Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-03-31, 11:25   #1
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard Körning efter tidtabell

Går det att beordra förare att köra efter en tidtabell?
Tex. Avgång från A-stad 10.05 mot B-by, avgång från B-by 10.15 mot C-torp, osv.
__________________
Mer semester åt folket NU!!!
Hinken besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 13:46   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

I skrivande stund håller jag på att sammanställa ett par "Rules" och en "Driver Command" som gör precis det du efterfrågar. Jag hade tänkt skriva lite grann om det på Aurans forum ikväll, där vi har diskuterat ämnet tidigare. Jag kanske skall börja här i stället med att lägga ut en cdp som du och andra kan prova, nu när man kan bifoga filer.
Nedan är ett utdrag ur den engelska texten som jag tänkte posta på Aurans forum.

-------------------

Wait For Departure – Driver Command / Auto Pilot – Rule / Beta version 0.91

This is a short description of the beta version of the rules and the command.

The Wait For Departure Driver Command (below called WFD) was developed with the excellent Set Path Rule/Driver Command by Martin Hammel in mind, but it can be used anywhere in Driver Setup.

The WFD has 3 major events that should be fulfilled before the next Driver Command in the chain will be executed. The signals should allow departure, the train must have arrived at destination trackside, and the departure timeout at destination must have been reached. These events can individually be disabled, if in some situations only one or two events are justified. If the train is late (departure event occurs before arrival event) a pause can be added and a custom message can be displayed. As soon Martin Hammel will publish the interface to the Set Path Command, I will add this function to the WFD.

WFD command can use either an Auto Pilot (below called AP) or you can drive manually. Do not confuse this AP with the AI-driver, because this AP is human. The AP only drive for you, as you would drive. He/she do not set any junctions, and he/she do not reverse to try another way. The AP waits gently for department, green signals, or what you have instructed him/her to do. The AP will respect all signals and speed signs along the way. If you drive manually you must respect this as well, but you can depart early and pass red lights at your own risk (there are alarms built in for manual driving).

All properties are setup in rules by user, and all properties can be reached by a built in message handler so other scripts can set/read them.
There is other stuff built in, but not documented yet (will be documented in the final release). These are information about signals ahead, how to use the AP in other scripts/commands, and much more.

NOTE! The AP is optional. The WFD can be used as a WaitUntil command without the AP.

You can request a complete pack of this beta version for evaluation via E-mail. If you send me a mail you will get all components with a short description on how to use them. I will reply within 24 hours.

I should appreciate if you will test this rule/command and then discuss it on the forum, for improvements and other aspects.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-31, 20:51   #3
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard

Det verkar toppenbra, kan du möjligen sammanfatta texten på svenska? Jag är lite osäker på att jag förstod rätt!
__________________
Mer semester åt folket NU!!!
Hinken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 00:13   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jag håller på med en svensk kortfattad beskrivning som kommer snart.

Edit: Jag försöker bifoga en beskrivning (zip)...misslyckades för stor (296k)
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2005-04-01 klockan 04:00. Anledning: Bifogar fil
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 11:30   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Arrow Wait For Departure – Driver Command / Auto Pilot – Rule Beta version 0.91

Detta är en kort beskrivning av betaversionen av ”WaitForDeparture Command” (nedan kallad WFD) och ”AutoPilot Rule” (nedan kallad AP).

WFD utvecklades till en början för att användas tillsammans med ”SetPath / Junction Rule” som Martin Hammel gjort, men kommandot kan även användas tillsammans med andra kommandon i ”Driver Setup”.

WFD har 3 huvudsakliga händelser som måste uppfyllas innan nästa kommando i kedjan startar. Signaler måste visa kör från start, tåget måste ha anlänt till destinationen (trackmark) och avgångstiden måste vara aktuell. Dessa händelser kan stängas av individuellt om inte någon eller några är applicerbara i en viss situation. Om tåget är försenat (avgångstiden sker före ankomsten) kan en extra paus läggas till och ett meddelande visas.

Detta kommando gjordes först för manuell lokförare, men ett önskemål kom ganska snart att om det fanns en autopilot till varje förare skulle man kunna koppla in denna funktion på alla andra förare utom det tåg man körde själv. Sagt och gjort, det har tillkommit en autopilot som fungerar likadant som en manuell förare. Denna AP skall inte förväxlas med AI-förarna, då denna AP är mycket mänskligare än dessa. Denna AP backar aldrig och försöker ta en annan väg, den lägger inte om växlar själv utan väntar snällt till klarsignal och avgångstid. Annars fungerar den som AI-förarna (den respekterar signaler och hastighetsbestämmelser), men den har dessutom lite extra finesser som kan ställas in individuellt beroende på lokets/tågets egenskaper. Om man har kopplat ur AP och kör manuellt kan man få samma förhandsinformation som AP, samt varningar för stopp, hastighet etc.

