Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-31, 13:35   #1
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Kan jag göra detta?

Jag håller på att uppdatera "SkogarSverige" från TS06 till TS10. Ett av träden är en liten björk, Birch4 (koivu4), som är gjord av Jarmo Puntanen, FinnTrainz. Det har visat sig, i alla fall på min dator, att Birch4 vid förflyttning av cdp-filen från TS06 till TS10 omvandlas av programmet till ett amerikanskt trädslag, Tree HollywoodJuniper 01, vilket för övrigt är ett sk SpeedTree och inte alls lik en nordisk liten björk.

Jarmos björk, Birch4, betecknas som obsolete i TS10 och jag får den inte att framträda i surveyor. Om jag däremot gör den till en klon med mitt kuid-nr fungerar den utmärkt.

Jag skulle gärna behålla denna lilla fina björk i mina typskogar (som jag tänkte lägga ut för nedladdning i detta forum inom kort) och det verkar som endast en klonad version av trädet kan fungera i TS10.

Jag har försökt nå Jarmo för att få tillstånd av honom att göra så, men jag har inte fått något svar.

Frågan är: Kan jag ersätta hans obsoleta original med en klon med mitt kuid-nr om jag nu inte skulle kunna nå Jarmo eller ägaren av Birch4? Alla referenser till Jarmo Puntanen finns ju kvar i config-filen för klonen.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-31, 14:30   #2
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Smile

Hej Ekv

Det är en gudi behaglig gärning du nu gör.

Vi är ju en comunity som sammarbetar så jag kan tycka att det borde gå bra.

Särskilt om du mailar Jarmo och ber pom lov och säger att du tar bort
den om han misstycker.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 14:09   #3
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej!
Nu har jag fått tillstånd av Jarmo Puntanen (Puntane)att få använda klonade kopior av hans träd vid produktion av banor för nedladdning. Vissa av Jarmos träd anses nämligen obsoleta av TS10, men genom kloningsförafarande blir träden användbara för TS10. Skulle gissa att detta förfarande är giltigt för TS09 och TS12, men jag har inte prövat detta på dessa versioner.

Vänligen
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 17:48   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Vad bra, ekv, om du fixar Jarmos träd till nuvarande versioner av Trainz, dom är vackra och välbyggda och jag bara slipper "Speedtrees" som jag kallar "Slowtrees". för dom tar musten ur mitt grafikkort. Jag ser hellre att tågen rör sig än vartenda löv och barr på träden!!!!

Men jag är nog ingen riktig "Naturmänniska" ;-}
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 18:57   #5
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Bra sagt lan. Det är i första hand lok och vagnar som ska röra sig.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-11-02, 19:04   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Vad bra, ekv, om du fixar Jarmos träd till nuvarande versioner av Trainz, dom är vackra och välbyggda och jag bara slipper "Speedtrees" som jag kallar "Slowtrees". för dom tar musten ur mitt grafikkort. Jag ser hellre att tågen rör sig än vartenda löv och barr på träden!!!!

Men jag är nog ingen riktig "Naturmänniska" ;-}
Instämmer helt.
Det är väl en tågsimulator, som vi håller på med och inte ett naturprogram.

Men jag såg lite ryska träd (speedtrees), som jag laddade hem.
Har bara kollat på en björk och en tall, bland alla träden och måste säga, att dom såg faktiskt riktigt, riktigt bra ut. Men hur tungjobbat det blir, med en massa träd, är ett ?

http://trainzup.com/?p=1413
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009