Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-05-11, 18:56   #1
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard Lok från NARM Trainz Group och SRS Trainzdlc.com

Laddade ner otroligt fina lok från ovanstående - men har lite problem när jag kör med dem. I CAB-mode fungerar de helt OK men när jag kör i det "enkla modet" eller ger körorder för "datakörning" till någon destination på resp bana så lossas inte tågbromsen innan resp tåg/lok startar.....................VAD MISSAR jag för inställning?
erikgoran besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 21:07   #2
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Exakt vilka lok gäller det??
Jag har en hel massa lok från båda siterna nerladdade, och har inte haft några problem med dom (vad jag vet, har inte provkört alla efter senaste uppdateringen ).
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-11, 23:18   #3
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Hej Ekan!
Narm:
C44-9W,
och CP/BNSF SD60M_ triclops

SRS:
UP SD60 triclops
UP Dash-9-44CW

Jag har en uppdate simc:sc545 som väntar - har du laddat ner den och TRS 2019 funkar? Tveksam och ladda ner den eftersom sista nerladdningen av update inte var så bra...............men Auran/Steam har fixat till det nu så det funkar kanske....
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-12, 15:26   #4
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Hej igen Ekan m fl
Reviderar ovanstående svar efter att provkört varje lok och kommit fram till följande:
Loken från NARM fungerar bra!
Loken från SRS, (SD60 (triclops) och Dash 9-44 fungerar bra när man kör i cab-läge men körning med det enklare körsättet eller "navigate to trackmark el drive to" visas i hytten att tågbromsen släpper men bromsen verkar fortfarande vara inkopplad - körläge 8 med endast lok ger bara krypfart en stund.......
Någon som kan ha tips på vad det kan vara - som sagt jag kör TRS 2019 och även vågat mig på och ladda ner den senaste uppdateringen - gick bra....
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 01:10   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Har också kollat på loken du räknade upp, till att börja med så är faktiskt ALLA loken gjorda av SRS, dom som finns på NARM's sida är bara ommålade versioner.

Däremot använder "NARM"-loken en lite annan (nyare) modell än originalmodellerna, och när jag jämförde scripten så såg jag att "SRS"-loken använder ett äldre script, troligtvis är det det som spökar.

Jag ska prova att uppdatera några lok i TRS19 med det nyare scriptet och se om det löser problemet, så jag återkommer lite senare med resultatet.

Jag vet att det var lite problem med kompabiliteten på SRS lok i början, killen som har gjort dom hade bara TS2009 när han började modellera, så han gick efter den "standarden" som tyvärr, allra helst när det gäller script, är en aning föråldrad, vilket gjorde att folk med nyare Trainz-versioner (TS2012 och framåt) hade div. problem med saker som inte funkade som dom skulle i början.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 14:59   #6
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Hej Ekan!
Tack för svaret och att du engagerar dig i "mina" (SRS:s) problem!
Ser fram emot nästa svar från dig!
Vänliga hälsningar/Göran Eriksson
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 15:13   #7
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Det var inte scripten som ställde till det, utan enginespecen.
Provade att lägga in Jointed Rails motsvarande enginespecar på dom felande loken, sen funkade dom riktigt.
Om du gör samma sak på dina felande lok, så ska problemet vara löst.

Vet du inte hur man gör, får du återkomma igen, så ska jag försöka förklara hur man ska göra.

Nu ska jag prova att installera fixen sc545 och se hur mycket oreda den fixar till, hehe .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-13, 20:07   #8
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Tack för svaret!
Vore fint om du visar hur man byter enginespec i TRS 2019 - fixade att byta ut motorer/motorljud/tågtutor, mm i TRS 2010 - men inte lärt mig i TRS 2019.....
Jag laddade in senaste "updaten" - allt verkar funka.........än så länge - men varför tycker TRS 2019 att jag ska ladda in "updaten" igen varje gång jag startar TRS 2019 - känner inte spelet av att jag laddat in den rean??........
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-14, 21:10   #9
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Du gör på samma sätt som i äldre versioner av Trainz när du behöver fixa något objekt i TRS19.

Enda skillnaden när du editerar någonting i TRS19 är namnen på kommandona.

"Edit in Explorer" heter nu "Open In Explorer", och "Edit Commit" heter "Submitt Edits" (se bilder).
-------------------------------------------------------------------------------------
Såg igår på N3V's forum att det är fler som inte "blir av med" Content Fix'en, men jag hade inte tid då att kolla om någon hade nån lösning på problemet.

Det går i och för sej att ta bort manuellt (högerklicka på namnet, så ser du några olika alternativ), men om det tar bort nerladdnings länken permanent i det här fallet vet jag inte.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Untitled 2.jpg (267.7 KB, 58 visningar)
Filtyp: jpg Untitled 4.jpg (108.2 KB, 58 visningar)
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 03:12   #10
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Hej Ekan Stort tack för svaret! Men tyvärr är felet kvar med "trilskande lok"... hittade inte några motsvarande lok hos Jointed Rail så jag tog enginespecarna från motsvarande lok hos NARM (Canadianb Pacific SD60 Triclope och Utah Belts Dash 9-44 CW) - men det funkade inte.............ingen ändring...... Vilka lok från Jointed Rail använde du? Jag har endast tillgång till "gratisloken"
MVH/Göran
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2019-05-15, 14:03   #11
erikgoran
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2016
Ort: Järfälla
Inlägg: 59
Standard

Åter hej Ekan!
Det fixade sig till slut!! Nu är de felade loken fixade och "up and running"!
Stort tack än en gång för hjälpen!!!!
Göran Eriksson
erikgoran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009