Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-07-07, 03:20   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Berlin muren

Fixa en början på en sida om den... Dessvärre har man inga bilder, utan det får bli text och några paint-målningar!

Om detta blir en sida (?), så blir det en ddr-sida, för jag är inte bara intresserad av muren...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mur.jpg (85.5 KB, 105 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2005-07-07 klockan 03:23.
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-07-08, 19:24   #2
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard Ser bra ut...

Hej!

Detta projekt verkar ju vara lovande..Synd bara att det inte finns verkliga bilder, men det skulle väl kunna fixas...

Är kanske ingen direkt DDR-älskare, men har följt med genom historien och vad som hände på andra sidan muren...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-08, 21:10   #3
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Intressant, Berlin muren är ju en viktig historisk händelse.

Tyvärr verkar det som en del inte lärt sig något av murens fall, tänker på Berlin muren 2 som Israel bygger...

Har du sett DVD:n Roger Waters - The Wall?
http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_...id=42200&&ref=

Det är konserten som delar av Pink Floyd och en mängd andra artister höll på Potsdamer Platz där muren varit.

På extramaterialet så pratas det om att man var tvungna o minröja hela området innan konserten och då hittade man den underjordiska bunker där Hitler tog livet av sig.

Hur pass rätt de uppgifterna är vet jag inte men extramaterialet är intressant.
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-08, 21:14   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack!

Jag vet inte än om det blir nån sida? Men jag skulle gärna vilja göra en sida om DDR och muren. Problemet är avsaknad av bilder, vilket ger mycket (och jobbig!???) text.

Mitt intresse för DDR har funnits ganska länge, men tyvärr besökte jag aldrig detta land. På ett av mina jobb i Stockholm, så importerade vi tv-apparater ifrån Magdeburg. Och dom kom med tradare därifrån... Chefen jag hade då, köpte också en av dom sista trabanterna som tillverkades!

Många ser f.d. öst som fult och väst som fint, men jag har aldrig sett det så. Det fanns bra och dåligt med både öst och väst. Muren ser många som nått som var fel och skamligt. Det har jag inte heller fattat!? Hur kan det vara nått fel med att ha gräns/gränsövergångar mellan olika länder? Det enda konstiga med muren var att den delade en stad, men det var också det som gjorde den intressant och Belin till Berlin.

Jaja, alla har rätt att se det från sin vinkel. Sidan (om det blir nån????) kommer bli utifrån vad jag läst och hört och mina tankar...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-08, 21:24   #5
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Deskgrunt: Tack för tipset! Min sida om ddr och muren kommer som du förstår vara så som jag ser på det hela. Men jag har inget emot att andra inte tänker som jag!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-09, 00:59   #6
Robban
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 588
Standard

Några få apdåliga bilder har jag, skjutna med morsans Instamatic.
De flesta dessutom fotade från Väst-Berlin.
Men för stunden ingen scanner, så digitalisering lär dröja.

Robban
Robban besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-09, 01:26   #7
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Hej!

Jag kan bistå med en bild från ett monument som står i Trelleborg...Det är ju inte vilket monument iheller utan det är faktiskt en del av Berlinmuren...Jag kan fixa detta när jag skall dit...Om du vill ha de bilderna till denna sida...

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-09, 19:55   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tar gärna emot alla bilder jag kan få. Gärna på annat också, t.ex. trabanter m.m. Allt som är/var DDR!

Men kanske bäst jag gör en sida först, så ni kan se om ni kan/vill stå bakom dom tankar jag har!? Kanske inte säkert ni gillar vad jag tycker?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 00:33   #9
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Rekomenderar sidan www.trabant.se som hyllar den Östtyska kvalitetsbilen Trabant, men även Wartburg och Barkas. Vem kan leva utan en Trabant? Iaf inte jag, men så är jag ju made in DDR också


Där ser ni min kompis Jonatans Trabant 601 från 1987. Men snart blir det en Wartburg.
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 13:07   #10
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tack Börje för en kanonsida!

Lustigt hur folk tror egentligen. Alla trodde det skulle bli så bra i Tyskland, när muren rivdes, nu finns det många som vill ha tillbaks den...

