Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-04-13, 14:59   #1
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard Kan ej starta MSTS

Jag blev sugen på att lägga in MSTS och köra lite, men har problem att få spelet att fungera.

Jag har testat med både Windows 2000 och 98.

98
Spelet vägrar att öht starta. Jag får upp send/dont send-rutan så fort jag försöker få igång programmet.

2000
Vissa av sidorna där inställningarna görs flimrar, och text förvanskas. Sidan där man ska välja rutt och aktiveter flimrar också, men det går att föra musen över de olika alternativen så framträder de klart tills markören lämnar alternativet i fråga. Grafiken i spelet fungerar bra, tills en meddelanderuta dyker upp, då flimrar hela skärmen tills rutan trycks bort. Tangentbordet fungerar inte i spelet, det enda som fungerar är Ctrl+Alt+Del för att återgå till Windows.

I båda fallen är det en helt ren installation av MSTS, inga add-ons är installerade. I Win2000 har jag DirextX9, och i Win98 den version av DirectX som medföljer på MSTS-skivorna.

Datorn är en AMD Athlon 2600+, med 256 mb ram och GeForce FX 5200 grafikkort. Några fler uppgifter som behövs?

Hoppas någon kan hjälpa mig att få igång MSTS.



// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 19:01   #2
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Mitt första förslag är att uppdatera drivrutinerna till grafikkortet. Detta är visserligen ett standardsvar men det brukar fungera. Dessutom kan du prova att installera det en gång till.
Är det ett originalspel??

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 19:22   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Är det för lite ramminne du har? Kanske det är problem. De flesta rutter är väldig tunga, ja mellan 500 - till 800 MB.

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 19:28   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Är det bara i MSTS du har dessa problem?

Testa med andra drivare till grafikkortet.

Prova också: Train Simulator Troubleshooter


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-13, 20:07   #5
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

Tack till er som har svarat, ska se om jag får med alla era frågor här. Har lyckats få det att fungera lite bättre i Win2000, även om det är långt ifrån felfritt.

Jag testade med att kryssa i lite olika alternativ i troubleshooter och startade sen MSTS. Samma problem som tidigare, och jag tryckte Ctrl+Alt+Del för att stänga. Tidigare fick det MSTS att stänga sig direkt (det dök aldrig upp i aktivietslisten). Den här gången låg det däremot kvar och jag växlade tillbaka till det, och voila! Tangentbordet fungerade i spelet. Grafiken var däremot buggig som tidigare.

Nu till era frågor.

Ja, det är original. Jag har kört MSTS utan problem på min gamla dator som också hade 256 mb minne. Jag har redan prövat att ominstallera MSTS i både Win98 och 2000. Jag ska se om det har kommit några nya drivrutiner till grafikkortet, jag la in de senaste för ett tag sedan när jag hade problem med Knights of the old Republic. Nya drivrutiner löste dock inte problemen jag hade där.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-14, 00:55   #6
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej igen!

Jag skulle tro att du behöver aningen mer ramminne till den maskin du kör 2000 på. Själva Windows 2000 är rätt så krävande när det gäller minne. Tänk på att inte ha eventuella program körande i bakgrunden. Dessutom kanske du kan behöva en ominstallation av DirectX. Prova med lite olika inställningar i DirectX ochså. Har fått en del program att funka genom att ändra i DirectX.
Jag själv kör med AMD 750 (uppskrämd till 780), Windows XP, Gefoce4 64 minne och 356 i ramminne och här fugera det oklanderligt. Kan hacka lite när FPS blir för högt, men det är bara att köra på. Har bara ställt ner grafikläget i MSTS ett steg.
Funderade lite på det med tangentbordet, det borde fungera fast du har problem med det andra. Det är möjligt att det kan finnas något som går in och stör, virusprogram eller något annat....

MVH Kenneth

PS Tänk på att använda rätt drivrutiner. Kan vara ett stort problem om man använder fel. Tex använda 98:ans drivrutiner till XP. Då får man stora problem. Har själv sett datorer som har haft det så. DS
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-16, 16:10   #7
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Hej. Jag har bara en 300 MHz dator, det hoppar lite i tågföringen, men det får man stå ut med. Efter min MSTS-installation var det alldeles svart i rutan. Jag fick hämta ny drivrutin för videokortet, sen dess har det inte varit något problem, jag har inte installerat om en enda gång ännu.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-16, 21:35   #8
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Har ochså knight of the old repulic.
HAr ett fel på det spelet: När jag kommer till dantoien (eller hur man stavar det)
Så bara stannar spelet och jag får välja mellan att skicka inte eller skicka felrapport.
Är just nu i Linköping och Tog med mig spelet och save filerna, så nu spelar jag så mycket jag kan tills jag åker hem...[8D]

Erik Höglund
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-17, 00:26   #9
Dm3
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: , , .
Inlägg: 269
Standard

Jag har kört MSTS på en mycket mycket slöare maskin än din. Det strulade dock första gången och vägrade starta. Problemet var löst så fort jag bockade för "skip pixel behaviour test" i MSTS Troubleshooter, som ju finns i spel-mappen...
Dm3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Rullande materiel till Trainz vs MSTS niknil_9000 3D-design - Trainz 9 2004-12-04 14:00
MSTS Hänger! Dson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 8 2003-04-08 00:43
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 20:32
Möte av flera tåg i MSTS. Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-01-30 21:21
Svensk version av MSTS är snart här. (Bilder) Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 29 2003-01-11 16:30



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:58.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009