Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-17, 20:36   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Växlar

Hej

Sittter här och leker med en ny DONJ växel.

Den skall dels ha ett snyggare utseende än de gamla STW växlarna som ju har många år på nacken och dels vara uppdaterad till en modern version så den kan laddas upp på DLS.

Detta är vad jag har åstadkommit hittills.

Då slog mig frågan, har vi bra växlar att jobba med idag eller behövs det nya?

Vi behöver ju i alla fall göra varianter som går att ladda upp till DLS och som hör ihop med vårt normalspår så varför inte fråga vad ni eventuellt kan vilja ha för utseende.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg växel.jpg (64.8 KB, 144 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 20:54   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bjornl,
det du visar är väl DONJs växelomläggare, eller DONJ-lever eller whatever-lever? Vad gäller växlar så satte väl andi06 en hög ribba när han införde sina JunctionKit-växlar med animerade växeltungor till TRS2004? Konceptet lär väl gå att utveckla till TS2009/2012 ? Går det att förena med den nya "stitched-track"-tekniken vore det kanske nåt att satsa lite energi på ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 21:01   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAn

Så den stämmer bra med Svenska växlar alltså?

Jag tror inte det blir så enkelt att ha LOD i detta, men kanske man vet aldrig.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 21:10   #4
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Nu har jag fått det att fungera.

Att bygga enkla växlar var ju ovanligt enkelt jämfört med allt annat som brukar jävlas och ge gråa hår.

Växeln till höger är bara med för att ge en uppfattning om storleken.

Men jag antar att armen skall vara mera nerfälld när man ställt växeln i verkligheten?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg VXL2.jpg (109.1 KB, 140 visningar)
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 00:45   #5
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Växlar, växelklot och tillhörande spår i alla möjliga och omöjliga varianter är något som vi behöver. Det finns ju en del redan som man kan bygga vidare på.

EDIT: Jag menar bara att det vore bra om vi fick någon slags standard för "Svenska Spår". Björn, Lennart, Tomas, "pussgurkan" m.fl. ??
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-18 klockan 00:59.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 07:01   #6
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Tycker att de växelomläggarna ser ganska bra ut, tänk dock till på att sliprarna som håller klotet bör passa ihop med spåret. Det är alltså samma sliper som håller både rälerna och klotet här. Varianten med begravda sliprar till höger ser ju också användbar ut. Vad gäller normalspårsvarianterna så är ju det svenska standardklotet fortfarande inbyggt i Trainz, så det finns inget akut behov av att ha det på DLS. Detta sagt så finns det ju inget som hindrar att ni gör ett till.

Vad gäller hur nedfälld armen skall vara så finns det säkert något värde angivet i typ banläran men om man tittar på en mera inkörd/nerkörd spåranläggning i verkligheten så skulle jag säga att allt mellan 45 grader och mer eller mindre mot sliprarna kan förekomma även om det senare är ett fel och kommer att åtgärdas. Sanningen bör alltså ligga någonstans mellan dessa extremer.

Vad spår beträffar så är ju inte det något specifikt svenskt så jag har svårt att se behovet av en specifik svensk spårstandard, på samma sätt som jag har svårt att se behovet av en specifik svensk trädstandard. Titta gärna på TSM* spåren som finns på DLS, tillexempel "TSM Track WWL SK R-50 12". Jag tycker att detta är ett mycket snyggt och svenskt spår. Enda problemet med det är att det LODar lite väl fort. Testa också att spåren ni bygger ser bra ut och inte flimrar allt för mycket i växlarna.

Sedan har vi frågeställningen som Lennart nosar på vad gäller fixedtrackväxlar vs spline växlar. Splines är ju över huvud taget det som gör trainz kraftfullt. Splinesväxlarna har två problem som jag ser det, kloten passar dåligt mot sliprarna, "Z-buffer" flimmer mellan de två spåren som i själva växeln ligger uppe på varandra. Nackdelen med Fixed track växlarna är att det blir meckigare att bygga, man tappar mycket flexibilitet och man blir låst till att de bara passar med vissa spår. Rörliga växeltungor är inget jag personligen saknar, man måste komma riktigt nära för att se det i alla fall och det är så mycket detaljer utanför själva spåret som falerar tidigare.