Ungefär som EU och Sverige. Alla trodde det skulle bli så bra, nu vill "ingen" ha det längre...

Folk ser bara fördelarna med nått. Man måste väga både för- och nack-delar mot varann! EU-exempel: Visst är det bra att man kan resa enkelt över gränserna. Men samtidigt blir det enklare för knarksmugglarna... Vad är att föredra?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 13:37   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Finns det nån Trabant att få tag på numera????? Och vad krävs för att få den reggad i Sverige?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 17:23   #12
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Tack Börje för en kanonsida!

Lustigt hur folk tror egentligen. Alla trodde det skulle bli så bra i Tyskland, när muren rivdes, nu finns det många som vill ha tillbaks den...

Ungefär som EU och Sverige. Alla trodde det skulle bli så bra, nu vill "ingen" ha det längre...

Folk ser bara fördelarna med nått. Man måste väga både för- och nack-delar mot varann! EU-exempel: Visst är det bra att man kan resa enkelt över gränserna. Men samtidigt blir det enklare för knarksmugglarna... Vad är att föredra?
En majoritet av Tyskarna tycker ju fortfarande att det är bättre som det är nu, men det är mest egentligen på frågan om jobben som Tyskarna anser det vara bättre förr. Invånarna i dom delstaterna som förr låg i Deutsche Demokratische Republik är idag dom stora förlorarna. Förr så var alla invånarna i landet garranterade arbete och bostad. Men nu går dom redan få jobben som fanns i delstaterna österut till bla Polen och i många av delstaterna är arbetslösheten i vissa fall 60%!

Men visst saknar man mycket som fanns i DDR. Det kanske inte var bättre grejer som gjordes förr men blickar man tillbaka på tex bilar och tekniska apparater så var det nog roligare förr!
Men väntetider på extrema 15 år för en Trabant var inte helt ovanliga i landet! Bilaffärer fanns knappt, ville man köpa en bil, tex Skoda, Wartburg, Trabant, Dacia eller en Lada/Vaz så fick man besöka ett kontor och göra en beställning. Vad kontoret eller myndigheten som skötte det hette har jag idag glömmt av.

Har du inte varit i der Hauptstadt Pierre så rekomenderar jag ett besök. Murmuseumet vid den gammla gränsposteringen Checkpoint Charlie är ett måste. Här kan man se det mesta som har att göra med muren! Allt från bilar som användes vid flyktförsök till bilkollage och filmer!

Vill man få sig en Trabant eller en Wartburg så är det antingen Blocket som gäller, där det ibland kommer upp ett objekt eller två. Som tex denna 601:a av årsmodell 1989. http://www.blocket.se/view/5323790.h...l=0&c=1&city=0

http://www.autoscout24.de/ Är annars en bra sida med massor av annonser.
http://www.mobile.de Är också en mycket bra sida!

Har du några mer frågor Pierre så är det bara att fråga på! Bara roligt om någon vill veta lite om "mitt" land

Tillägg: Här har jag zippat en fil med lite bilder, Bilderna på dom vit-gula bilarna är gammla Tjeckoslovakiska polisbilar, VB som stavas Vrejana Bechepnozt eller så, betyder i vilket fall allmän säkerhet, VB var dock så förknippat med förtryck så att man bytte namn och nu heter den Tjeckiska polisen Policie.

http://web.comhem.se/~u21902478/DDR.rar <---- Filen med bilderna.
__________________
Som på räls!

Senast redigerad av Björne den 2005-07-10 klockan 17:25. Anledning: Tillägg av Länk.
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 19:13   #13
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jo, majoriteten tycker att det är bättre nu. Jag sa inget annat heller, utan jag sa att många vill ha det som det var förr. Att majoriteten tycker en sak är bra, är inte heller det samma som att saken verkligen är bra. Man kan bli väldigt påverkad av massmedia, regering m.m. att tro att nått är något det inte är...

Tack för bilderna. Dom var kanonbra!!!!

