Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-17, 18:31   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Svenska spår

Hittade ett påbörjat projekt när jag rotade lite i gömmorna... Nu har jag äntligen fått ut spåren i RS också, med en del huvudbry... Men, det hör väl till...

Det återstår en hel del, såsom slipers vore ju fina att ha... rälsbefästningar också... Sen ska texturen bli mer anpassad så det blir rätt färg och smutsgrad, den är alldeles för ren nu.

En början i alla fall, även om första bilden inte blev så lyckat resultat... Sista bilden är hur det är tänkt att bli...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spårRS01.jpg (134.5 KB, 300 visningar)
Filtyp: jpg spårRS04.jpg (126.9 KB, 300 visningar)
Filtyp: jpg spårRS05.jpg (114.5 KB, 278 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-11-17 klockan 23:05.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 23:06   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Ohhh! Riktigt snyggt! Sista bilden ser väldogt lovande ut!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-17, 23:23   #3
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Ser mycket bra ut, som vanligt
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 01:02   #4
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Tack!

Lite mer nu då, nu har jag fått spåret att fatta att den ska ha slipers oxå... Hum, inte helt bra som synes, men det får bli en annan dag...

Färgen på ballasten ska justeras och smutsas såklart, så det blir verkligare ton, alldeles för ljust som det är nu. Sedan skulle man nog behöva samma färg som marktexturmålarfärg...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spårRS06.jpg (140.9 KB, 274 visningar)
Filtyp: jpg spårRS07.jpg (143.5 KB, 274 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 01:18   #5
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Skulle gjerne hatt dem i 1520 mm utgave også, om det er mulig.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 01:35   #6
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Roligt att se att du tar tag i spåren.
Jag är övertygad om att dom kommer att bli kanon när dom är klara.

Lycka till med fortsättningen.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 01:46   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

ja, det är riktigt skoj att bygga... det j**las ungefär inte värre än att man kommer vidare... men, det kunde ju vara mer dokumenterat, kan man tycka...

1520mm-utgåva, ja det går att fixa.

Kunde inte släppa det hela riktigt än, så nu har jag fått mer rimligt antal slipers i spåret, även om det naturligtvis inte är riktigt bra än, det blir ett mellanrum med vart 10:e intervall eller nått. Hmm.

Jag har gjort 3 olika texturer på sliprarna för att det inte ska synas för väl att de repeteras. Tror det blir ganska vettigt. Ballasten är sand från foto, men här gäller det verkligen att det blir "tile-bar" målning, för här syns det väldigt väl om man har en mörkare sektion på texturen.

Nåväl, äventyret går vidare. Den här kan jag ganska snart lägga upp en test på när jag kommit lite längre, om ni själva skulle vilja prova.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spårRS08.jpg (142.8 KB, 273 visningar)
Filtyp: jpg spårRS09.jpg (185.5 KB, 268 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 02:01   #8
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Standard

Hej
Det blir nog snygga spår.
Är det lätt att "måla" marken runt spåren?
För jag menar jämfört med MSTS, där man måste använda Mosaic=väldigt tidskrävande, men kan bli väldigt snyggt om man gör det riktigt, fast många TERRTEX bliiiiir det!
__________________

Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 02:32   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Det blir nog snygga spår.
Är det lätt att "måla" marken runt spåren?
För jag menar jämfört med MSTS, där man måste använda Mosaic=väldigt tidskrävande, men kan bli väldigt snyggt om man gör det riktigt, fast många TERRTEX bliiiiir det!
Jo, det är väldigt lätt att måla, man målar med pensel helt enkelt. Man har värden som man fyller i för hur bred penseln ska vara. Paletten är ordnad så man kan välja färgpyts utifrån vad man ska måla, t.ex gräs, odlingsfält, stenpartier osv... Så precis som ett fint jobb med Mosaik i MSTS, så kan man snabbt måla marken så som man vill ha den. Man behöver således inga speciella TERRTEX, utan det är bara olika färgpytsar.

