Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-31, 16:49   #1
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard Frilansad lok/mekanisk verkstad

Nånstans i slutet av förra året satt jag och skissade på ett diorama av en lok/mekanisk verkstad baserad på historier om ett av mina små fantasidjur som är mästermekaniker och har en egen verkstad som sköter allahanda reparationer, pann- och maskinbyggen... nu några månader senare har jag kommit en bit på väg.

Verkstaden är tänkt att ha rälsanslutning i ena änden och väganslutning i andra och är en generell mekanisk verkstad med möjlighet att utföra smärre reparationer på rälsfordon och har smedja, ånghammare, svarvar o dyl. Allt drivs an en mindre sjöångmaskin och panna som ska stå i det lilla pannrummet och kraften överföres medelst remdrift vilket jag också planerar att bygga. Men det blir sist eftersom allt arbete i utrymmet kommer bli omöjligt efteråt!
Interiören ska även ha takbelysning och flimrande lysdioder i panna och smedja som förhoppningsvis kommer sprida ett brandgult sken genom fönstren, all belysning kommer drivas av batterier á 3v.

Varför all denna inredning då? Jo, taket är avtagbart och besökare ska kunna titta ner genom gyttret av remmar och drivlinor och se hur det arbetas inne i verkstaden på mindre pannor och lokdetaljer. Även lokomobiler, ångvältar och andra ångmaskiner tas om hand i verkstaden. Rälsen är några delar väl sliten M-räls och kan kopplas till en bana om så önskas för inkörning av lok.

Utsidan av verkstaden är tänkt att bli en mindre hyllning till Skrotnisse, en gammal barnfavorit, och ha högar av skrot och maskindelar liggandes överallt på industritomten som ska bestå av en långsamt igenväxande grusplan med buskage o dyl. som inkräktar både här och var, även lite vinrankor ska ha krupit upp på tegelfasaden. En handkran av märket Faller ska stå rostig i väntan på att lyfta nästa lass skrot till och från inkommande lastvagnar.
Detaljer såsom lokhytter, drivhjul, gamla tendrar och pannor ska stå på hög för att antingen repareras eller skäras upp till skrot... om någon forumit har ett överskott av gamla kasserade eller ickefungerande ånglok så är jag gärna villig att ta hand om dessa!
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dsc00025.jpg (99.5 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg Dsc00026.jpg (88.0 KB, 174 visningar)
Filtyp: jpg Dsc00027.jpg (102.6 KB, 174 visningar)
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2016-03-31 klockan 17:02.
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-04-02, 17:07   #2
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Snyggt. Ser riktigt bra ut i vädringen. Ser använt ut under lång tid.
__________________
MVH, Mikael
Webbmaster på Banbyggarna.se
Vill Ni se fler järnvägsbilder, besök gärna min sida - där Ni även kan läsa om min MJ-samling och se tågfilmer.
En del av Teamet som bygger Stockholmsrutten.



http://www.micke-andersson.se http://www.banbyggarna.se http://mikaelsgallery.fotopic.net/
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-03, 16:45   #3
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Tack, det är kul att vädra..
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-16, 23:41   #4
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Nyanlänt besök av verkstaden i form av denna ångvält från Oxford Diecast i skala 1:76, så den är lite för stor för ångvältsförare Nilsson här. Verkstadschefen har smugit sej fram för att inspektera nyförvärvet.

Jag har inga riktiga planer på vad jag ska göra med ångvälten men iom att den var ganska billig (200 kr) så kan det hända att den plockas isär och alla delar vädras för att representera ett restaureringsprojekt. Pannan bl.a kan stå uppställd på plintar för tubbyte och reparation.

Några förslag?
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dsc00054.jpg (241.8 KB, 100 visningar)
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2016-04-16 klockan 23:46.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 00:06   #5
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Kanonbra!

Vad saknas? Jo, en grav mellan spåren. Jag har jobbet på ett dylikt ställe. Man tåg in loket i ett spår med grav och där man kunde lossa hjulen. Smedjan låg på andra sidan väggen.

Strunt i det. Se om du kan lägga en grav mellan spåren så blir det sk-t OK och lika mycket bra.

Lycka till!

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-04-17, 00:57   #6
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Jag har tänkt på det, men med tanke på att det är M-räls och att det ska fungera att ställa på golvet så kan jag inte göra grav.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-05-26, 22:05   #7
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Nu har trädet fått sej en omgång, stammen och grenarna strök jag med fyllnadsmassa för att ge en känsla av gammal bark, sen målades allting i olika nyanser av brunt och grönt med torrborstning i svart.

Jag är ganska nöjd med resultatet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Dsc00167.jpg (163.5 KB, 57 visningar)
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2016-05-26 klockan 22:06.
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:16.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009