Nej jag har inte varit i Berlin före eller efter DDR´s fall. Tyvärr är en sådan resa allt för dyr för mig, enligt dom alternativ jag tittat på. D.v.s. tåg/buss Sundsvall-Malmö och sen nattåget + hotell/vandrarhem. Jag får också åka ensam, då mina kompisar inte finner Berlin intressant (och då blir det ju ännu dyrare!).

Angående om grejerna var bättre gjorda förr eller inte, så är jag övertygad att så är fallet. I dag så är allt slit och släng och det ska vara billigt att göra och kunna säljas dyrt för att företagen ska få så mycket vinst som möjligt! Företagen skiter fullständigt i att skräpet dom säljer bara håller garanti-tiden (vilket dom flesta saker gör!), det är ju bara bra, då för dom sälja mera skräp...

Visst kan det kännas hemskt med en väntetid på 15 år för en bil, men vi säger att jag vill ha en ny bil. Jag tror knappast att jag får ihop pengar till den inom 15 år, så vad är egentligen skillnaden????

Mycket var skit med DDR-systemet, men mycket var bra också. Och det fick man aldrig höra om. Som du säger (och du borde veta mer än mig om detta), så var t.ex. folk garanterade jobb och bostad. Något som vi i vårt civilicerade samhälle inte har...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2005-07-10 klockan 19:17.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-07-10, 19:52   #14
Björne
Senior Member
 
Reg.datum: Dec 2003
Ort: Sweden.
Inlägg: 151
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jo, majoriteten tycker att det är bättre nu. Jag sa inget annat heller, utan jag sa att många vill ha det som det var förr. Att majoriteten tycker en sak är bra, är inte heller det samma som att saken verkligen är bra. Man kan bli väldigt påverkad av massmedia, regering m.m. att tro att nått är något det inte är...

Tack för bilderna. Dom var kanonbra!!!!

Nej jag har inte varit i Berlin före eller efter DDR´s fall. Tyvärr är en sådan resa allt för dyr för mig, enligt dom alternativ jag tittat på. D.v.s. tåg/buss Sundsvall-Malmö och sen nattåget + hotell/vandrarhem. Jag får också åka ensam, då mina kompisar inte finner Berlin intressant (och då blir det ju ännu dyrare!).

Angående om grejerna var bättre gjorda förr eller inte, så är jag övertygad att så är fallet. I dag så är allt slit och släng och det ska vara billigt att göra och kunna säljas dyrt för att företagen ska få så mycket vinst som möjligt! Företagen skiter fullständigt i att skräpet dom säljer bara håller garanti-tiden (vilket dom flesta saker gör!), det är ju bara bra, då för dom sälja mera skräp...

Visst kan det kännas hemskt med en väntetid på 15 år för en bil, men vi säger att jag vill ha en ny bil. Jag tror knappast att jag får ihop pengar till den inom 15 år, så vad är egentligen skillnaden????

Mycket var skit med DDR-systemet, men mycket var bra också. Och det fick man aldrig höra om. Som du säger (och du borde veta mer än mig om detta), så var t.ex. folk garanterade jobb och bostad. Något som vi i vårt civilicerade samhälle inte har...
Visst är det så. DDR är ju något som verkligen är "inne" nu i Berlin bla. murbitar säljs som aldrig förr och speciella fester med DDR som tema finns, även utflykter till monument och viktiga platser i DDR:s historia görs. Finns en länk där det står lite mer om detta på www.trabant.se och sedan DDR.

Njäe snarare var det ju så att sakerna i många fall var sämre gjorda i DDR, men dom var/är ju mycket roligare, en Trabant har ju kvalitetsmässigt inte en chans mot tex en Volvo 740 från samma år, men visst är Trabanten mycket roligare

Bilarna var mycket billiga under Öst-tiden. Priser på 10-20 000 svenska kronor i dagens läge var ungefärliga priset för dom vanliga bilarna. Begagnade bilar kunde dock vara dyrare eftersom man på så sätt kom undan väntetiden.

Jo visst var det mycket som var bra med DDR. För en vanlig person så var fördelarna rätt många om man var medlem i partiet, lägre hyror, tillgång till bättre lägenhet var några av fördelarna. Så visst fanns det många fördelar med DDR
__________________
Som på räls!
Björne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009