Det man framför allt bör tänka på här är att en bra textur betyder mycket mera för helhetsintrycket än flaschiga animeringar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 08:42   #7
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard Reply

Kul att fler bygger räls och växlar, men vartör sitta och uppfinna hjulet på var sitt ställe?
Ett förutsättningslöst sammarbete vore nog på sin plats.
Som det är nu sitter jag och försöker lista ut diverse mått för att mina alster skall passa till de räls som andra lägger ut, istället för att göra alla delar själv borde vi gemensamt komma fram till en standard.
Ang. skriptning så har jag fått rätt bra kläm på detta tex möjlighet att välja typ av växelväljare, textur,tillbehör som skall visas mm.
Basen till skriptet är Andi06 spårskript.
Jag har laddat ner allt jag hittat om växeldimmensioner kurvradier mm från trafikverket samt diverse sidor från nätet, tyvärr kan jag ej lägga ute detta då detta förmodligen är upphovsskyddat däremot bore det kunna mailas till den som har ett seriöst intresse av materialet.
kan dessutom någon sam har möjlighet bidra med och ta foton på räls växlar etc så borde nog texturer mm bli så naturtrogna som möjligt.

Ps. se följande trådar
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=32386
http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=31906
__________________
Hemsida: http://www.lundborg.st/Go.htm
Mail: trainmaker@mypost.se

Senast redigerad av pussgurkan den 2012-04-18 klockan 08:46.
pussgurkan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 09:53   #8
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=16224

Har mest gjort en del modeller, inga texturer än..

Man kanske ska slå ihop sina påsar och mala tillsammans? =)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 13:21   #9
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Ovanstående tre talare har faktisk nånting att säga. Håller med alla.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 17:29   #10
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Jag tänker själv inte sätta mig och bygga spår igen, men om någon är intresserade av mina texturer så har jag en PSD i massor med lager och grupper som man om man har tur kan få ut lite av marktexturerna ur. De är gjorde för att vara så lika STW Tomas' spår som möjligt. Även rältexturen finns att tillgå, eller så kan ni använda den tga som finns med i paketet.

Om ni vill få arbetet att flyta bra och snabbt kunna bygga fixed-track-växlar enligt Andy's koncept så tror jag att det flexiblaste skulle vara att göra banvallen som en separat mesh med bara en platt marktextur mappad på. Sedan på de läggar man sliprar som egna mesher och med egna skuggor i form av planes med alphamap som suddar ut kanterna. Då kan man snabbt bara ändra banvallens form, och flytta runt, lägga till och ta bort sliprar med deras rälsspikar och dyl samt lite småfix så har man en ny växel. Annars måste man bygga om hela växeln samt ett hästjobb med att ändra skuggor och sådant i texturen för marken. Spåren kan sedan göras enligt stiched tracks modellen, med skuggorna inbyggda i texturen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-18, 19:32   #11
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Pussgurkan oah ni andra som svarat på tråden

Tack för de olika synpunkterna.

Jag har inte glömt ditt arbete Pussgurkan och vi
använder gärna dina växlar där vi kan och sammarbetar mycket gärna om
utveckling av växlar om det är något vi kan hjälpa till med. Säg bara till.

Men visst är det så att de växlar du utvecklar är fasta dito och inte
sådana man snickrar ihop av splines.

Det gör att på många delar av DONJ där marken sluttar på alla olika sätt
än 0 graders lutning så är det nästa lögn i h-vete att placera ut objekt
som kräver ett plant underlag. Det finns några få ställen som det kan
fungera på som Ockelbo och Norrsundet men på många ställen går det inte.

Däremot är ju de nordsydliga banorna dvs. ostkustbanan och norra stambanan
mycket bra kandidater för fasta växlar.

Mao. det kommer att bli några DONJ objekt för att bygga växlar av
splines som vi släpper men det betyder inte att vi inte kan byta ut
delar av dom senare.

Nå jag föjde era synpunkter och släpper en DONJ växel som är har
slipers i samma stil som banvallen och där växelstången är mera sliten
och faller längre ner. det kommer också detaljer för att snygga till
spåren så att växeln ser någorlunda ut. Se bilderna.

Den osynliga växeln är till för att kunna manövrera växlar i treskens-
spår utan att visa en mesh av två växlar.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg screenshot.jpg (228.4 KB, 96 visningar)
__________________
MVH / BjörnL

Senast redigerad av bjornl den 2012-04-18 klockan 22:13.
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009