Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-12-14, 20:52   #46
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Egentligen är de mot mina principer att fråga så mycket om hur själva modellen ska byggas, men jag gör det ändå, eftersom loket oftast hade olika tjänstgöring beroende på årstid:
Antar att det blir plogar på loket (som nästan är ett "varumärke" för loket ), kommer du att göra dom som separata mesher i så fall, så att man kan montera bort dom sommartid (typ via configen i Trainz, RW vet jag inte hur man löser motsvarande)?
__________________
Ekan

Senast redigerad av ekankal den 2011-12-14 klockan 20:53.
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 21:09   #47
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Det är okej, bara fråga på om det är något du undrar!

Sidoplogarna kommer jag låta sitta på modellen, oavsett användningsområde, för det är ytterst sällan med faktiskt monterar väck dom på förebilden.
Men frontplogen ger ett större frågetecken, i Trainz kan man ju få in det via config och script, men det är inte lika enkelt i Railworks, så det känns nästan aktuellt att göra två versioner av loket, ett med och ett utan, frontplogen.
Ni får gärna komma med åsikter och infallsvinklar på denna punkten.

//Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 21:24   #48
Mawkish
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Uppsala
Inlägg: 562
Standard

Det går att lösa för RW med bara plogen/plogarna är separata mesher eller objekt i 3d-filen. Om det kan göras per automatik för sommartid kan jag dock inte svara på annars får man väl bara använda två olika blueprints(configfiler) så en version av modellen bör räcka

Ser, föga förvånande, mycket snyggt ut redan Marcus!
__________________
Försöker bygga Älvsjö godsbangård men svär mest över UVW mappning.
Mawkish besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:03   #49
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Mjo, då är det ju möjligt att göra så, men samtidigt så verkar det vara så att buffertar och andra detaljer som sitter i fronten av loket monteras väck när plogen sätts dit, vilket talar för att göra två versioner av loket.

Ytterligare en uppdatering.
Fått ytterligare ett antal detaljer på plats, har även möblerat om bland en del verticer för att jag hittade några mesh fel.



//Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 22:10   #50
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Marcus Gustavsson Visa inlägg
Mjo, då är det ju möjligt att göra så, men samtidigt så verkar det vara så att buffertar och andra detaljer som sitter i fronten av loket monteras väck när plogen sätts dit, vilket talar för att göra två versioner av loket.

Ytterligare en uppdatering.
Fått ytterligare ett antal detaljer på plats, har även möblerat om bland en del verticer för att jag hittade några mesh fel.



//Marcus
Hur lång tid skall detta arbete ta? En vecka? Du verkar ju bli klar till helgen med den här farten liksom....
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-14, 23:25   #51
Erik.H
Tidigare mrdaddydj
 
Reg.datum: Oct 2003
Ort: Oslo, Norway
Inlägg: 1 068
Skicka ett meddelande via MSN till Erik.H Skicka ett meddelande via Skype™ till Erik.H
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hur lång tid skall detta arbete ta? En vecka? Du verkar ju bli klar till helgen med den här farten liksom....
Haha! Helt enig! Sjukt snyggt på sjukt kort tid! Keep it up!
__________________
Mvh
Erik.H
Erik.H besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 01:05   #52
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Dagens sista rendering.
Det har varit mycket finlir i dagens arbete, men det börjar se ut som ett Tb lok nu iaf!


Om ni har några frågeställningar eller synpunkter så är dom välkomna!

//Marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 01:44   #53
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ojojoj! Detta går verkligen fort, du börjar hamn i Lennarts tempo ju! Och riktigt snyggt blir det, detta borde du få högt betyg för!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 15:21   #54
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Ojdå, en tråd som jag helt har missat.

Kan bara säga, att det ser skitsnyggt ut och att du är uppe i samma ånga och takt, som Lennart. Ett nästan färdigt skal, på några dagar.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-15, 18:44   #55
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard



Just nu så ser modellen ut som så här, gångborden är på plats, precis som ventilationerna, plog fästningarna och dom främre räckena.

En grundläggande förklaring för hur jag byggt upp modellen.
När jag hade fått tag på ritningarna, så delade jag upp dom i sido, top och fron vyerna, och placerade dom i Autodesk maya och skalade in dom i rätt skala så att allt överensstämmer i förhållande till måtten, och varandra.
När detta väl var gjort, så skapade jag en kub, som täckte halva arean för hytten, och formade den grundläggande formen av hytten.

När jag hade en grundläggande formen av hytten, med taket och allt, så skapade jag ytterligare kuber, och formade dom, så att dom hade samma form som sido och front rutorna.
Där efter så använder jag boolean tool för att svetsa samman dom, och använda extrude, och drog in ytan, och skalade om, och repeterade detta steg, för vardera ruta på den sidan, fram tills att jag hade ett resultat, med ett snyggt fönster.

När det väl var gjort så påbörjade jag konstruktionen av det någorlunda utmanande hörnet i bakkanten av hytten, samt fönstret som finns där, fönstret konstruerades med samma teknik som ovan.
Men före jag kunde göra det, så var jag tvungen till att konstruera hörnet, och det gjorde jag genom att först extrude:a den nedre kanten, till den position den skulle vara i.
Sen så exturde:ade jag den övre, med dom vinklarna den skulle vara i, vilket lämnade en triangel i meshen, som var tom.
När det hålrummet fyllts upp så blev resultatet som det ser ut här under.


Hoppas någon förstår vad jag pratar om!
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 00:59   #56
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Långsamma framsteg.



Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-16, 01:32   #57
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Långsamma???
Du far ju fram så det ryker om det (eller har du redan fällt ut plogarna, snörök!!??), hehe.

Strålande jobb, klart impad .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 01:44   #58
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard


Inte lagt ner mycket arbete på modellen i dag, det jag har gjort har i stort sett varit att justera ett par ledstänger, lägga till en ledstång, lägga dit strålkastare i fronten, samt justera bottnen för lamphuset vid taket på loket, samt några andra små saker som justerats för att det ska se bra ut.
Så dagens arbete har väl ungefär tagit någon timme att utföra, då även utblandat med mycket annat som icke är relaterat med arbete
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 16:39   #59
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Genomfört ytterligare lite små arbeten runt om loket gällande detaljering.



Och resultatet är helt okej.
Loket ser ju iaf ut som ett Tb nu, och nu är det dags för mig att ta tag i underredet och reda ut det hav med detaljer som finns där!

//marcus
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-12-17, 17:24   #60
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Du är ruggigt bra på att bygga Marcus. Det går med en j*vulsk fart men med den exakthet att inga detaljer missas.
Hur dokumenterar du arbetets gång? Skriver du ut en logg efter varje arbetspass eller efter större "ingrepp"? Skulle vara roligt att läsa den med, kanske efteråt så kan man följa den med alla bilder för att få lite större insyn i arbetets gång
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:19.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009