Alla egenskaper kan ställas in av användaren via ”Rules”, och i framtiden kan även dessa läsas/ställas in via script så även ni som skriver egna kommandon kan utnyttja samma AP. Detta kommer att dokumenteras i den skarpa versionen senare. Jag har även själv planer på andra kommandon som utnyttjar samma AP.

Detta är en utvärderingsversion, så alla synpunkter och förslag till förbättringar är välkomna. Jag har inte haft möjlighet att själv testa allt i alla lägen, så jag hoppas på er hjälp.

Ett bättre användargränssnitt kommer också hoppas jag, men TRS HTML har sina begränsningar.

--------------------------------------------------------------------------

Bild 1: Förhållande mellan regler (rules) och kommandon (driver commands).

--------------------------------------------------------------------------

Bild 2: Här kan man definiera egenskaperna för varje avgång.

Auto label: Genererar automatiskt ett namn för en avgång som bygger på Drive to – depart at.
Varje avgång måste ha ett unikt namn som sedan används för själva kommandot.

Standby on: Om man redan står stilla, t.ex. vid en plattform, vill man sällan att tåget skall köra innan klarsignal. AI-förarna kör alltid fram till en stoppsignal.
none = Gör som AI-förarna.
Red = Vänta vid rött sken.
Yellow = Vänta vid gult (och rött) sken.
Drive to: Kör till trackmark.
Depart at: Klockslag för avgång.

Händelserna sker normalt i den ordning som angetts ovan (inkl. ev. paus om tåget är försenat) innan hela kommandot är utfört.
Pausen är till för att passagerare skall hinna stiga av/på även vid en försening.

Högst upp kan du ange vilket lok kameran skall focusera på vid start av en session, slå på/av ljud samt aktivera varningar.
Ljud och varningar är endast aktiva på det focuserade loket, d.v.s. endast ett tåg visar dessa varningar. Du kan precis som vanligt välja ett annat lok när du är i Driver modulen

--------------------------------------------------------------------------

Bild 3, 4: Här kan man definiera egenskaperna för varje autopilot.

Man anger här vilket lok som AP tillhör, samt aktiverar den. Man kan ange om den skall skriva till JetLog och meddelandefönstret vad den håller på med (används endast vid debugging av rutter och scripts).

Om man inte har AP aktiverad (se bild 4) har Log funktionen en annan betydelse. Vid manuell körning kan man få viss informa-tion vad som händer framför loket. AP är med och tittar, men lägger sig inte i din körning.

Extra broms före stoppsignal kan läggas till om det är ett tungt godståg AP kör. En AI-förare kan ibland ha problem att stanna i tid vid stoppsignal beroende på loktyp och vikt. Denna inställning avhjälper det problemet.
Offset = 1 - 20 där 20 är max broms.

Ange hur långt AP skall se framför sig vid en annalkande signal eller hastighetstavla.

Vid gul/kör 40 signal kan man välja 50% av skyltad hastighet eller en specifik hastighet.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2006-08-23 klockan 22:41.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 13:46   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Denna Rule verkar ju extremt intressant!

Men om jag förstår dig rätt så kan man inte ange tex en industri eller trackmark och låta ai-förare själva hitta dit utan allt måste stakas ut med växellägen osv?
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-01, 14:13   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Jo, du kan använda själva WaitForDeparture kommandot helt fristående, närhellst du behöver invänta en avgångstid.
Konfigurera så här. Standby on (none) Drive to (none) - depart at 14:30
Lägg till dina kommandon (DriveTo/DriveToTrackmark) som vanligt efter WaitForDeparture kommandot.
AI kommer nu att vänta till 14:30 och sedan utföra dina kommandon.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-04-02, 22:23   #8
Richard70
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2004
Ort: Hägersten, Stockholm, Sweden
Inlägg: 41
Standard

Jättebra!! En av de bästa TRS-nyheterna på länge!

Har gjort en snabb test och har en synpunkt och ett par frågor:

Departure setup:
Skulle vilja se en bättre editeringsfunktion mellan de olika "avgångsblocken". Säg att man har skapat en omfattande lista med olika avgångar och vill lägga in en ny mitt i.

Frågor:
Jag förstår inte riktigt valet "Drive to" i Deparure setup. Jo, det är dit man ska åka antar jag. Men var är tiden som man vill anlända till stationen?
Och varför har man en depart utan "drive to", som du har i din förklarande text?

Är det så att man manuellt måste lägga om växlar på vägen? Kan man ställa in att växeln automatisk ändras likt den valiga AI?

Ska fortsätta att testa. Men tyvärr har jag inte längre så mycket tid över att sitta vid datorn. Så det kan dröja innan jag kommer vidare.

Hälsningar
Richard
Richard70 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009