Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om 3D-design

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-05, 21:32   #76
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
varför just till Trainz och inte till någon annan simulator?
Kanske för att det fn görs mer nytt material till RW/RW2 än till Trainz? Bara en gissning rakt ut i rymden.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 00:54   #77
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
varför just till Trainz och inte till någon annan simulator?
Tja, ur min synvinkel helt enkelt för att jag tycker Trainz är den lättaste simulatorn att bygga banor i. RW tycker jag är ett helt hopplöst dependency h-vete pga bristen på motsvarighet till DLS.

Ämnet är dock OT för den här tråden. =)
Ett R lok vore naturligtvis maffigt i vilken simulator som helst - det är ett rejält stycke metall!
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 02:02   #78
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Kanske för att det fn görs mer nytt material till RW/RW2 än till Trainz? Bara en gissning rakt ut i rymden.
En gissning rakt ut i rymden för min del är att det är betydligt mer som produceras till Trainz. Med all ära, det är kanonmaterial som tas fram av skickliga byggare. Det var inte det jag ville syfta på heller i mitt inlägg.


Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Tja, ur min synvinkel helt enkelt för att jag tycker Trainz är den lättaste simulatorn att bygga banor i. RW tycker jag är ett helt hopplöst dependency h-vete pga bristen på motsvarighet till DLS.

Ämnet är dock OT för den här tråden. =)
Ett R lok vore naturligtvis maffigt i vilken simulator som helst - det är ett rejält stycke metall!
Jo, all respekt för hur du själv tycker. Nu var ju dock tråden i "allmänt 3D-design" och jag ibland hoppas lite naivt att vi ska lägga undan "bygg till min sim o bry dig som byggare inte om nån annan sim". Budskapet i ditt inlägg kan tolkas som att det som 3D-byggare kanske ändå är bäst att bara bygga till den simulator man själv använder. Vad vet jag.

Lite upp till trådämnet igen; Men absolut, R-loket är maffigt. Nu blev det ju lite extra intressant att bygga lok som aldrig blev av också. Ånglok_3-ritningen är intressant. Om man skulle bygga ett sånt lok i simulatorn skulle det visa på hur man kan använda en simulator ur historiskt perspektiv, att kunna återskapa fordon som inte längre finns och som i det här fallet fordon som inte ens funnits. Kul ide helt klart, tycker jag. Tack Bengan för uppladdningen, alltid intressant!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 10:24   #79
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Jo, all respekt för hur du själv tycker. Nu var ju dock tråden i "allmänt 3D-design" och jag ibland hoppas lite naivt att vi ska lägga undan "bygg till min sim o bry dig som byggare inte om nån annan sim". Budskapet i ditt inlägg kan tolkas som att det som 3D-byggare kanske ändå är bäst att bara bygga till den simulator man själv använder. Vad vet jag.
Jag ber om ursäkt, det var verkligen inte min mening.
Rycktes mest med av stunden i tanken på ett R lok....
Det vore ett coolt lok oavsett simulator.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 10:49   #80
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Jag ber om ursäkt, det var verkligen inte min mening.
Rycktes mest med av stunden i tanken på ett R lok....
Det vore ett coolt lok oavsett simulator.
Det är lugnt...

Jag började ju på ett R-lok (bland alla andra projekt man börjat på... ) men insåg att det underlag jag då hade inte dög för att göra ett R-lok som blev tillräckligt bra. Bygget kom av sig men sedan dess har jag faktiskt fått fatt på bättre underlag så förr eller senare ska det nog bli ett R-lok. Till fler simulatorer...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 14:32   #81
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
En gissning rakt ut i rymden för min del är att det är betydligt mer som produceras till Trainz. Med all ära, det är kanonmaterial som tas fram av skickliga byggare. Det var inte det jag ville syfta på heller i mitt inlägg.
Jag tänker mest på att det producerats fler CW Rc-lok till RW/RW2. Visserligen kom många av mina texturer till använding men de skulle gärna få komma till använding till fler varianter till Trainz.

Jag var inte heller ute efter att gräva i dynghögen. Det var därför jag gissade ut i rymden. Den är ju rätt stor.
__________________
Janne
Admin Svenska 3D-Tåg

- Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 16:01   #82
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Janne Visa inlägg
Jag tänker mest på att det producerats fler CW Rc-lok till RW/RW2. Visserligen kom många av mina texturer till använding men de skulle gärna få komma till använding till fler varianter till Trainz.

Åhå, tanken med CW är ju att allt som görs till CW ska vara tillgängligt för de simulatorer som CW supportar. Så om någon t.ex. vill göra en ny textur till ett CW-lok, så ska ju det ske med förutsättningen att det hålls tillgängligt för alla CW-köpare oavsett simulator. Vad är det som gör att det CW-mtrl som nu är producerat inte kommit ut till Trainz?

