Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-20, 13:44   #1
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard FS2004 och addon FSMetar (bilder)

Tänkte bara tipsa om ett freewareprogram som klarar av väderuppdateringar på ett mycket bättre sätt än den inbyggda funktionen i FS2004, nämligen FSMetar som kan hämtas här. Jag rekommenderar version 1.5.4 och inte betan 1.5.5 som inte är riktigt stabil.

FSMetar kräver att du har FSUIPC installerad, oregistrerad eller registrerad FSUIPC spelar ingen roll. Det enda är att om du kör med en oregistrerad FSUIPC förlorar du vissa snygga finesser i FSMetar/FSUIPC, dock medföljer en kod som låser upp vissa delar av FSUIPC om den är oregistrerad. För installation och få det att fungera med FS9, läs readme-filen i Zipen.


Visar några bilder på bl.a snygga molnformationer som FS2004 inbyggda väder inte får till enligt mitt tycke. Horisonten i första bilden har jag aldrig lyckats fått förut. En rolig detalj med FSMetar är att det kan skicka en väder-METAR till FS2004 varje gång vädret uppdateras.











Roger
Rojje besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 18:02   #2
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Ser verkligen bra ut Rojje men du glömde länken

Själv kör ja med FSW (FS Sky World 2004) också ett gratis program som ger en klar för bättring.
Men ja använder även en del andra "fix filer"

Kan lägga upp nån bild om så önskas

FSW finns på avsim.com
Kan även rekommendera "Massive Thunderstorm"
Som finns också på avsim eller flightsim.no

Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-20, 23:28   #3
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Ops!! [:I] Men nu finns länken med. Vart lite strul när jag råkade klicka på "reset fields" istället för "preview", därav fadäsen.

Lägg gärna upp en bild så att man kan jämföra. Det är inte säkert att just FSMetar är bäst som freewareprogram.

Jodå, ett antal fixar har man installerat, asynkron strobe-effekt, fogfix m.fl. Finns säkert fler som man inte upptäckt än


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 13:18   #4
StefanD
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 69
Skicka ett meddelande via ICQ till StefanD
Standard

Men METAR updateras ju inte om väderläget ändras som ett QAM gör så då blir det ju inte helt realitiskt ändå?

/Stefan - F.d. Väderbiträde 2hkpbat./Berga
StefanD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 13:38   #5
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev StefanD

Men METAR updateras ju inte om väderläget ändras som ett QAM gör så då blir det ju inte helt realitiskt ändå?

/Stefan - F.d. Väderbiträde 2hkpbat./Berga
Nä, jag vet. Tyvärr kan man inte få allt som man vill.

Enligt FSMetar så uppdateras dom flesta METARs varje timme, om det nu stämmer? Tycker ändå att det vart mycket roligare att flyga sedan jag installerade FSMetar jämfört med FS9 inbyggda funktion.

Hur är det med FS9:s inbyggda uppdatering, bygger den på METARs från Jeppesen eller något annat?


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 17:19   #6
StefanD
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 69
Skicka ett meddelande via ICQ till StefanD
Standard

En Civil metar uppdateras varje timme 20 över och tio i. Alltså 07.20, 07.50 etc. Det finns något form av undantag om ett extremt väderläge skulle uppstå, t.ex. åska men det är inget nytt METAR som utfärdas då utan mer en slags notering till Flygledaren.

Enligt FS så updateras deras väder var 15:e min. Då det bara kommer 2 metar/h så antar jag att de menar att var 15:e min stämmer FS av med närmaste METAR station och laddar in den datan i spelet. Den datan man för in tar man i från Jeppsen mig veterligen. Hur väl det stämmer med verkligheten kan variera, fick t.ex. åska över Gotland i december...
FS använder dock inte alla METAR stationer som finns om vi tar t.ex. Sthlm så tror jag man tar METAR ifrån bromma medens Arlanda har ju egna. Även svårt att tro att man laddar hem Sturups Metar utan man tar nog den från Kastrup istället.

/SD

PS. Metar updateras under de timmarna då flygplatsen är "öppen". Vissa flygplatser har en automatisk METAR som även jobbar på natten automatiskt men det är långt ifrån alla flygplatser som har detta.
StefanD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 21:15   #7
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard

Tjena

inte för att jag tycker att flygplan är intressanta men finns det något demo man kan testa till ett sådant spel?
skulle bara vara skoj att testa något nytt

mvh balder
Balder besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 22:35   #8
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Det är väl inte den bästa "väder bilden" men ska försöka fixa nån bättre imorron

Britannia på väg till ESSA här över engelska kanalen med ett o väder under sig.

Och planet i sig är en .... ??

Ja du Rojje listan på "fix filer" är lite halv lång [:I]
Allt i från väder program till förbättrade default flygplatser.

Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 22:37   #9
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Balder

Tjena

inte för att jag tycker att flygplan är intressanta men finns det något demo man kan testa till ett sådant spel?
skulle bara vara skoj att testa något nytt

mvh balder
Hej!

Vad ja vet så finns det ingen demo för FS2004 men rätt mig gärna nån om ja skulle ha fel !?!

Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 10:01   #10
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Nicke_123


Ja du Rojje listan på "fix filer" är lite halv lång [:I]
Allt i från väder program till förbättrade default flygplatser.

Nicke!
Snygg bild Nicke

He, he. Nu var ju mina två exempel inte alla fixar jag har. Har inte räknat, men det blir en del fixar plus program som har med FS9 att göra som trillat in i datorn.

Bidrar själv med en bild från Landvetter stigandes mot FL24




Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 14:41   #11
StefanD
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 69
Skicka ett meddelande via ICQ till StefanD
Standard

Hur många fixar behöver man så att FS inte skall fortsätta krascha? Patchen 9.1 hjälper ju föga...? [xx(][8]

/SD

Citat:
quote:He, he. Nu var ju mina två exempel inte alla fixar jag har. Har inte räknat, men det blir en del fixar plus program som har med FS9 att göra som trillat in i datorn.
StefanD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-22, 15:09   #12
Nicke_123
Senior Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Sthlm,Vällingby/ESSB, Sweden.
Inlägg: 661
Skicka ett meddelande via ICQ till Nicke_123 Skicka ett meddelande via MSN till Nicke_123
Standard

Härlig bild Rojje []

Får väl bidrar med en sol upp gång över Cran Canaria

En A318 från Iberia gör en kort flight mellan GCLA-GCLP.

Nicke!
Nicke_123 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Lite bilder FS2004 Bowmore Off-topic 768 2014-02-28 21:43
Bilder på min rutt LBJ (obs, många bilder!) Deskgrunt Landskapsdesign - Trainz 53 2005-07-13 14:31
Bilder från BF1942 sökes! Nicke_123 Off-topic 13 2003-10-01 00:51
Nya bilder från Silja Europa :-) Pson Off-topic 0 2003-08-09 00:51
Bilder från Stockholm! Dson Off-topic 7 2003-04-22 14:36



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:21.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009