Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-14, 22:56   #16
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Det skall bli spännande att se ditt sim D-lok färdigt. Vad skrev du? 200 knyck? Jag gillar ju höghastighets tåg.
Jag körde newS Da med massa G vagnar på kroken mellan Trelleborg och Alvesta på min SS rutt och det tog ca: 6 timmar och jag gör aldrig om det. Haha.
Med ditt D-lok tar det nog mindre än 3 timmar, Lol.
Min svåger körde ett Da för 30 år sedan som varit inne på översyn och fått koppelstängerna balanserade av de gamla gubbarna som kunde sin sak.
Det var en dröm sa han, aldrig tidigare hade han kört ett Da som gick så jämnt och fint som detta och aldrig senare iheller.

Sb bygget är i nollan.
Jag köpte en Sb etsplåt i nyutgåva av Johan och Svante Wikenstedt från Uppsala i förra veckan som jag scannade in och skalade upp i CorelDraw, printade ut på 200g papper och limmade fast på cellfoam.
Skar sen ut bitarna och limmade ihop ställde det på D-Lokets chassie och tog en bild med PIKOs BR66 i förgrunden som är tänkt att vara drivet till den nya etsplåten.
Jag beställde plåten den 27 maj 2016 av Johan och läste sen i häftet som Svenska JärnvägsKlubben givit ut Skriftserie NR 16 SB att SJ beställde 5 st Sb lok den 27 Maj 1916. Coolt tyckte jag, 100 år precis.

Skånska Järnvägar hade en Sb 1307 som dom sålde till Danskarna men dom har en S1 kvar som jag blivit lovad att få följa med på loket till sommaren.
Skulle behöva lite / mycket bilder som underlag för Sb. Får väl åka till Nora då?
Har kollat att samtliga Romford hjul finns hos Slaters ca: 3000:-
Meningen är att det skall bli ett mässing bygge till slut.
Nu skall jag kolla hörnen i Inventor.
// Gert@

McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 23:19   #17
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Riktigt trevligt! Fränt att du köpte plåtarna på 100-årsdagen av leveransen, skickligt...

Nu har ju jag varit "några" gånger i Nora och skamligt vore det om jag inte fått "ett knippe" bilder på loket när jag ändå var där... Så, det finns en del sådana, av sådan art som de här tre smakproven... Det kanske du blir lite hjälpt av... Sen pliktar det såklart att göra motsvarande detaljeringsgrad på modellen oxå, hihi...

Ska jag göra i ordning ett paket?

**

Oj, 6 timmar... har du byggt så lång rutt nu? Trevligt! Nu kommer dock den publika D-versionen vara på beskedliga sth 90 samt sth 120 för Dr.

Nu blev det ju inte hobbyverkstad direkt i bilderna, såsom trådämnet... Eller förresten, med lite god vilja kanske man kan anse att det tangerar det ändå... även om den här verkstan är i lite otympligt format...
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Sb01.jpg (244.3 KB, 46 visningar)
Filtyp: jpg Sb02.jpg (192.9 KB, 45 visningar)
Filtyp: jpg Sb03.jpg (244.6 KB, 45 visningar)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2016-06-14 klockan 23:22.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 23:46   #18
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Tack för udda bilder, tar tacksamt emot fler.

Känner du till vovven i Trainz trådarna? Han har gjort flera fina ånglok bl.a S1
Jag skall fråga honom vad han har för underlag till sina sim-modeller.

Jag har hittat en kille på nätet som heter Björn som har 3D ritat eller rättare sagt han håller på att konstruerar en Sb maskin.
Mail-växlar lite med honom om renderade bilder till Sb som är fantastisk detaljerade.
Han är i Nora ibland och kollar och mätter 1306.
Bifogar en renderad bild som han själv har pubicerat någonstans.

Jo SS rutten (Södra Stambanan) har några personer fått som bidragit till rutten.
Bl.a AlleDalle som gjorde Hyllie vattentorn som pryder sin plats i simmen.

Du kan ju också få den ifall du känner för att köra runt i södra Sverige, mest Skåneland förstås.
Mycket assets har jag från här och där så frågan är hur mycket du kommer att se?
Inventor kallar. Vi höres.

// Gert@

McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-14, 23:59   #19
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Jo jag har väl i trakten dryga 300 bilder på loket... Gör i ordning ett paket, du får en länk sen. Tror det blir användbart för dig.

jaha, Björn... Det är ju tufftuff ju. Mycket otroligt snyggt som han har gjort!

SS, ja tack... Sen får man väl se hur mycket som lirar...

Lycka till med cadderiet!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-15, 00:02   #20
McDOZ
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2012
Ort: Malmö
Inlägg: 147
Standard

Har nu skrivit om mitt D-lok chassie flera gånger så jag får visa en bild på bygget också.
Litt: Du i Nollan. Köpte etsplåtar av Stig Bergström i Limhamn för 1 år sen.
Inga ritningar ingen byggbeskrivning så det blir en riktig utmaning att få ihop detta lok.

// Gert@

McDOZ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-16, 18:05   #21
Bo Andersson
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2013
Ort: Malmö
Inlägg: 230
Standard

Mycket fint Gert, du har inte hållit på så länge och kommit hit med din D-maskin.

Ett tips som jag brukar vilja ge dig, glödga taket så är det betydligt lättare att bocka.
3st vetexdukar, lägg taket på dessa och ett 20mm veperör så blir det elegant.

Mvh
Bo
Bo Andersson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009