Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-08-12, 10:22   #1
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard Mj

tja
såg ett par bilder på en mj bana här på forumet men kan vi inte göra så att alla som nu har en/eller ser någon mj bana lägger upp ett par bilder utav den. det hadde varit mycket tacksamt
har själv på min börjat så smått lägga ut landsakps matrial så min bild kommer lite senare idag
när jag har fått i årdning lite saker.
här är i alla fall en skiss min ritförmåga är kass på morgon kvisten så ser den rörig ut får ni ursäkta
hur som helst spåret är dom röda linjerna har sprayat svart där det kommer att vara berg och den svartacirkeln är vändskiva.
obs! skalan är HO 1:87
//Emil
Bifogade bilder
Filtyp: jpg mj bana.jpg (15.1 KB, 250 visningar)
Balder besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 10:57   #2
Conny_87
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2005
Ort: kungsängen
Inlägg: 88
Skicka ett meddelande via MSN till Conny_87
Standard

Har själv inte kommit så långt. Håller på ute på djurgården och försöker få ihop landskap där ute. Så då blir det lätt att min egen bana faller i skymundan. Men jag har nog lagt ner mj-intresset här hemma för stunden. Känns lite för trångt än så länge. Blir bättre när jag flyttar till nåt större.

Men iaf, här är några bilder.


Spårplanen, banan riven för stunden pga rengöring


Stationen där Regionaltåget blir omkört av godståget


Ett annat godståg draget av GC rundar ena kurvan (där det hittils enda landskapet är uppbygt....)
Conny_87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 11:53   #3
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard

snyggt

vet själv hur trångt det kan bli den vänstra plattan är uppvik bar då har jag ganska hyfsat med plats annars är det trångt har bara en gång genom rummet där man kan gå annars är det bara skrivbordet och MJ som dominerar^^

första bilden är på hela bana och mitt rum ^^ host..
som jag sa håller på med landskapet nu och över gången i backen till vänster om skruvdragarn.

ett ånglok som står på vändskivan


schweitsikt lok som står vid perrongen snart avgång (vet inte om jag stava rätt)


samma lok från en annan vinkel (obs! perrongen är under byggnad)


över blick på bergslandskapet och en hög med massa saker. ser ut som en orkan har dragit fram.
//Emil
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Min MJ bana 001.jpg (31.6 KB, 246 visningar)
Filtyp: jpg Min MJ bana 005.jpg (25.9 KB, 246 visningar)
Filtyp: jpg Min MJ bana 002.jpg (24.4 KB, 243 visningar)
Filtyp: jpg Min MJ bana 003.jpg (25.9 KB, 241 visningar)
Filtyp: jpg Min MJ bana 004.jpg (28.3 KB, 239 visningar)

Senast redigerad av Balder den 2006-08-12 klockan 12:14.
Balder besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-12, 13:12   #4
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Trevliga bilder Själv är jag på planeringsstadiet. Jag kör med PIKOs A-räls, kod 100 och Rocos digitalsystem. Har för tillfället 3 lok, ett TÅGAB TMY från Roco, ett Ånglok Baureihe 66 från Lenz med ljud och ett litet analogt Steppenpferd-liknande ånglok från PIKO. TMYn är dock ute på tradera nu så jag får väl säga att jag har 2 lok Vilket land som min rullande materiell kommer från spelar ingen större roll, bara de håller sig innan epok IV och inte är elektrolok
//Kristian
Bifogade bilder
Filtyp: jpg BR 66.JPG (75.3 KB, 238 visningar)
Filtyp: jpg TMY 103.JPG (62.0 KB, 233 visningar)

Senast redigerad av Kristian den 2006-08-12 klockan 13:17.
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-13, 20:53   #5
mjtag
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: Stockholm, Sweden.
Inlägg: 51
Standard

Hejsan!
Har tillfälligt flyttat p.g.a översvämning hemma och kan därför inte lägga ut bilder på banan här då dom finns på min dator hemma. Har dock lagt upp bilder på banan här tidigare.

