Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-16, 13:06   #61
MartinO
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 38
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Jag drar mig inte ur likt en tonåring men du diskuterar som en femåring. Du påstår att man manipulerar en bild för minsta lilla utan att ha den blekaste aning om vad du pratar om. Eftersom du uppenbarligen inte förstår det tekniska med bilder och fotografering så ger jag helt enkelt upp. Orkar inte med en evighetsdiskussion med dig eftersom jag har annat att göra!
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 19:15   #62
Martin O
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard

Tycker verkligen den här tråden spårat ur.
Det har förekommit inlägg här i OT-forumet, där man uttryckligen begärt kritik. Har man den önskan får man också tåla kritiken.
Jag har i några trådar talat om vad som bör förbättras med bilden. Det innebär inte att jag slår mig för bröstet och säger att jag är bäst och förkastar bilden i tråden. Jag delar istället med mig av egna erfarenheter för att hjälpa fotografen att ta bättre bilder.

jag tycker heller inte att djupgående fotodiskussioner (om de inte har med tåg att göra) skall utspela sig här. Det finns andra sidor för det.
__________________
http://www.dremelforum.com
Martin O besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 21:03   #63
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Vad finns det egentligen mer att diskutera?
Vi har fått ett nytt forum plus att ingen skriver bildfaktakommentarer utan vad man tycker om bilden ( ibland kanske inte ens det är nån höjdare).

Känns som vi har nått det vi vill, verkar bara bli massa bråk.
__________________
Arvid Nilsson
Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-16, 23:41   #64
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Nu blev det jobbigt här... MartinO och Martin O...

//Simon som kör för restauranggrossisten Martin O...
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 19:12   #65
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Talking Manipulator av ord

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik
Du säger att om man lutar kameran så är det verkligheten man ser beroende på att det var ju verklighet att man lutade kameran. Kan väl köpa det till viss del men sett ur den generella verkligheten så lutar världen inte och därmed torde du då ha en manipulerad bild eftersom den inte visar vad alla andra kan se med sina egna ögon. Alla andra ser raka stolpar medans bilden din visar snea och därmed en felaktig bild av verkligheten.

I inlägg 43 svarar du på min fråga om färgstick som du anser är en trivialitet och vidare nämner du orden "professionell fotograf". Vad är en professionell fotograf i dina ögon?
Så länge jag inte gör något med bilden - som är resultatet av att kameran lutar - så är den inte manipulerad.
Glöm inte ursprunget till resonemanget.
Att den sedan inte överensstämmer med verkligheten - och där är vi helt överens - är en helt annan sak,
såsom jag också påpekade i mitt inlägg till MartinO.

Men den avspeglar fortfarande den verklighet som gällde när kameran lutade.
Att överensstämmelse med verkligheten saknas är jag, som sagt, fullt på det klara med i mitt resonemang.

Grunden till det hela är (och läs nu långsamt så ni förstår);
Så länge man inte gör något med den bild som blev till då avtryckaren eller utlösaren på kameran påverkades
- med avseende på slutprodukten - så är den inte manipulerad.
Därmed undantages också - som kommentar till de som känner sig som aspiranter till titeln 'Djävulens advokat'
- överföring av bilden från negativ eller kameraminne till positiv bild.
Notera det avsiktliga användandet av ordet 'med' istället för ordet 'åt' i formuleringen.

En formulering som skulle kunna passa som svar på Fredriks fråga lyder som följer;
Den individ som närmar sig titulaturen professionell fotograf, torde vara den
som till fullo lever av och med nämnda sysselsättning:
att på negativ film eller på digitalt media avbilda något ur verkligheten.

Därmed har jag också avsiktligt uteslutit bildbehandlaren,
vilken icke nödvändigtvis behöver vara samma individ. .

