Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-10, 10:40   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Ingen readme, vad gör man????

Tänkte göra svenska vägmärken och hitta ett bra tyskt paket att måla om: http://www.rail-sim.de/railsim/index...owdown/id,221/ Men det finns ingen readme med!? Vad gör man då? Man kan ju inte fråga han som gjorde dom om man får måla om dom och lägga upp dom nånstans! Är det fritt fram om readme saknas? Vad tror/tycker ni?
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 11:18   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Hitta även en flagga på samma sida, som jag fick lust att måla om till en svensk flagga. Den hade readme och det stod (om jag fatta rätt!?) att man skulle kontakta byggaren, om man vill göra nått med den. Men han hade inte skrivit nån mail adress i readme-filen????? Hur fasen ska man då kunna kontakta honom!?
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-10 klockan 11:52.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 14:07   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre Visa inlägg
Tänkte göra svenska vägmärken och hitta ett bra tyskt paket att måla om: http://www.rail-sim.de/railsim/index...owdown/id,221/ Men det finns ingen readme med!? Vad gör man då? Man kan ju inte fråga han som gjorde dom om man får måla om dom och lägga upp dom nånstans! Är det fritt fram om readme saknas? Vad tror/tycker ni?
Om det inte står uttryckligen att det är okej så får du INTE göra något med paketet och filerna.
Grundregeln är att man inte får ta andras grejor och modifiera om dom inte givit sin tillåtelse.

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 14:36   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag tycker faktiskt att om man lägger upp något, så bör man skicka med en readme, där det står vad man får göra/inte göra med tåget eller objektet. Och står det att man måste kontakta byggaren vid ändringar, så bör det stå en mail adress i readme också!!!!

Förstår mej inte på sånt här tjafs !???? Är det freeware och man lägger upp det, varför inte tillåta ommålningar? Bara bra om det blir fler versioner av ett tåg eller objekt, det tjänar vi alla på!

Men det vill jag säga att jag respekterar om det står att inga ändringar tillåts. Jag respekterar det, men jag förstår det inte! Fast här fanns det inte ens en readme med objektet...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2010-02-10 klockan 14:42.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 21:03   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Följer man din länk så syns det att det är signaturen RailX som gjort sakerna och den signaturen går förmodligen att få kontakt med via forumet på siten.
Annars är det inte så svårt att bygga lite skyltar om man vågar sig på 3D modellering, är ganska lämpliga saker att börja med om man är nybörjare dessutom.

/anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-02-10, 22:09   #6
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jodå, jag har fattat att byggaren är RailX. Ladda ner ett annat objekt med honom och i det var det en readme med. Dessvärre var den bara på tyska och när jag översatte med hjälp av Babbelfish, så kunde man iallafall förstå att byggaren skulle kontaktas om man ville göra nått med objektet (annat än använda det som det är). Men samma sak i hans readme...ingen mail adress!?????

Visst skulle jag kunna ge mig på 3d-bygge och kanske förstå mig på programmen (skechup, blender och python) och få hop mina skyltar efter några månader. Men det känns så jäkla onödigt när jag hellre vill lägga energin på att bygga rutt istället. Dessutom finns ju fina stolpar redan klara, det behövs ju bara en ommålning av dom!

Men nu har jag fått tag i andra vägskyltar som hade readme och mail adress till byggaren, så vi får se vad han säger...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009