Info, spårplan & bilder finns på Modellrallarens forum. Se länk.
http://www.modellrallaren.com/forum/...?TOPIC_ID=1606

Fler bilder från banan finns även på min blogg. Se länk nedan.

Obs! Dom bilder från banan som finns på Modellrallarens forum och på bloggen just nu är tillfälliga och vissa detaljer saknas på banan. Nya bilder kommer tas på banan och läggas upp på nätet när jag flyttat hem igen.
__________________
Hälsningar från Martin.

Besök gärna min blogg eller hemsida
mjtag besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 11:49   #6
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Trevligt med lite MJ bilder!

Min anläggning har tyvärr inte kommit så långt än, varit mycket tester av datorstyrning och planering och sen kom värmen i sommar...

Men nu hoppas jag komma igång så smått igen och har ställt det största bordet på högkant för att montera växelmotorer samt dekoders och elektronik för återkoppling till datorn. Totalt får banan ca 80 meter spår och ett 50-tal växlar, allt styrt via datorn och Traincontroller för kombinerad automatisk och manuell trafik.

Jag är en outsider här o bygger i N-skalan med Peco code55 som limmas med latexfog

Köra multade RC-lok i N är rätt trevligt faktiskt.

Tanken är att lägga allt spår och trimma in datorstyrning och körning på scheman först INNAN något landskap byggs eller rälsen får ballast. Så det lär ta ett bra tag innan man ser något annat än naken plywood på banan...
Får jag ordning på allt så kommer jag även att använda RR&Co*s +4Dsound med surroundhögtalare placerade runt anläggningen och ljud som följer tågen runt. Det blir för smått med högtalare i RC o växellok i N...

Min spårplan ändras hela tiden så jag måste rita en ny sån...

Några bilder som togs i våras samt gamla spårplanen som nu ändrats en del... Ena bilden visar de Conrad växelmotorer jag monterar under banan, fast just denna har fått armen förlängd.

Visst är "landskapet" på sista bilden snyggt!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg IMG_2981.jpg (74.5 KB, 198 visningar)
Filtyp: jpg IMG_3777.jpg (67.9 KB, 197 visningar)
Filtyp: jpg IMG_3776.jpg (74.0 KB, 195 visningar)
Filtyp: jpg LyckeboMJ_v21.jpg (194.4 KB, 195 visningar)
Filtyp: jpg IMG_2466.jpg (89.4 KB, 194 visningar)
__________________
/MVH Patrik

Senast redigerad av Deskgrunt den 2006-08-14 klockan 12:02.
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-14, 12:43   #7
Kristian
Tidigare Krille400
 
Reg.datum: Oct 2004
Inlägg: 1 020
Standard

Oj, det är ingen liten bana som du bygger Själv körde jag N-skala mellan åren 1998-2003.
//Kristian
Kristian besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 09:45   #8
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Krille400
Oj, det är ingen liten bana som du bygger Själv körde jag N-skala mellan åren 1998-2003.
//Kristian
Jo, får väl se om den blir klar nån gång... Mitt mål just nu är väl att till nästa sommar kunna ha rälsen lagd och all el med datorstyrning intrimmad. Det blir väldigt mycket kabel till alla återkopplingsblock så datorn vet var tågen befinner sig och skall bromsa in/stanna.

Ändå är min väldigt simpel jämfört med de enorma byggen en del pysslar med!

Som tur är så kan man koppla in det man lagt och leka lite då o då... Kul att se 4-5 tåg köra fram o tillbaka mellan några stationer/mötesplatser och mjukt starta/stanna!

Lite synd att N-skalan kommit i skymundan i sverige på senare tid, nu börjar ju faktiskt gångegenskaperna bli riktigt bra med. Men det finns hopp med NModell som målar om till svenska lok och Hornby som börjat ge ut uppdaterade Arnold-modeller!
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-08-15, 23:00   #9
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard

O JÄ**** den var inte liten!Oo
hoppas den blir bra
jag mistänker att du inte bygger den där på rummet som jagXD snarare i nån källare eller annan lokal^^
du får gärna lägga upp fler bilder framöver på den^^
//Emil
Balder besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 06:48   #10
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Jag jobbar tyvärr rätt sakta med min MJ men lite har hänt...

