Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-30, 20:07   #1
camnis
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 45
Standard Dator köp

Hej

Ska nu byta dator och slå till på en ny, vad ungefär ska man ha för prestanda på den osv, för att train simulator ska flyta på fint och ha bra grafik.
Vad rekomenderar ni för dator, ram minne, processor osv.
Vilket grafik kort funkar bra osv

Tacksam för svar.

//Johan Gustafsson
camnis besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 20:27   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

En dator med Intel Core i7 och 8 GB RAM är vad jag har...

...och ändå räcker det inte riktigt så mycket för stora senarion. Värre är det när man bygger rutter. Då kan det lagga.

SÅ köp en PC som kostar över 5000Kr så har du en mellanting av gaming-dator och vanlig kontorsdator. Helt okej för en tågsimulator som RailWorks.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 20:32   #3
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jag har en burk med I7, 16Gb RAM och RW på en SSD. Allt flyter som en dröm! Detta var dock en relativt dyr dator som gick på nära 13K trots att det var en rätt rejäl rabatt.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 20:45   #4
Alexander_A
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2011
Ort: Hässleholm
Inlägg: 66
Standard

Ge oss en siffra på vad du är beredd att spendera, så blir det lite lättare att lämna råd.

Generellt dock:
-Processor: i5 eller i7 (i5 fungerar lika bra som i7 till railworks!)
-RAM: minimum 8 GB
-Grafikkort: gtx 660ti eller HD7950, och uppåt fungerar bra om du har lite högre krav, men fortfarande inte vill spendera hela skatteåterbäringen. (billigare varianter fungerar också kanon då rw inte tar så mycket kraft från grafikkortet, fast det handlar lite om framtidssäkerhet).

Men som sagt, ge oss gärna en siffra, så kan vi klämma ut dem vassaste komponenterna du får för summan.
Alexander_A besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 21:17   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

i5 eller i7? Vad jämför man med GHz?

Senast redigerad av Totte den 2013-05-30 klockan 21:22.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-30, 23:32   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Min senaste dator fungerar mycket bra med RW: Intel I5 3570K (3,4GHz), Corsair 12GB minne (2x2GB + 2x4GB), Samsung SSD 120GB, Gigabyte GTX670 m.m. Men den kostade uppåt 9000:-

Vad får din nya dator kosta? Vad ska datorn klara av mer än RW?


Edit: Skapa en kundvagn hos Inet med en dator för 7500kr. http://www.inet.se/kundvagn/visa/340...3-05-30-datorn Metro: Last Light (Värde 399 kr) följer med grafikkortet.

Du kan välja att betala Inet att montera datorn åt dig eller bygga själv. Finns massor av guider på nätet att bygga dator själv och det är både enkelt och roligt, så det förslår jag. Var noga, ta det lugnt och läs moderkortets manual, så fixar det sig!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2013-05-31 klockan 00:15.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:17   #7
camnis
Medlem
 
Reg.datum: May 2012
Inlägg: 45
Standard dator

Hej igen

Priset kommer nog att hamna på runt 10000kr ink skärm och windows.
Så där någonstans, vill ha bra grafik kort och prosessor, nu när man ska slå till igen.
Den får ju hänga med några år sen.

//Johan Gustafsson
camnis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 11:45   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vet inte om du kan/vill bygga datorn själv eller inte? Men kan du bygga själv, tycker jag mitt förra förslag är bra. Bara och lägga till skärm och os på det!

Annars är detta en idé (färdig speldator + 24" skärm): http://www.inet.se/kundvagn/visa/340...3-05-31-datorn
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 12:49   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Vet inte om du kan/vill bygga datorn själv eller inte? Men kan du bygga själv, tycker jag mitt förra förslag är bra. Bara och lägga till skärm och os på det!

Annars är detta en idé (färdig speldator + 24" skärm): http://www.inet.se/kundvagn/visa/340...3-05-31-datorn
Bara en SSD-disk på 120 Gb? Ingen andra HD för att installera program och lagra bilder osv.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 13:51   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Bara en SSD-disk på 120 Gb? Ingen andra HD för att installera program och lagra bilder osv.
Man köper en extern för lagring. 120GB räcker till os, program och 5-10 spel (beroende på storlek). Vet att RW kan ta upp mycket utrymme, så kanske RW och 2-3 spel till...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 14:06   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Man köper en extern för lagring. 120GB räcker till os, program och 5-10 spel (beroende på storlek). Vet att RW kan ta upp mycket utrymme, så kanske RW och 2-3 spel till...
Man kan ju inte använda mer än 50% av HD. Den blir då lite slöare annars.
Mina installerade program är många. MSTS 10GB, RW 25GB och Window7 25GB. Plus andra tunga program t.ex. Photoshop. Räcker SSD på 250GB?

Senast redigerad av Totte den 2013-05-31 klockan 14:09.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 14:19   #12
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Man kan ju inte använda mer än 50% av HD. Den blir då lite slöare annars.
Mina installerade program är många. MSTS 10GB, RW 25GB och Window7 25GB. Plus andra tunga program t.ex. Photoshop. Räcker SSD på 250GB?
Hej Totte!

Ja, det beror ju på hur många program man har självfallet. En ssd-disk ska aldrig vara proppfull (och den får inte defragmenteras), men man behöver inte lämna 50% outnyttjat. Nu vet jag inte vad dina andra tunga program tar upp i diskutrymme? Men ditt msts, rw och win7 blir 60GB. Du kan lugnt trycka in 40GB till!

Vet inte vart du fått att man bara ska använda 50% av hårddisken ifrån???? Så kan man inte tänka. En 2TB hdd fylld till 50% ger en segare dator, än en 500GB hdd fylld till 80%...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2013-05-31 klockan 14:29.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 16:39   #13
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Hej Totte!

Ja, det beror ju på hur många program man har självfallet. En ssd-disk ska aldrig vara proppfull (och den får inte defragmenteras), men man behöver inte lämna 50% outnyttjat. Nu vet jag inte vad dina andra tunga program tar upp i diskutrymme? Men ditt msts, rw och win7 blir 60GB. Du kan lugnt trycka in 40GB till!

Vet inte vart du fått att man bara ska använda 50% av hårddisken ifrån???? Så kan man inte tänka. En 2TB hdd fylld till 50% ger en segare dator, än en 500GB hdd fylld till 80%...
Andra program jag har sammanlagt är på 48GB. Grundregeln var ju mer än 50% blir segare dator, det har alltid varit så.

Senast redigerad av Totte den 2013-05-31 klockan 16:42.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 16:57   #14
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Andra program jag har sammanlagt är på 48GB. Grundregeln var ju mer än 50% blir segare dator, det har alltid varit så.
Var har du fått den grundregeln ifrån?
Jobbar som IT-konsult med många års bred erfarenhet och det är ingenting jag känner igen och inget jag skulle ställa mig bakom.
Går inte att bara säga så kategoriskt rakt av.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-31, 17:10   #15
wars786
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Sverige/Dalarna/Borlänge
Inlägg: 69
Standard

Själv har man Intel celeron 2.4 dock klockad till 3GHz med 4Gb ram och 260Gb ssd disk med Radeon HD450 också klockat men klarar av allt med högsta grafik samt hårdkörning
Jag är rätt kräsen typ när det gäller gamla datorer men denna har förvånat mig

men ska själv byta upp mig
wars786 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:37.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009