnge växlar och sådant.

Mer om detta senare.
Hälsningar
Tack för tipset om moduler för skog och åkrar! Jag tillämpar nästan samma metod på Malmbanan fast jag kopierar olika delar och roterar från skogen för att få variation och "rätt vinkel" på skogen jag bygger.

Jag har dock "alla" dom träd och buskar jag brukar använda utplacerade på ett ställe för att snabbt kunna hitta just det trädet eller busken jag vill ha på en specifik plats.

Jag ser fram emot fler uppdateringar och tips från dig och din rutt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-04, 02:25   #72
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jobbar vidare på Bens Island. Följande bilder är inte så mycket att visa, då det är halvklart. Kantigheter på åkrar och ängar ska naturligtvis rundas av och justeras. Mycket mer ska in på sina ställen. Alla hus och vägar och... ja jösses. Det blir en hel del som återstår att göra.

Banan börjar blir stor för datorn redan här. Det tar över 2 minuter att ladda upp. Har en taskig laptop att jobba på.

Hela rutten runt ön blir cirka 100 kilometer. Då är inte utstickarna till Grims Lake, Anneville och Silverberg inräknade.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bens island map.jpg (85.1 KB, 43 visningar)
Filtyp: jpg landskapsbitar.jpg (84.5 KB, 44 visningar)
Filtyp: jpg Landskapsbitar 2.jpg (98.7 KB, 44 visningar)
Filtyp: jpg Stationsmarkering.jpg (108.9 KB, 45 visningar)
Filtyp: jpg Sparet.jpg (124.7 KB, 44 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 01:46   #73
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Hej !
Här är en ny version av Bensland som utökats med en tvärbana mellan Granhyllan och Gullskog. Finns i Download-delen i forumet.

Som vanligt - när jag bygger så känns det som att det aldrig blir färdigt. Det finns alltid utrymme för lite förbättringar här och där. Men det går att köra i landet och landskapet ser rätt fint ut. Så jag önskar er en

Trevlig resa i Bensland
Hej mästerbyggaren

Jag laddade hem en version utan tvärbana, se bild.

Finns det någon uppgradering till den nya versionen med tvärbana ?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg karta-Bensland.jpg (43.7 KB, 31 visningar)
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 02:27   #74
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

HÄR är en länk till Bensland med tvärbanan.
Lycka till.
Kan också berätta att jag nu gör att avbrott i byggandet av Bens Island och istället ska försöka tvätta Bensland för Trainz 2019. Byta ut marktextur och ändra&förbättra lite felaktigheter som jag upptäckt. Release kommer någon gång i sommar, kanske.
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-05-05, 03:35   #75
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Question

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
HÄR är en länk till Bensland med tvärbanan.
Lycka till.
Kan också berätta att jag nu gör att avbrott i byggandet av Bens Island och istället ska försöka tvätta Bensland för Trainz 2019. Byta ut marktextur och ändra&förbättra lite felaktigheter som jag upptäckt. Release kommer någon gång i sommar, kanske.
Hej
Skall man skriva över dom gamla filerna ?

Kommer du att ha animerade träd och granar förutom nytt animerat gräs.
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009