Bengan, ursäkta att vi är OT, hoppas det är ok.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 18:52   #83
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

newS har målat om till (minst) 21 nya färgsättningar på loken, tror det bara finns ca 4 (orginaltexurena) till trainz

Janne har tydligen 12 färdiga samt några på G, dock måste loket mappas om på nått vänster
ekan har också masas färdiga (på det befintliga loket). Dock är inte dessa på något vis uppladdade
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-06, 19:00   #84
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Angry Cw???

Det här med Community Ware (CW) föll nog inte så väl ut. Det finns ju bara RC där för några hundra spänn! Tanken var väl samma som Aurans, att dra in pengar för att fortsätta utvecklingen av nya saker? Föll det väl ut???

Jag är av en helt annan uppfattning:
För mig är tanken på att "tjäna pengar" [om än i ett gott syfte] på mina byggen helt främmande!!! Vi bedriver en fin hobby och det skall vi väl fortsätta med, utan vinst eller finansieringsintressen???

Eller har jag missat tåget nu igen???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 18:06   #85
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Tanken var inte att tjäna pengar utan att få en finansiering till att hyra ett proffs att göra modeller.
Eventuellt överskott skulle väl gå till nästa modell men jag tror inte det blev något överskott.
Det kostar en hel del och det var väl dessutom en del andra frågetecken rent legalt och skattemässigt vilket gör det till en komplicerad modell för att ta fram grejer.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 18:56   #86
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg

Janne har tydligen 12 färdiga samt några på G, dock måste loket mappas om på nått vänster
ekan har också masas färdiga (på det befintliga loket). Dock är inte dessa på något vis uppladdade
Just på grund av att loket behöver mappas om till Trainz-versionen, så att man kan få ommålningarna att "hammna där dom ska" på loket, så att det stämmer mot förebilderna.
Och så länge ingen kan fixa det (mappningen), så är det inte aktuellt med ett släpp av mina texturer heller.
Dels blir det antagligen bara en massa påpek på allt som inte stämmer, dessutom är man ju inte helt nöjd själv heller.

Ville bara klargöra det, så att ingen tror att jag bara är en "taskig egoist" .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 18:59   #87
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Ser inte vad problemet med att mappa om skulle vara, vi har ett ton med personer på forumet som är duktiga på 3D, som skulle kunna utföra arbetet, om dom fick tillgång till 3D filen.

Sen är det ju bara frågan om vem som ska utföra arbetet.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 21:45   #88
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

CW var ingen grej för att tjäna pengar. Jag ligger fortfarande någonstan mellan 5000-8000 kr back då det testades olika utvecklare. Fullt medvetet från mitt håll så jag ska inte klaga men jag blir sur när man säger att CW bara gjordes för att mitt konto skulle fyllas...

Som KWM säger är det en del skattemässiga aspekter man måste lösa för att få till fler CW-modeller. Enda sättet att slippa moms är att bilda en ideel förening med styrelse. Därtill är intresset för nya modeller för lågt. Det räcker inte med 50 pers eller ens 100 pers för att priset ska bli så pass bra att det blir bra för alla.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 22:05   #89
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik Visa inlägg
CW var ingen grej för att tjäna pengar. Jag ligger fortfarande någonstan mellan 5000-8000 kr back då det testades olika utvecklare. Fullt medvetet från mitt håll så jag ska inte klaga men jag blir sur när man säger att CW bara gjordes för att mitt konto skulle fyllas...

Som KWM säger är det en del skattemässiga aspekter man måste lösa för att få till fler CW-modeller. Enda sättet att slippa moms är att bilda en ideel förening med styrelse. Därtill är intresset för nya modeller för lågt. Det räcker inte med 50 pers eller ens 100 pers för att priset ska bli så pass bra att det blir bra för alla.
Hmmm. Tråkigt att höra och trist att regler lägger hinder i vägen i Sverige.
Dum fråga men måste staten "få veta" vad vi pysslar med här så att säga?
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-07, 23:24   #90
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Hmmm. Tråkigt att höra och trist att regler lägger hinder i vägen i Sverige.
Dum fråga men måste staten "få veta" vad vi pysslar med här så att säga?
Då utvecklaren oftast är ett företag och inte en privatperson så blir det lite svårare/olagligare(om det ens är ett ord) att mörka. Sen vet jag inte hur det gjordes sist, men jag tror att RCn fick betalas ur egen ficka innan medlemsbetalningar kom in? Antar att det egentligen ska vara moms på alla betalningar från medlemmar då också för att det ska vara helt riktigt.
Det skulle vara roligt att det skulle kunna komma ut fler saker ur CW helt klart, men som Fredrik redan sagt är det inte bara en sak som sätter käppar i hjulen.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 21:59.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009