Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2020-12-17, 23:25   #8266
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Tänkte la de!

Var hitta du denne? Annars får du gärna skicka den till mig

Mg drog tunga gods- samt persontåg så dem gick på malmbanan
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 12:53   #8267
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Det är Ekans skapelse, han får själv avgöra om det är något som kan tänkas trilla upp i Downloads tråden någon dag.
___________________

"Tungtågsmöte" i Abisko Östra
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-12-18 112548.jpg (287.4 KB, 255 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-18 112708.jpg (277.3 KB, 254 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-18 112827.jpg (285.5 KB, 254 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 17:15   #8268
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Svårt att finna ord för att uttrycka min beundran... Fantastiskt fina miljöer som postas, ett nöje att följa!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-18, 18:43   #8269
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

En lite annorlunda miljö. Benslands högsta punkt, Mount Carl med topphöjd 864 möh, ligger inte långt från Mittpunkten station. En kabinbana går dit upp. Kabinstationen (770 möh) ligger alldeles nedanför toppen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Mount Carl toppstation.jpg (87.2 KB, 245 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-12-21, 16:39   #8270
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Snygg bild Benke, Björkliden är hittills den högsta punkten på banan jag byggt och ligger 420 meter över havet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2020-12-21 150831.jpg (287.4 KB, 215 visningar)
Filtyp: jpg 2020-12-21 151247.jpg (251.4 KB, 218 visningar)
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 03:53   #8271
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Forumet har ju gått lite segt på sistone, och det har även Trainzandet, tills ikväll, då jag började bygga på en karta som Bengan lagt upp. Ni ser såklart var vi är, men det är knappast så vi är vana vid att platsen ser ut idag

Ett jäkla jobb att försöka hitta alla detaljer, särskilt när det finns ytterst få bangårdsritningar från stationen på internet.


Det är förstås jättemycket jobb kvar, men så fort det blir lite ordning i vardagen så ska det nog fortsättas byggas i raskare takt! Banan är ju inte så lång direkt, så borde väl lyckas ta mig i mål
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 13:41   #8272
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Tjusigt! Håller tummarna för att den blir klar! Vore kul om det dök upp någon mer svensk bana att köra på.

Jag vågar mig gissa på att det handlar om Mariefred, även om bangården inte ser ut exakt som på den enda riktiga bangårdsritning jag kunnat hitta på denna station. Daterad 8/8 1935: https://ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Mariefred.jpg

Dessutom har jag hittat en schematisk skiss över stationen som finns här: https://ekeving.se/r/bgd/EJ/NrMlSl/N3.jpg

När du ska bygga linje kommer säkert denna banprofil till nytta:
http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J3_-0292.jpg
Där kan man se både lutning, kurvornas radie och var alla trafikplatser, vägkorsningar, broar, tunnlar m.m. är placerade. Hojta till om du vill ha en förklaring på vad alla siffror står för!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 14:19   #8273
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Forumet har ju gått lite segt på sistone, och det har även Trainzandet, tills ikväll, då jag började bygga på en karta som Bengan lagt upp. Ni ser såklart var vi är, men det är knappast så vi är vana vid att platsen ser ut idag

Ett jäkla jobb att försöka hitta alla detaljer, särskilt när det finns ytterst få bangårdsritningar från stationen på internet.


Det är förstås jättemycket jobb kvar, men så fort det blir lite ordning i vardagen så ska det nog fortsättas byggas i raskare takt! Banan är ju inte så lång direkt, så borde väl lyckas ta mig i mål
Kul projekt! Ser mycket fram mot att se det utvecklas, kanske en byggtråd?
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 16:19   #8274
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Tjusigt! Håller tummarna för att den blir klar! Vore kul om det dök upp någon mer svensk bana att köra på.
Hehe, ska göra mitt bästa, roligaste hade förstås varit att fortsätta bort till Åkers Styckebruk, men vi får se. DEM-kartan är ju bara till Läggesta(+några hundra meter till). Banan är ju åtminstone kort, och borde fylla nån funktion även som en kort bana!

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Jag vågar mig gissa på att det handlar om Mariefred, även om bangården inte ser ut exakt som på den enda riktiga bangårdsritning jag kunnat hitta på denna station. Daterad 8/8 1935: https://ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Mariefred.jpg

Dessutom har jag hittat en schematisk skiss över stationen som finns här: https://ekeving.se/r/bgd/EJ/NrMlSl/N3.jpg
Jomenvisst är det Mariefred! Bangården verkar ha byggts om lite smått när det elektrifierades, med ett nytt(?) godsmagasin, eller åtminstone i annat läge. Sitter nu på jobbet, så har inte mina länkar tillgängliga, men på Digitalt Museum finns några få bilder från sista åren innan det blev avsmalnat och ombyggt allt. Men tack för bangårdsritningen!! Den hade jag helt missat (hade bara hittat den andra, den var inte lika lätt att använda samt att den inte verkade stämma helt heller mot slutet), och verkar stämma hyfsat överens med de bilder jag hittat. Ska se om jag kan lyckas lägga in den under bangården och dra spår efter den. Någon som har tips på hur man kan göra det?

