Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-09, 17:41   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard Konfiguration av knorrbroms_lever

Håller på att sätta ut attachements points i BLJ 6's interiör. När det gäller knorrbroms_lever så har jag satt ut attacementpunkten (en empty) så att Y-axeln är orienterad till loss och-laddläget på anslagsringen. Roteras sedan emptyn till nödbromsläget så får jag vinkeln 2.52 rad. Nu så är jag lite fundersam hur "levern" skall sättas upp i configen. Har studerat lans B-loks config och där är: limits = 0,3.49 ,angles = 0.8,2.52 och notches = 0,0.38,0.58,1.

Min första fråga: avser limits 0 till 3.49 Kg/cm2 ?

Andra fråga: betyder 0.8 att levern står i gångläget när man startar loket i driver ? (när jag testat med min egen "lever" i Blender så hamnar den i gångläget vid 0.8 rad).

Tredje fråga: beräknas lägena på notches på vinkeln 2.52rad - 08rad ? Testade på min lever och då kom notch 0.38 ungefär på bromsslutläget och notch 0.58 på driftbromsläget.
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2021-05-09, 19:59   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ja, den där knorr_brake_lever är ju lite knöligt scriptat av mig.
Jag ska försöka förklara varför det fungerar som det gör. Du får gärna fråga om något är oklart

Problemet jag stötte på när jag skulle scripta den till STL:s Ångloksscript är att N3V kör med en förenklad implementation av Knorr (eller om det är så att Westinghouses system fungerar på det sättet) med fyra steg: "release" = 0, "lap" = 1, "application" = 2 och "emergency" = 3. När jag säger 0-3 här så menar jag de interna värdena som dessa steg motsvarar, vilket releterar till limits och notches i configen.
Kollar man på andra lokhytter i spelet så använder de antagligen limits 0, 3 och fyra stycken notches på 0, 0.333, 66.666 och 1.0, vilket då resulterar i att man får 0, 1, 2 och 3 som värden ut. Men Trainz använder decimaltal för att representera alla lägen som en lever i hytten kan vara i och avrundar det till närmaste heltal när det behövs, så i vårt fall blir värdet för maxutslaget 3.49 just 3 (= emergency)

Så varför knöla till det?

Jo, jag ville matcha de vinklar som en K16 ventil har och notches är ju både hur många procent av vinkeln som den notchen motsvarar och hur många procent mellan min och max limits som det värdet motsvarar, om du fattar vad jag menar. Båda dessa är linjära, men avstånden mellan stegen på en K16-ventil är ju inte det!

N3Vs implementation saknar ju mittläget, så det måste vi hoppa över. Dessutom så separerar inte N3v på loss och laddläget från gångläget så jag har skippat det förstnämnda. Så om man låter Y-axeln i attachmenten peka på loss- och gångläget i Blender så sätter första vinkeln i "angles" till 0.8 så kommer den peka på gångläget som första notch. Sedan har jag räknat ut notches och limits så att handtaget ska hoppa över mittläget, men stanna på bromsslutläget, driftbromsläget samt nödbromsläget och att dessa värden efter att de har avrundats av Trainz skall motsvara 0, 1, 2 och 3. Samma sak baklänges; om du trycker på "A" i Trainz och byter till application-läget så kommer värdet internt att vara 2, men Trainz hittar den närmsta notchen som är definierad i configen och flyttar meshen till att peka åt det hållet (vilket motsvarar driftbromsläget på K16-ventilen)
Knöligt, men det fungerar.

Så för att svara på dina frågor:

1. Nej, de har ingen enhet, utan är tal som skall avrundas till 0, 1, 2 och 3, vilket Trainz tolkar som de olika bromslägena. Anledningen till att jag inte kan välja ett högre tal än 3.49 är att 3.5 ju avrundas till 4.

2. Japp! 0.8 betyder ju att reglagets minimum-vinkel är 0.8 radianer medsols om dit Y-axeln på emptyn pekar på i Blender. 2.52 att maimum-vinkeln är så många radianer medsols om Y-axeln på emptyn.