För er som tror på säljsnacket om att Digitalt leder till färre kablar postar jag detta mästerverk:



Blockindelning för återkoppling till datorn samt växelstyrning ger en del kablar.

Översikt över första bordet med ramp till undre tågmagasin och en del tvärstag borttagna:



Nästa jobb blir nivån under detta bord med dolt tågmagasin och minst 5 spår runt hela som vardera är indelad i två block. Då kan två fullängdståg stå efter varandra i kö på varje spår och datorn mata fram efter hand. Blir trevligt när man exempelvis har timmertåg och tåg för virke efter varandra som då kan turas om att köra till sågverket tex.

Två bilder till, ni får tänka er nån form av landskap


Där Twin-Center står går det sen dubbelspår till nästa bord.




Ångloket skall märkas om till SJ Ga bara jag fått öva lite på gamla vattendekaler först, var ett tag sen man använde såna...
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 08:03   #11
Henrik L
Tidigare Metal_henke
 
Reg.datum: Feb 2006
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 864
Standard

Riktigt snygg Mj bana
__________________
|Henrik L
Henrik L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-12, 18:45   #12
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Deskgrunt
Jag jobbar tyvärr rätt sakta med min MJ men lite har hänt...

För er som tror på säljsnacket om att Digitalt leder till färre kablar postar jag detta mästerverk:

Blockindelning för återkoppling till datorn samt växelstyrning ger en del kablar.

Översikt över första bordet med ramp till undre tågmagasin och en del tvärstag borttagna:

Nästa jobb blir nivån under detta bord med dolt tågmagasin och minst 5 spår runt hela som vardera är indelad i två block. Då kan två fullängdståg stå efter varandra i kö på varje spår och datorn mata fram efter hand. Blir trevligt när man exempelvis har timmertåg och tåg för virke efter varandra som då kan turas om att köra till sågverket tex.

Två bilder till, ni får tänka er nån form av landskap

Där Twin-Center står går det sen dubbelspår till nästa bord.

Ångloket skall märkas om till SJ Ga bara jag fått öva lite på gamla vattendekaler först, var ett tag sen man använde såna...
Det där kommer nog att bli bra bara det blir klart.
Känner mig nästan lite sugen på att försöka bygga en bana i Trainz efter din spårplan.

mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-13, 05:15   #13
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH
Det där kommer nog att bli bra bara det blir klart.
Känner mig nästan lite sugen på att försöka bygga en bana i Trainz efter din spårplan.

mvh .... Mats
Klart??? Hört om nån MJ som blivit klar? Eller du menar landskap o sånt tjafs

Då får jag väl posta den spårplan man jobbar efter nu



Fick för övrigt mitt första misslyckade köp ifrån tyska Ebay igår... En sats med tre Snps-vagnar där två av dem spruckit tvärt av! Om de nu varit hela från början så måste han lyckats pressa dem ner i förpackningen och plasten har sen explodeat på nån vänster under frakten... Hmm...
__________________
/MVH Patrik
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-10-18, 22:26   #14
Balder
Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: Lycksele, , Sweden.
Inlägg: 81
Standard tja

jo du det blir nog bra. skit ochså med vagnarna-.- det är inte kul att få trasiga grejjor.
hadde ett lok som bokstavligen slet sig själv sönder o samman..
körde det efter ett tags körande börja det osa bränt så jag la av o köra tänkte att jag kanske överhettat något. hadde presis kopplat in alla lampor och sådana saker så hadde släkt på rummet. var en häftig stämning. men hur som helst när jag tände så var det massa skit på banan som inte vart där tidigare. började sopa rent sen hitta jag en bit som var större. det var en bit av ett kugghjul. fa* när jag öppnade loket så var det inte mycket kvar av motorn den hadde antaglien inte gått specielt långt till för allt var bkstavligen sönder trastat. utom dekoder som klara sig lol..
//Emil
Balder besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009