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
När du ska bygga linje kommer säkert denna banprofil till nytta:
http://www.bangardar.se/filer/ritnin...4_J3_-0292.jpg
Där kan man se både lutning, kurvornas radie och var alla trafikplatser, vägkorsningar, broar, tunnlar m.m. är placerade. Hojta till om du vill ha en förklaring på vad alla siffror står för!
Ja, det där var lite grekiska, fattade inte mycket, hur ser man vad allt betyder? En förklaring vore helt underbar!!

Citat:
Ursprungligen postat av rely Visa inlägg
Kul projekt! Ser mycket fram mot att se det utvecklas, kanske en byggtråd?
Ja, får kika på't när jag kommer hem nästa vecka till min egna dator! Tyvärr går ju forumet lite segt så tar lite tid att posta och skriva allt...
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-15, 19:35   #8275
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Hehe, ska göra mitt bästa, roligaste hade förstås varit att fortsätta bort till Åkers Styckebruk, men vi får se. DEM-kartan är ju bara till Läggesta(+några hundra meter till). Banan är ju åtminstone kort, och borde fylla nån funktion även som en kort bana!
Absolut! Den kan man ju göra kul sessions till med olika växlingsutmaningar om man tycker sådant är kul!

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Jomenvisst är det Mariefred! Bangården verkar ha byggts om lite smått när det elektrifierades, med ett nytt(?) godsmagasin, eller åtminstone i annat läge. Sitter nu på jobbet, så har inte mina länkar tillgängliga, men på Digitalt Museum finns några få bilder från sista åren innan det blev avsmalnat och ombyggt allt. Men tack för bangårdsritningen!! Den hade jag helt missat (hade bara hittat den andra, den var inte lika lätt att använda samt att den inte verkade stämma helt heller mot slutet), och verkar stämma hyfsat överens med de bilder jag hittat. Ska se om jag kan lyckas lägga in den under bangården och dra spår efter den. Någon som har tips på hur man kan göra det?
Nej, de schematiska skisserna ger än inte så mycket information som man skulle önska, eftersom de är just schematiska. Jag använder de mest för att jämföra hur bangårdar har förändras, om man lagt till spår och sådant. Men de är inte lika användbara som skalenliga bangårdsritningar som den första.

Det går absolut att lägg in den "under" bangården och dra spår, men man måste ha grundläggande kunskap i att göra assets till Trainz då. Jag har gjort så på banan som jag håller på att bygga; då skapar jag helt enkelt en polygon med bangårdsritningen på i Blender, sedan skalar jag den så den får rätt storlek baserat på skalan som visas på ritningen. Sedan är det bara att exportera till Trainz och placera ut den. Man får dock lägga den på ett separat och låst lager för att inte råka flytta den hela tiden Jag har gjort samma sak med gamla kartbilder, typ Ekonomiska kartan (https://kartbild.com/#16/59.2579/17.2203/0x1) som jag placerat ut på en stor ca 2x2 km stor kvadrat. Skulle kunna visa någon gång hur man gör.

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ja, det där var lite grekiska, fattade inte mycket, hur ser man vad allt betyder? En förklaring vore helt underbar!!
Det finns förklaringar, typ här: https://ekeving.se/hi/SJdok/Str_188_1918/index.html framförallt i https://ekeving.se/hi/SJdok/Str_188_1918/Profiler.pdf samt i Banlärans band I (från 1916) för de som har den i bokhyllan.

Vid Mariefred står det 3 km + 208 m vilket betyder att stationens mittpunkt (uret på stationshuset vanligtvis) ligger exakt 3208 meter ifrån mätningens utgångspunkt, i detta fallet (uret på stationshuset i) Läggesta.

Därunder ser man sedan banan i profil, om den går uppför eller nedför. Med lodräta sträck betecknas ändringar i lutningen och med siffror på snedden ser vi hur högt över havet i meter rälens underkant ligger för den punkten. Vi ser att rälernas underkant har en höjd av 1.65 m.ö.h. på bangården i Mariefred och att efter backen har man stigit till 7.34 m.ö.h.

Mellan de lodräta linjerna anges avståndet samt lutningen på den sträckan angiven i promille (promille = per tusen, alltså hur många meter stiger spåret på 1000 meter). Så på bangården i Mariefred är det en sträcka av 303 meter med 0 promille lutning (horisontellt spår alltså). Åker man mot Läggesta börjar det med en 495 meter lång uppförsbacke med 11.5 promille lutning osv. I Trainz finns det verktyg för att ställa in lutning på spårbitar. Dock så använder den av någon anledning procent, så man får flytta decimaltecknet ett steg åt vänster när man skriver in det där för att få rätt lutning.