3. Exakt, 0.8 och 2.52 är ju minsta och största vinkeln. Notches är sedan procentuellt hur långt mellan dessa vinklar notchen ligger. Samma sak med limits som ju är vilka "värden" min och max-vinklarna motsvarar. Har man 0 och 3.49 som i vårat fall så motsvarar notchen 0.58 alltså 58% av "utslaget" 3.49 - 0 vilket är 2.0242. Det avrundar sedan Trainz till 2 (= application)

Så som du kanske kommit fram till så borde allt fungera om du kopierar den delen ur configen från Sb-loket och låter Y-axeln peka på loss- och laddningsläget. Har du använt ritningen i Ånglokläran som underlag till modellen så borde vinklarna stämma, annars får du justera notches och/eller angles lite. Håll bara koll, om du ändrar för mycket kan avrundningen som Trainz gör bli fel och du får att fel visuella läge på handtaget motsvarar fel läge (release, lap, application..) som Trianz anger!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-10, 18:42   #3
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Ypperlig förklaring av hur angles, limits och notches skall tillämpas i Trainz. Har försökt förstå logiken i det hela när jag läst diverse förklaringar på Auran's site, men inte riktig greppat det hela.
Vinklarna på anslagsskivan stämmer helt och hållet med notches 0.38 och 0.58, så inga problem med configurationen.

En liten fråga till med anknytning till föregående: pannans och ånglådans manometrar är ju graderade från något under noll till typ 20 eller 25 Kg/cm2 och får i mitt lok (25 Kg7cm2), angles -0.07,4.71 om jag sätter attachments pointen vid 0 Kg/cm2. Limits om jag utgår från B-lokets config blir då 0,25. Då borde ju limits att beräknas från 0 om visningen skall stämma med skalan på manometertavlan. Om jag utgår från knorrbroms_leverns konfiguration så beräknas ju limits från det första värdet d.v.s 0.8, varför gör den inte det i manometern (-0.07 som ju är det första värdet i angles) och vart hamnar visaren vid uppstart av loket i driver? Förmodar att en kall panna får ett något lägre tryck än omgivningen (förutsatt att den är tät naturligtvis).
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 00:08   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Mätare fungerar exakt som levers: minimum angle och minimum limit motsvarar varandra. Så om du har Y-axeln på emptyn pekande på 0 kg/cm² men sätter minimum angle till -0.07 och minimum limit till 0 så kommer ju den visuella mätaren att peka på under 0:an på graderingen om det faktiska värdet skulle vara 0 kg/cm² vilket ju blir lite fel.

Jag skulle säga att du borde ha emptyn pekande på 0:an och ha angles 0, 4.71 och limits 0, 25 så får du det rätt. Det betyder ju att manometern inte kan visa under 0 kg/cm², men det borde nästan aldrig hända i vilket fall
Det andra alternativet är att du räknar ut vilket tryck (negativt övertryck) som det lägsta strecket under noll skulle motsvara. Då kan du ha angles -0.07, 4.71 och limits satt till "från vad det nu blir" till 25.

Notera dock en sak: En del manometrar har en icke-linjär skala när man kommer under 1 kg/cm². Ta till exempel denna manometer (http://www.alfakanal.se/Users/1/stor...7ee5ac2122.jpg) På den manometern är avståndet mellan 0 och 1 mindre än avståndet mellan övriga graderingar (1 till 2, 2 till 3, 3 till 4...) Eftersom Trainz antar att skalorna är linjära så kan man i detta fallet sätta angles mellan 1 - 20 kg/cm² och limits till 1, 20 för att graderingarna inte ska hamna snett. Dock betyder det ju som sagt att man inte kan visa lägre än 1 kg/cm², så det fungerar bara på pannmanometrar som ju antagligen aldrig kommer att stå på noll inne i spelet. Om man måste kunna visa 0 med en sådan manometer finns det väl två alternativ: Antingen köra limits från 0 i vilket fall och leva med att graderingarna blir förskjutna. Alternativt kan man sätta angles från 0:an till 20, men räkna ut minimum limit så att graderingarna 1 till 20 hamnar rätt. Så limits går från typ 0.4 kg/cm² till 20 kg/cm². Allt under 0.4 kg/cm² kommer ju att visas som 0 då och den delen av skalan stämmer inte helt med graderingen, men det kanske inte gör så mycket.