Varje färg kan även kopplas ihop med växtlighet och kan jämföras med MSTS forest kanske, fast här blir både marken målad och buskar på plats. Väldigt effektivt för att snabbt få grönsaker på plats.

Jag funderar på om det skulle kunna vara bra att ta fram en färg med lite svensk-typiskt banvalls-ogräs. Min tanke är att ha en marktexturfärg som man målar runt spåret, så man bryter den hårda kant som bildas mellan spår och mark. Nu har ju jag i dessa spår byggt hela banunderbyggnads-profilen och det är möjligtvis överkurs. Fördelen är att det sväljer väldigt stora markvariationer utan att det blir glapp mot mark, men man missar möjligheten till att "alfa" ut texturen mot marken. Men, som sagt då tänkte jag att man målar istället, det går som sagt väldigt fort att måla.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spårRS10.jpg (170.4 KB, 264 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 02:50   #10
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Angående 1520 mm R65 spor, svillene skal ha en epur på 1840/km, så det blir 18.4 pr. 10 meter vel. R50 skal ha en epur på 1600/km. Jeg vet ikke hva blir enklest for dem. Men slik er de laget her.

To bilder av en 1520 mm håndveksel, hvis du velget å lage en. Men det blir for mye å spørre om.

Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 03:02   #11
Hawk
Veteran
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Mölndal
Inlägg: 4 267
Smile

Hej
Toppen, det låter ju finfint.
Du skall väl ha rälsspik oxå

Har du hört nått från Mark angående himmel?

Marc Nelson/USA
__________________


Senast redigerad av Hawk den 2009-11-18 klockan 03:12.
Hawk besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 04:26   #12
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Nu har jag inte jobbat något alls med detta och spånar vilt. Tänkte bara om mellanrummet kan vara att själva slipern måste vara delad på mitten i var ände för att sedan bli en hel i spelet?
En kvällstanke (morgon?)

Keep it up!
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 08:58   #13
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Vore snyggt om du också gjorde spår med underlag av makadamsten med betongslipers. Hoppas du förstår vad jag menar. De är ju ganska vanliga.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 16:50   #14
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hawk Visa inlägg
Hej
Toppen, det låter ju finfint.
Du skall väl ha rälsspik oxå

Har du hört nått från Mark angående himmel?

Marc Nelson/USA
javisst ska det vara rälsbefästningar oxå...

Nixpix, inget från Marc, jag kollade lite på hur-att-göra himmel och nog ska det kunna gå att göra nått skoj där. Senare.

Angående 1520-spår, så blir det kanske lite tidsproblem att göra ryska växelställ, men att göra en 1520-rälsbädd ska inte vara så omfattande. Växelstället om jag förstår rätt kopplar man animeringen till växeln separat, så det ska nog bara vara och lägga till i efterhand.

Bilderna visar lite på hur banunderbyggnaden ser ut, det blir då möjligt att lägga marken så man verkligen får en vettig banvall utan markglipor om man vill.

Angående betongslipers, så saknar jag måttuppgifter på sådan ban-standard, om nån har det tillgängligt så tar jag gärna del av det. Makadam-bädd istället för sand och med träslipers står naturligtvis också på agendan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg spårRS13.jpg (151.6 KB, 233 visningar)
Filtyp: jpg spårRS14.jpg (167.4 KB, 233 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-18, 17:19   #15
Silverwolf
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Moskva, Ryssland
Inlägg: 254
Skicka ett meddelande via AIM till Silverwolf Skicka ett meddelande via MSN till Silverwolf Skicka ett meddelande via Yahoo till Silverwolf
Standard

Så, om en annen modeller vil legge inn Russiske veksler, så vil du åpne for det? Jeg trodde slike ting var låst, og vi fikk ikke selve 3D modellen. Men jeg har ikke spilt RW på en stund.

Angående betongslippers. Jeg har noen teksturer, og noen bilder, hvis du trenger det.
Silverwolf besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:15.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009