Under det är det längdskalor, överst i 100-tal meter (1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 1 2 3 ...) och under det i hela km. Jämför med avståndet som stationen är på så ser du hur det funkar.

Under det är det en beskrivning av kurvorna längs med linjen. Det visas med en linje som har tre "nivåer" i höjdled beroende på om det är högerkurva, vänsterkurva eller raksträcka. Från Mariefred sett så är det först rakspår (motsvarar nästan exakt den 303 meterssträckan med 0 promille lutning), sedan kommer en vänsterkurva med 300 meters radie (tänk dig kurvan som en del av en stor cirkel med 300 meters radie) följt av en väldigt kort raksträcka följt av en högerkurva med 350 meters radie följd av en längre raksträcka. Mindre radie betyder alltså snävare kurva. Personligen tycker jag att det här med nivåerna är lite bakvänt. Om man lägger ritningen på sidan så borde ju en högerkurva gå åt höger och en vänsterkurva år vänster, men det är ju tvärt om. Har inte hittat någon förklaring på detta.

Sedan kan man se i själva höjdprofilen, bland annat:
* Vägkorsningar (kvadrat med kryss i), vilket jag kan se 9 stycken mellan Läggesta och Mariefred.
* Vägbroar (kvadrat med kryss i på stolpar över profilen), vilket det finns en för en landsväg alldeles utanför Läggesta. Tydligen av järn.
* Vattentrummor (kvadrat med ifylld kvadrat inuti, samt bredd x höjd x längd-mått under)
* Lokstall (hus med siffra i). Det finns bara ett i Mariefred med två stallplatser.
* Korsande elledningar, finns två.

Man kan få ut mycket nyttigt från en sådan profil, bara man vet vad man tittar på! Jämför gärna med ekonomiska kartan!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 11:34   #8276
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Jocke.

Ska se om jag kan lyckas lägga in den under bangården och dra spår efter den. Någon som har tips på hur man kan göra det?

Lagt in spårplanen som ett objekt i Trainz. Fanns ingen måttstock på spårplanen, så jag har bara höftat in den på ett ungefär för att passa någotsånär till DEM-kartan.

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....65&postcount=2
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-17, 16:29   #8277
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Tack för all hjälp, ska kika på't i nästa vecka när jag sitter hemma vid min egna dator igen!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 19:37   #8278
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Tack för all hjälp, ska kika på't i nästa vecka när jag sitter hemma vid min egna dator igen!
Om du lugnar dig ett tag, så kan jag göra om Mariefred och förlänga till Åkers styckebruk. När jag kolla med DEM-kartan, så finns gamla sträckningen nästan helt med som små punkter. Bara den sista lilla biten ner till Läggesta som inte är utmärkt och jag tror att vägen där går på gamla banvallen. Ska kolla hur det ser ut från Taxinge också. Bör kunnas fixas, med lite hjälp utav Eniros historiska kartor.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Karta_Mariefred_03.jpg (61.6 KB, 127 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-18, 22:35   #8279
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Om du lugnar dig ett tag, så kan jag göra om Mariefred och förlänga till Åkers styckebruk. När jag kolla med DEM-kartan, så finns gamla sträckningen nästan helt med som små punkter. Bara den sista lilla biten ner till Läggesta som inte är utmärkt och jag tror att vägen där går på gamla banvallen. Ska kolla hur det ser ut från Taxinge också. Bör kunnas fixas, med lite hjälp utav Eniros historiska kartor.

.
Precis, banan gick längs det som idag är landsväg. Banvallen tror jag är borta idag, ev. att cykelbanan mellan Läggesta och Åkers Styckebruk är del av gamla banvallen, men är osäker där.

Får man komma med önskemål om att fortsätta till Strängnäs, om det inte är för mycket jobb? (den sträckan byggde jag på för några år sedan, men den försvann i en hårddiskkrasch för några år sedan tyvärr..) Då går banan att bygga med två ändpunkter där det på båda ställen kan ske en hel del växling, med anslutning till huvudlinjen Stockholm - Eskilstuna
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2021-01-18 klockan 22:38.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-01-19, 10:35   #8280
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Precis, banan gick längs det som idag är landsväg. Banvallen tror jag är borta idag, ev. att cykelbanan mellan Läggesta och Åkers Styckebruk är del av gamla banvallen, men är osäker där.

Får man komma med önskemål om att fortsätta till Strängnäs, om det inte är för mycket jobb? (den sträckan byggde jag på för några år sedan, men den försvann i en hårddiskkrasch för några år sedan tyvärr..) Då går banan att bygga med två ändpunkter där det på båda ställen kan ske en hel del växling, med anslutning till huvudlinjen Stockholm - Eskilstuna

Den här sidan kan vara bra när man ska bygga.

https://kartbild.com/#15/59.2487/17.1132/0x5
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009