Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-11-28, 15:31   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Svensk motorvagn

Hej, jag har haft kontakt med giovanni71 som är medlem här på forumet och som har byggt många fina modeller.

Jag frågade honom om han var intresserad av att göra en svensk modell, helst en motorvagn. Det var han och han sa att han behövde många bilder på modellen.

Så jag tänkte att vi kunde samla så många bilder vi bara kan, skicka över dom till honom så får vi se vart det leder.

Själv har jag tänkt på X10 familjen, då gör han en modell som han bara ändrar färgsättning på?

Vad säger ni? Har ni många bilder på X10 m.fl?
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 17:27   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Micke!
Här finns i alla fall en enklare ritning på just X10.
http://www.lundarallarna.se/wiki/dok...gsarkiv#sj_x10
Hoppas att den kommer till användning och lycka till.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 17:50   #3
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Hej Mats! Toppen med en ritning.

Allt material är välkommet, har skickat ritningen till honom nu, men vore toppen om folk kunde lämna bilder (närbilder och översikt).

Lägg gärna upp bilderna på flickr eller liknande och länka dom hit, så skickar jag vidare dom sen.

__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!

Senast redigerad av Micke.L den 2009-11-28 klockan 17:55.
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:09   #4
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Är det redan bestämt att det blir X10? Jag har annars ritningsunderlag för Regina samt runt hundra bilder på tåget ur alla möjliga vinklar. Bilderna är tagna av micke321 och Olaf Lindström så jag får i så fall fråga dem om lov, men det ska nog inte vara några problem.

Senast redigerad av Joel den 2009-11-28 klockan 18:10.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:13   #5
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Om han, eller någon annan skulle vilja göra X60 så kan jag ta många bilder på den och säkert också på X10, fast den går ganska sällan nu mera. Vore också kul med en Regina så klart.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:13   #6
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel Visa inlägg
Är det redan bestämt att det blir X10?

Jag har annars ritningsunderlag för Regina samt runt hundra bilder på tåget ur alla möjliga vinklar. Bilderna är tagna av micke321 och Olaf Lindström så jag får i så fall fråga dem om lov, men det ska nog inte vara några problem.
Detta är ju inte ett CW-projekt utan mer frivilligt av giovanni, så jag har pratat med honom om X10, har skickat en bild och en ritning till honom nu. Han har inte svarat än.

Men detta med reginan, funkar det inte för er (eller någon annan) att föra över från någon av de andra simulatorerna till KRS? I sådana fall skulle vi kunna få två stycken motorvagnar.

Men om forumet är mer intresserade av reginan (och det inte går att föra över) så kanske vi ska ändra?

Hur som, går det att föra över reginan? Jag har ingen koll alls på hur sånt funkar, men det har ju gått att få över t.ex Sala station.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:19   #7
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Hur som, går det att föra över reginan?
Reginan som jag och micke321 byggde går inte att exportera till RW på grund av att källfilerna har fel format. Hur det är med Reginan till TRS vet jag inte, men om jag inte har förstått fel så är skaparen okontaktbar.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:27   #8
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Är skaparen av Reginan till Trainz okontaktbar? Vad jag har förstått är det Bengan som har gjort den, och han är inne ganska ofta här på forumet, så ett PM till honnom borde väl gå bra, eller har jag missuppfattat något nu?
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:39   #9
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Vad jag har förstått är det Bengan som har gjort den, och han är inne ganska ofta här på forumet, så ett PM till honnom borde väl gå bra, eller har jag missuppfattat något nu?
Bengan har gjort många målningar till tåget men skaparen av själva modellen heter Tolaris.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 18:50   #10
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L Visa inlägg
Detta är ju inte ett CW-projekt utan mer frivilligt av giovanni, så jag har pratat med honom om X10, har skickat en bild och en ritning till honom nu. Han har inte svarat än.

Men detta med reginan, funkar det inte för er (eller någon annan) att föra över från någon av de andra simulatorerna till KRS? I sådana fall skulle vi kunna få två stycken motorvagnar.

Men om forumet är mer intresserade av reginan (och det inte går att föra över) så kanske vi ska ändra?

Hur som, går det att föra över reginan? Jag har ingen koll alls på hur sånt funkar, men det har ju gått att få över t.ex Sala station.
Jag föreslår i all stillhet att eftersom det är du som tagit initiativet, så är det du som får bestämma.
Sådana här diskussioner brukar annars alltför ofta bara leda till att inget blir bestämt, och inget blir gjort. Risken finns att Giovanni tröttnar om det helt plötsligt börjar komma en massa olika förslag.

Jag tror att man får vara glad om det kommer en X10 istället för att vara besviken över att ens eget favoritobjekt inte kom till den här gången.
Men det är ju bara vad jag tycker.

Lycka till med fortsättningen Micke och Giovanni.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 19:28   #11
Joel
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2002
Inlägg: 540
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Jag tror att man får vara glad om det kommer en X10 istället för att vara besviken över att ens eget favoritobjekt inte kom till den här gången.
Jag håller helt klart med. Tanken med mitt förslag var att underlätta för Giovanni eftersom han ville ha många bilder.
Joel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 20:10   #12
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel Visa inlägg
Jag håller helt klart med. Tanken med mitt förslag var att underlätta för Giovanni eftersom han ville ha många bilder.
Förstår din tanke. Fick dock svar av honom nu.

"design ok but I need lots of photos of the details of the details of the sides of the top view and front"

Så han kan nog tänka sig att göra modellen, men då behöver jag som sagt hjälp med alla sorters foton jag kan få. Borde ju finnas massor på denna. Jag ska slå en sökning här på forumet och ta kontakt med fotograferna och kolla om jag får skicka bilderna till giovanni.

Så ALLT är välkommet
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 20:31   #13
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Joel Visa inlägg
Reginan som jag och micke321 byggde går inte att exportera till RW på grund av att källfilerna har fel format. Hur det är med Reginan till TRS vet jag inte, men om jag inte har förstått fel så är skaparen okontaktbar.
Vad är det för format? Kan konvertera det mesta.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 20:34   #14
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Här finns mycket information om X10 som säkert kommer till nytta. http://www.jarnvag.net/vagnguide/x10.asp
Bild på förarhytten, interiören och utvändigt finns på järnväg.net och är nog till stor hjälp. Kan möjligtvis bidra med egna bilder från förarhytten, om det behövs. Säg bara till i så fall.
Blir det X11/X12/X14 också? Det är inte så stor skillnad mellan dem.
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-11-28 klockan 20:36.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-11-28, 20:37   #15
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Här finns mycket information om X10 som säkert kommer till nytta. http://www.jarnvag.net/vagnguide/x10.asp
Bild på förarhytten, interiören och utvändigt finns på järnväg.net och är nog till stor hjälp. Kan möjligtvis bidra med egna bilder från förarhytten, om det behövs. Säg bara till i så fall.
Blir det X11/X12/X14 också? Det är inte så stor skillnad mellan dem.
Jag tror att om giovanni gör x10 kan nån proffsig person på forumet måla om den till andra färger bara. Det är mest på insidan det skiljer sig lite mellan modellerna.

Rätta mig om jag har fel.
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 06:48.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009