Sedan, manometrarna visar ju övertryck, alltså hur mycket tryck över normalt lufttryck som du har i pannan. Så om man har en tömd panna och normalt lufttryck så borde pannmanometern stå på 0:an. Är det lågt lufttryck och pannan är öppen kan man kanske tänka sig att manometern pekar under 0:an. Sedan kan det vara bra att veta att det bara är STL:s ångloksscript som har kg/cm² övertryck på limits för manometrar, N3V kör internt med kPa och absolut tryck. Jag har valt att konvertera detta för att förenkla för svenska byggare

Hoppas att det var begripligt, annars får du säga till!
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2021-05-11 klockan 00:09.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 18:58   #5
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Tack för att du uppmärksammade mig på den icke linjära skalan mellan 0 och 1, blindstyret har inte upptäckt detta och fått för sig att det var en visning av undertryck, trots allt manipulerande med bilden av manometern i Gimp och Blender
Så det blir väl till att sätta angles mellan 1 och 25 Kg/cm2 och limits 1 och 25, då.
Skall försöka hålla mig från en massa frågande nu och lägga energin på att få till en fungerande config fil till loket i stället.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-11, 21:34   #6
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Fungerar det för ånglådemanometern då? Den kommer ju stå på 0 så fort ånglådan är tom.
Men det borde vara ganska enkelt att räkna ut angles och limits! Jag kan förklara hur man gör, om du ger mig följande uppgifter:
Vinkeln mellan 0 och 1 kg/cm² (den som är ickelinjär jämfört med resten av manometerskalan)
Vinkeln mellan 1 och 25 kg/cm²

Men det kanske är så att du redan gett mig dem med 0.07 och 4.71 när du frågade från början, bara att du rört ihop graderingarna på dem?

Det är bara att fråga på om det är saker du stöter på! Tycker bara det är kul att få veta att folk använder mina script och läser den dokumentation jag och resten av STL-gänget har skrivit! Tycker att det är bra att vi håller diskussionerna här på forumet också, utifall att fler skulle stöta på samma problem i framtiden. Dessutom livar det ju upp forumet så att folk ser att det minsann byggs och grejas på saker till Trainz!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-22, 12:27   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Stötte faktiskt själv på detta problem häromdagen och tänkt ändå passa på att förklara hur jag löser det ifall Tanigardi eller någon annan för den delen skulle vara intresserad:

Vad man behöver är:
Vinkeln mellan 1 kg/cm² och maxutslaget på manometerskalan
Vinkeln mellan 0 kg/cm² och 1 kg/cm² på manometerskalan

I den manometern jag håller på med blev det:
1-15 kg/cm²: 259°
0-1 kg/cm²: 13°

Så vad man gör är att man räknar ut hur stor vinkeln är mellan två närliggande gradtal på den linjära delen av manometern (1-15 kg/cm²) blir och sedan räknar man ut var 0:an borde ha varit om hela manometern vore linjär. Därefter kan man räkna ut den faktiska gradtalet som 0 kg/cm² på skalan faktiskt motsvarar på en helt linjär skala. Sedan i Trainz konfigurerar vi manometern till att ha en tänkt, helt linjär skala, men som slår i botten någonstans mellan 0 och 1 kg/cm² istället för exakt på 0. Så delen mellan 0 och 1 kommer att visa något fel, men delen över 1 kg/cm² blir helt rätt i spelet.

Så vinkeln mellan två av de linjära gradtalen på min manometer blir:
259° / (15 - 1) = 18.5° per gradtal på skalan (15 minus 1 för att det är 14 steg mellan gradtal 1 och gradtal 15)
Detta är ju lätt att dubbelkolla genom att kolla att det är ungefär 18.5° mellan exempelvis 1 och 2 kg/cm² på skalan. Om man vill kan man naturligtvis bara mäta vinkeln mellan två gradtal, men jag brukar köra på hela skalan för att minimera eventuella felmätningar.

Då vet vi att 0:an på en helt linjär skala borde varit 18.5° motsols om 1 kg/cm², men den är i själva verket bara 13° motsols. Då ska vi räkna ut vad 0:an på manometerskalan motsvarar för tryck om det hade varit en linjär skala hela vägen.

