Svenska 3D-Tåg - Forum  

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Tågbilder

Slumpade bilder från Centralen - Ett bildgalleri för tågbilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-06-16, 14:03   #1
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard En stund i Kårsta

Mötte upp en bekant i Kårsta häromdagen. Han står där och inväntar avgångstid. Får se om ni känner igen honom?

Kommentera gärna
Eric B besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 14:32   #2
simonbertilsson
Hyttåksfettischist

Reg.datum: May 2005
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Ser ut som en väldigt härlig sommarkväll. Fint med diset på åkern i bakgrunden.
Skum typ dock som står där och läser tidningen...

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 18:16   #3
alexfaldt
Exilskånsk lokförare

Reg.datum: Oct 2002
Standard

Läckert!

Men, Kårsta känns som en så otroligt märklig slutpunkt för en järnväg. Kan inte begripa hur man tänkte när man kapade resten upp till Rimbo en gång.....
Gammal 2011-06-16, 18:36   #4
the0fiskis
Medlem

Reg.datum: Sep 2010
Skicka ett meddelande via MSN till the0fiskis Skicka ett meddelande via Skype™ till the0fiskis
Standard

första bilden var snygg med dimman och personen som läser tidninge

följ mig på twitter: eos_95
the0fiskis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 18:51   #5
Olaf Lindström
Moderator

Reg.datum: Dec 2002
Standard

Första bilden känns mycket stämningsfull Eric! Undra bara vad det är lösdrivare som står och läser tidningen på plattformen så där.

Citat:
Ursprungligen postat av alexfaldt Visa inlägg
Läckert!

Men, Kårsta känns som en så otroligt märklig slutpunkt för en järnväg. Kan inte begripa hur man tänkte när man kapade resten upp till Rimbo en gång.....
Exakt min tanke med, känns helt fel.(lite som att järnvägarna till Nässjö skulle sluta i Ormaryd, Äng, Fredriksdal, Solberga, Grimstorp och Stensjön!)
Gammal 2011-06-16, 19:03   #6
Kristian
Tidigare Krille400

Reg.datum: Oct 2004
Standard

Hmpf... "Skum typ" och "lösdrivare" minsann...

Förbaskat läckra bilder Eric!
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 19:21   #7
Eric B
Tidigare ssg

Reg.datum: Apr 2004
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Tack alla. Ja Kårsta är verkligen en märklig slutpunkt, det märks på mer än ett sätt att den gick till Rimbo en gång i tiden.
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-16, 20:14   #8
tågkillen85
Medlem

Reg.datum: Mar 2011
Fin bild verkligen, mannen på bilden är ju Kristian!
tågkillen85 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-06-17, 00:42   #9
Farbror Sallad
Medlem

Reg.datum: Jul 2007
Standard

Förklaringen bakom att man kapade till Kårsta och inte ner till Lindholmen som alla styrande ville var lite blandade. Bl a fanns det en väldigt stark lobby i just Kårsta (den s k Kårstamaffian) som mestadels bestod av damer i medel- och senioråldrarna men så var (och är) också vägarna mellan Lindholmen och Kårsta väldigt dåliga. Asfalterad kostig är ingen underdrift. Från Kårsta mot Rö är det nästan lika illa första biten men från Söderhall via Rö upp till Rimbo blir vägen mycket bättre. M a o kunde man lätt förse Rö och Rimbo med ganska god busstrafik söderut medan partiet Lindholmen-Kårsta-Rimbo skulle få väsentligt försämrad trafik på vägar som inte var lämpade för busstrafik. Banan förbi Sparren norr om Kårsta var f ö väldigt slingrig och tillät aldrig några högre hastigheter, precis som kurvan söder om vägbron i Rö. Sth 50 gällde länge innan slutet och om man skulle återuppbygga banan idag skulle man definitivt inte välja den gamla dragningen utan en som lämpade sig för sth 120, annars blir inte järnvägen konkurrenskraftig mot bussarnas tider.

Lite kuriosa från tiden efter banans nedläggning är bl a att dagens vägbro i Rö är byggd kring X10p-vagnarnas tillkomst och dimensionerades för att kunna rymma en sådan vagn plus kontaktledning. Hela banvallen fram till gränsen för Rimbo tätort är f ö spårreservat för att kunna användas vid en återuppbyggnad. Kristian har ju visat bilder på att Rimbo lades till i destinationsrullarna på X10p så nog finns det en viss "beredskap".

En annan lustig sak är att om man skriver in de gamla förkortningarna som SL använde för Rimbo och Rö (Rmo respektive Rös - en "förkortning" som blev längre än stationsnamnet eftersom samtliga stationer skulle ha treställiga förkortningar enligt datorprogrammet. Förmodligen samma program som krävde att Tolvan och Lidingöbanan skulle ha tresiffriga linjenummer...) i SL:s reserobot så får man fram Rimbo station och Rö station. Testa att skriva in ÖST till RMO och kolla själva hur det funkar att resa från Östra Station till Rimbo med dagens trafikmedel.

PS. Finns en del bilder som mycket väl visar banan Kårsta-Rimbo på denna länk. Ingen höghastighetsbana direkt vilket man iofs inte kunde beskylla någon del av RB för att vara på den tiden... DS.

/Farbror Sallad - Legoknekt som uppskattar konstruktiv bildkritik

Senast redigerad av Farbror Sallad den 2011-06-17 klockan 00:46.
Farbror Sallad besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:12.