Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-02-06, 02:09   #1
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard Mariefred - Åkers Styckebruk - Strängnäs

Istället för att bomba Screenshots-tråden med bilder på bygget, startar jag en egen tråd över banbyggandet jag började på här om dagen. Höll på med rutten i T:ANE för ett år sedan, men då var tanken bara att bygga Mariefred - Läggesta, men kom fram rätt snabbt till att det bli kanske lite väl kort... Så när Bengan laddade upp en DEM-karta hela vägen Mariefred-Strängnäs så försökte jag flytta över det jag byggt från början, men det blev krångligt så nånstans där tappade jag intresset...

Men här om veckan installerade vi ett nytt grafikkort i datorn och Trainz 2019 funkar nu utmärkt på datorn, så blev sugen på att bygga lite svenskt, och denna bana ligger mig varmt om hjärtat! Förhoppningsvis blir det något av det, inte i rely och ekan-klass, men ska försöka hålla er uppdaterade!


Banan är tänkt att byggs så som den såg ut mot slutet av 60-talet, innan Mariefred-Läggesta blev lite smalspårigare, men skulle säkert funka rent utseendemässigt som en svensk bana fram till 80/-90-talet. Vi får se vad det blir av det hela, helt enkelt! Börjar lite smått med Mariefred, som nu har börjat ta form. Alla spår (dessutom är alla spår lagda och rätt placerade på hela sträckan Mariefred - Läggesta, utom hamnspåret i Mariefred, hittar ytterst lite om hur det såg ut på 60-talet) och kontaktledningen är klar, det som behövs nu är placering av lite hus och miljö. Funderar på det här med träd, vilka föredrar ni att använda?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 10:20   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kul! Det ska bli spännande att följa!
Snyggt byggt med kanterna mellan grus och gräs.

Kommer inte ihåg vad jag skickade och tipsade om förra året, men jag kollade vad jag kunde hitta om hamnspåret nu och kom upp med följande:
På bangårdsritningen från 1935 är det två spår som går ut: https://ekeving.se/r/bgd/TKP/T-1943_Mariefred.jpg
Samma på denna bangårdsskiss också från 1935: https://ekeving.se/r/bgd/EJ/NrMlSl/N3.jpg

På flygfoton från år 1960 tycker jag mig kunna urskilja båda spåren, men det är inte helt tydligt: https://kartbild.com/#18/59.25731/17.22315/0x4
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-06, 12:59   #3
tjatte34
Medlem
 
Reg.datum: May 2019
Ort: laholm
Inlägg: 25
Standard

bygger på wnj
tjatte34 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-07, 22:11   #4
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Ser mycket fram mot att följa detta projekt!
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 14:59   #5
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Kul Jocke, ska bli intressant att se vad detta slutar med .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-02-08, 22:18   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Ja, förhoppningsvis slutar det med nåt annat än datorkrasch som senaste ruttbygget gjorde..



Byggt på Mariefreds samhälle senaste dagarna, väldigt pyssligt att försöka få det verklighetstroget, men insåg lite nu mot slutet på kvällen att det är bättre att försöka få ihop något som ser bra ut istället för något som ska motsvara verkligheten, särskilt från en tid man var långt ifrån påkommen

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009