0:an som står på skalan motsvarar alltså (18.5° - 13°) = 5.5° medsols om den tänkta 0:an som vi hade haft om hela skalan varit linjär. Med den kunskapen kan vi enkelt räkna ut vad den 0:an som står på skalan motsvarar i kg/cm² på en linjär skala.
Vi räknar ut hur många procent av sträckan mellan två gradtal enligt den linjära delen av skalan som 5.5° motsvarar:
5.5° / 18.5° ~= 0.297 (alltså 29.7%)
Det innebär att 0:an på skalan också är 29.7% av värdet mellan 0 kg/cm² och 1 kg/cm² på den tänkta linjära skalan, vilket ju är just 0.297 kg/cm².


Så nu har vi allt! Till configen:
angles får man ställa in beroende på var man har pekat Y-axeln på emptyn:
* Pekar emptyn på 0:an på manometerskalan så blir det från 0 till (259° + 13°)
* Pekar emptyn på 1:an på manometerskalan så blir det från -13° till 259°
(Jag skriver det i grader här istället för radianer, för att det ska bli lättare att jämföra med siffrorna ovan. I configen får man naturligtvis omvandla till radianer )
limits blir 0.297, 15 alltså de tryck som 0 kg/cm² respektive 15 kg/cm² på manometerskalan motsvarar.

Detta kommer ge en korrekt visande skala mellan 1 och 15 kg/cm², men den kommer att peka på 0 för alla tryck under 0.297 kg/cm². Dessutom kommer ju trycket mellan 0.297 kg/cm² och 1 kg/cm² att visas lite fel på skalan pga att den är ickelinjär på den delen. Men det är så bra det går att få det i Trainz.

Hoppas att det gick att begripa, annars får ni fråga
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-23, 18:41   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Perfekt, var precis på väg att fråga dig hur man skulle lösa problemet. Pannmanometern är ju inga problem men eftersom jag har samma manometer till ångldan också, så bör man ju kunna få den att visa 0 Kg/cm2. Stort tack för utförlig och tydlig förklaring.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-24, 18:46   #9
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Nu när jag börjat kolla vinklarna på manometern jag utgått ifrån (från S1 1924, med reservation för numret), så kan jag konstatera att skalan inte är riktigt linjär från 1 till 25 heller.

Mano.jpg

Torde inte bero på perspektiv förvrängning eftersom man t.e.x. tydligt kan se att vinkeln mellan 1 och 2 är större än mellan 2 och 3. Därför funderar jag på om det bästa vore att ta vinkeln mellan 2 och 12 som utgångspunkt. så att maxtrycket 12 kg/cm2 hamnar exakt på skalan. Det innebär ju att visaren kommer något utanför skalan vid 25 kg/cm2, men det borde ju inte ha någon betydelse eftersom det trycket ju knappast skulle visas i Trainz i all fall.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-24, 21:04   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Ah, jag antar att du fattade att man kan extrapolera skalan åt andra hållet, över 12 kg/cm² på samma sätt som jag visade för under 1 kg/cm².
Ser ut att vara en inexakthet när man ritat graderingen på manometertavlan, för det är ju som du säger väldigt tydligt att 1-2 inte har samma vinkel som resten av skalan. Skalorna på manometrar ser rätt handritade ut, så det kan nog vara lite dragningar hit och dit. Jag tycker att det låter som helt rätt approach att se till att 12 kg/cm² hamnar rätt på skalan då det lär vara runt det gradtal man använder mest. (Särskilt på pannmanometern, ånglådemanometern är kanske intressantare att få det mer noga runt 2-8 kg/cm²) Jag vet inte hur exakta manometrar i ånglok faktiskt är, men jag skulle tippa på att de nog inte är så ovanligt att de kan visa något hekto eller så fel.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 16:26   #11
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag vet inte hur exakta manometrar i ånglok faktiskt är, men jag skulle tippa på att de nog inte är så ovanligt att de kan visa något hekto eller så fel.
Något till några hekto fel är vanligt, bara det är "åt rätt håll", dvs att manometern visar för mycket. Det kallas lite inofficiellt "glädjemanometer".
Nu går ju manometrar att ganska "enkelt" kalibrera, men det är inte alla som vågar pilla i en manometer för risken att skada lödningar m.m.

Sedan gällande skalan på manometern så kan utformningen bero på hur bourdonröret och mekanismen inuti ser ut.
__________________

Senast redigerad av rely den 2021-05-26 klockan 16:33.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:23.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009