Slutligen, Martin O (icke att förväxla med MartinO), jag gjorde i ett tidigt skede ett tappert försök
att runda av denna tråd för cirka 2,5 sidor sedan. Dock var önskemålen om min fortsatta inblandning
så tydliga från Fredriks håll att jag kände min plikt mot honom, forumet och dess fotointresserade
att göra en helomvändning i den inställningen. Jag har i nuläget inte kunnat uttolka de fortsatta
kommentarerna och frågorna så, att ett slut på denna tråd är nära förestående.
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 19:24   #66
MartinO
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Ort: Västerås
Inlägg: 38
Skicka ett meddelande via ICQ till MartinO Skicka ett meddelande via MSN till MartinO
Standard

Så den digitala bilden blir alltså manipulerad om jag förminskar den för att få den i hanterbar storlek för att visa på internet?

Räknas den som manipulerad om man beskär den? Jämför med att montera i diaram eller för den delen framkalla från negativ till papper då bilden också beskärs.

När man förminskar en bild tappar den i skärpa och behöver då en lätt skärpning. Är det manipulation?

Om du har helt fel inställningar i kameran så att färgerna i bilden blev helt fel när du tryckte av, räknas det då som manipulation att återställa färgerna till att se ut som det såg ut framför kameran när bilden togs?
MartinO besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-17, 19:58   #67
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Subtrain har en spännande syn på manipulerade bilder. Jag tror dock han är ganska ensam (inte därmed sagt att han har fel för det) i sin syn.

http://www.trustimage.org är en mycket intressant webplats där de tar upp vad som är okej och inte okej för att en bild ska ses som omanipulerad (innehållsmässigt)

Kortfattat så säger trustimage att en bild är inte manipulerad (innehållsmässigt) om du:

-Tagit bilden från en exponering

-Bilden är exakt som när den togs förutom att beskärning, uppskärpning och nivåjusteringar är tillåtet
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-17 klockan 20:03.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 13:00   #68
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Om vi skulle gå efter SubTrains version hade en stor majoritet av bilderna vi visar här varit manipulerade. Då skulle hela forumet smutskastats pga detta.

En manipulerad bild uppfyller endast kraven för detta när man redigerar alltför överdrivet i Photoshop, så simpelt är det. Man får som Fredrik konstaterar skärpa upp bilden till det tillåtna, justera nivåer och beskära och räta upp så att den efterliknar realiteten vid fototillfället.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-18, 19:23   #69
SubTrain
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2003
Ort: Karlskrona, Sweden.
Inlägg: 192
Standard I ett vidare begrepp, såsom tidigare antytts

I ett vidare begrepp, såsom tidigare antytts, försöker jag att dela med mig av mina filosofier.

Tack Fredrik, för en snygg och stilren avrundning - i och med detta så känner jag också att jag kan runda av
och luta mig tillbaka . Jag gör alltså ett nytt försök att låta denna tråd svalna.

Måhända jag har under årens lopp fått en spännande syn på olika saker i tillvaron - men lite medhåll kan jag nog få
när jag påstår att det är bland annat detta som gör livet så intressant att leva .
Det är spännande att försöka se vad som finns runt hörnet tre kvarter längre bort...

Avsikten har icke på något sätt varit att försöka påverka någon att ändra åsikt, utan att istället
försöka uppnå en vidlyftigare syn på saker och ting i tillvaron. Filosofi är en svår konst.

Att ord och uttryck kan ha olika värdering hos olika individer har framgått klart och tydligt i vissa inlägg.
Jag har inte heller uttryckt att det ena skulle vara bättre än det andra,
alltså ingen anledning till att vara förgrymmad (eller hur Sch ultz) .
__________________
Moving Steel on Land, On and Under Water, proud Photographer
SubTrain besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 12:17   #70
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Om vi skulle gå efter SubTrains version hade en stor majoritet av bilderna vi visar här varit manipulerade. Då skulle hela forumet smutskastats pga detta.

En manipulerad bild uppfyller endast kraven för detta när man redigerar alltför överdrivet i Photoshop, så simpelt är det. Man får som Fredrik konstaterar skärpa upp bilden till det tillåtna, justera nivåer och beskära och räta upp så att den efterliknar realiteten vid fototillfället.
Som sagt...tänk vad du kan mycket! Var inte så länge sen som du själv stod på Subtrains sida av diskussionen !
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-19, 15:46   #71
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Som sagt...tänk vad du kan mycket! Var inte så länge sen som du själv stod på Subtrains sida av diskussionen !
I know, men sen insåg jag vilka begränsningar det gav.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009