Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-07-03, 18:37   #1
albinhurve
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard Mitt Trainz krånglar!

Hej!

Det var ett tag sedan jag körde Trainz sist och har nu blivit lite sugen då jag hittat en massa svenska 3D-tåg!
Hursomhelst får jag det inte att funka! Jag droppar filerna i "manage content". Men alla filer jag laddat ned markeras som röda och det står "missing dependencies". När jag kollar på de saknade dependencieserna så kan jag inte se hela kurd:n eftersom sidan täcks men jag kan kopiera den och klistra in i anteckningar och så se hela kurd:n (tror jag)

Jag har förstått att man behöver "STL-source" för att få tågen att funka. I content manager så står det dock "modified, faulty" brevid STL-source. Det står även att filen heter STL-source STEAM och då jag laddat ned Trainz från appstore kanske det kan vara problemet?

Min tanke är att alla lok jag laddat ner visas som missing dependencies pågrund av att STL-source är felaktig. Finns det någon speciell STL-source för Mac?

Jag är mycket tacksam för hjälp, vill gärna komma igång med dessa fina svenska tåg ni skapat!!

/Albin
albinhurve besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 18:46   #2
albinhurve
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard

<kuid:67375:1025>
<kuid:67375:1028>

Kan även tillägga att det i många av fallen är samma dependencies som saknas som är samma. När jag söker upp tex <kuid:67375:1025> så finns det säkert 50 kuider som börjar med <kuid:67375:1025....... men sedan fortsätter.
Så. Jag är alltså 100% ny på detta och hoppas på lite hjälp

/Albin
albinhurve besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 19:48   #3
albinhurve
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2018
Ort: Stockholm
Inlägg: 6
Standard

Oj. mitt fel. Jag har Trainz 2 och det är tydligen inte samma som TANE Trainz a new era. Som tur är så har steam sommarrea just nu
albinhurve besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-03, 20:33   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Gå in här: http://www.banbyggarna.se/stl/kuidlist/kuidlist.html

Sedan tar du din kuid du saknar (kan ofta vara samma som saknas till många, då det handlar om tex. laster eller skript), ta bort <kuid: och >, så du får siffror bara, såhär: 67375:1025. Står det tex. :2 efter så är det en nyare version, och den med högst nummer som du installerar är alltid den som kommer användas

Gäller förstås bara det du laddar ner från STL, annars är google mitt tips om du saknar nåt annat!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-08, 20:47   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Trainz 2 verkar vara någon Mac-variant av TS2012, vilket i sig är en krånglig utgåva av Trainz där vissa saker inte vill fungera. Jag tror att Trainz 2 är ännu värre då dess spelmotor har infört vissa saker som senare kom till Windows-utgåvan med TANE vilken därför kräver vissa uppdateringar i STL-source som bara finns i TANE-varianten, men samtidigt inte kan använda sig av TS20xx-varianten. Hursom måste du använda TS20xx-varianten av sakerna från STLs hemsida, men jag kan inte garantera att något fungerar. Tolkar dock din senaste post som att du uppgraderat till TANE, vilket nog är en klok investering. Här skall sakerna fungera likadant vare sig du kör Mac eller Windows.

Hojta till om du fastnar på något annat. Bifoga gärna bilder på problemet, det kan underlätta att hjälpa till i vissa fall.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 01:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009